AU - Mirhadyan, L AU - Arasteh, HR AU - Zeinabadi, HR AU - Abbasian, H TI - Open Innovation Management Model in Medical Sciences' Education:A Case Study of Guilan University of Medical Sciences PT - JOURNAL ARTICLE TA - gums-rme JN - gums-rme VO - 13 VI - 3 IP - 3 4099 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1060-fa.html 4100 - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1060-fa.pdf SO - gums-rme 3 AB  - مقدمه: تنها تکیه به نوآوری­ های سنتی با مرزهای بسته، برای آموزش علوم پزشکی کافی نیست و نوآوری باز روش ­های نوین مدیریتی را می ­طلبد. هدف این مطالعه، ارائه الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی گیلان بود. روش­ ها: این پژوهش آمیخته، ابتدا در مرحله کیفی با مصاحبه ­های نیمه ساختاریافته با مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان، به روش نمونه ­گیری هدفمند و تا رسیدن به حد اشباع نظری انجام شد. سپس با تحلیل محتوای مصاحبه­ ها، مؤلفه­ های مدیریت نوآوری بازشناسایی و بر این اساس، پرسشنامه 35 گویه ­ای طراحی شد که پس از اطمینان از روایی و پایایی آن، به­ منظور تعیین وضعیت مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی توسط 185تن از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تکمیل گردید. داده­ ها با استفاده از نرم ­افزار SPSS و آزمون t ­تک نمونه­ ای تحلیل شدند. یافته ­ها: در مرحله کیفی پژوهش، شش مؤلفه مدیریت دانش، مدیریت راهبردی، مدیریت تغییر در ساختار و فرهنگ سازمانی، مدیریت عوامل محیطی، شبکه­ سازی و مدیریت قوانین مالکیت فکری شناسایی و بر این اساس، الگوی مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی طراحی شد. یافته ­های کمّی پژوهش نشان داد که تنها مؤلفه­ های مدیریت راهبردی و مدیریت عوامل محیطی به ­ترتیب با میانگین و انحراف­ معیار 0/7±3/1 و 0/9±3/06 اندکی بیش از حد متوسط (3) بوده و سایر مؤلفه­ ها پایین­تر از حد متوسط برآورد شدند. نتیجه ­گیری: مدیریت نوآوری باز در آموزش علوم پزشکی در اکثر مؤلفه ­های شناسایی شده از وضعیت مطلوبی برخوردار نبوده که توجه جّدی مدیران دانشگاه علوم پزشکی گیلان را به موضوع مدیریت نوآوری­ های آموزشی براساس الگوی باز طلب می­کند. CP - IRAN IN - LG - eng PB - gums-rme PG - 4 PT - Applicable YR - 2021