%0 Journal Article %A Akhavisamarein, Z %A Akbari, M %A Ahmadi, Sh %T The Pattern of structural relationships of academic motivation based on Psychological needs by the role of academic procrastination intervening in undergraduate students %J Research in Medical Education %V 13 %N 1 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-1027-fa.html %R 10.52547/rme.13.1.46 %D 2021 %K Academic Motivation, Psychological Needs, Academic Procrastination, %X مقدمه: انگیزه یکی از مشهورترین مفاهیمی است که مورد توجه دانشمندان قرار گرفته و از مهم‌ترین عوامل موفقیت در آموزش عالی به حساب می‌آید. پژوهش حاضر با هدف تعیین الگوی روابط ساختاری انگیزه تحصیلی براساس نیازهای روان‌شناختی با میانجی­گری نقش اهمال‌کاری تحصیلی در دانشجویان کارشناسی انجام گرفت. روش­­ ها: روش مطالعه همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود و جامعه آماری آن متشکل از کلیه دانشجویان کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در نیم­سال اول سال تحصیلی 99-98 بودند. تعداد 405 نفر از این افراد به شیوه نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله­ ای انتخاب شده و به­صورت انفرادی به پرسشنامه‌های انگیزش تحصیلی والرند، اهمال‌کاری تحصیلی سولومن و نیازهای روان‌شناختی دسی و همکاران پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از آزمون­ های آماری ضریب همبستگی پیرسون با نرم‌افزار SPSS و مدل­ یابی معادله ساختاری با استفاده از نرم‌افزار Lisrel تجزیه و تحلیل شدند . یافته­ ها: نتایج نشان داد که انگیزه تحصیلی با نمره کل نیازهای روان‌شناختی(0/35=r) و مؤلفه ­های نیاز به شایستگی(0/18=r)، نیاز به خودمختاری (0/34=r) و نیاز به وابستگی (0/34=r) ارتباط مثبت دارد و با نمره کل اهمال­کاری تحصیلی (0/24-=r) و مؤلفه­های مطالعه برای آزمون (0/19-=r)، آمادگی حل تکلیف (0/21-=r) و آماده کردن مقاله (0/12-=r) ارتباط منفی دارد. همچنین اهمال‌کاری تحصیلی با نمره کل نیازهای روان‌شناختی (0/18-=r) و مؤلفه­ های نیاز به شایستگی (0/14-=r) ، نیاز به خودمختاری (0/10-=r) و نیاز به وابستگی (0/23-=r) ارتباط منفی دارد. شاخص­ های برازش مدل نیز، تأثیر نیازهای روان‌شناختی بر انگیزه تحصیلی با میانجی­ گری اهمال­ کاری تحصیلی تأیید کرد. نتیجه­ گیری: با توجه به نقش غیرمستقیم نیازهای بنیادین روان‌شناختی بر میزان انگیزه تحصیلی، به نظر می­رسد اهمال‌کاری تحصیلی ارتباط بین نیازهای بنیادین روان‌شناختی با انگیزه تحصیلی را تعدیل می ­کند. %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-1027-fa.pdf %P 46-56 %& 46 %! %9 Research %L A-10-1110-1 %+ 1- Department of Counseling, Faculty of Education and Psychology, Mohaghegh Ardabili University, Ardabil, Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2021