TY - JOUR T1 - Identifying Barriers of International Students’ Admission in Iranian Public Universities TT - شناسایی موانع پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی ایران JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 13 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1017-fa.html Y1 - 2021 SP - 24 EP - 34 KW - Higher Education KW - International Student KW - Internationalization Challenges N2 - مقدمه: آموزش عالی به­ عنوان نیروی محرکه توسعه پایدار و حرکت به­سوی جامعه معرفتی، دارای نقش راهبردی است. شناسایی موانع پذیرش دانشجویان بین‌المللی از جمله مسائل مهم در زمینه حوزه ارتقاء آموزش عالی می­باشد. برهمین اساس هدف این پژوهش شناسایی موانع و چالش­های پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی ایران است. روش­ ها: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به­روش کیفی انجام شده است. مشارکت­کنندگان این پژوهش را کلیه صاحب­ نظران حوزه آموزش عالی در دانشگاه‌های جامع و تخصصی سطح یک وزارت علوم که حوزه فعالیت علمی و اجرایی آن‌ها بین ­المللی­ سازی آموزش عالی بود، تشکیل می­دادند. نمونه­ گیریبه­روش هدفمند و تا رسیدن به سطح اشباع نظری ادامه یافت که درنهایت تعداد 11 نفر در پژوهش شرکت کردند. به­ منظور گردآوری داده‌ها از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته و از روش تحلیل مضمون 6 مرحله­ای براون و کلارک (2006) جهت تجزیه و تحلیل آن استفاده شد. یافته­ ها: نتایج نشان داد که موانع پذیرش دانشجویان بین‌المللی در دانشگاه‌های دولتی ایران 32 مضمون پایه، 6 مضمون سازمان ­دهنده و 3 مضمون فراگیر استخراج شده است؛ که ضعف‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی حاکم بر دانشگاه‌ها، ضعف مرجعیت آموزشی، پژوهشی و فناوری دانشگاه ­ها و پژوهشگاه ­ها در سطوح منطقه­ای و بین­المللی و عدم اختیار دانشگاه ­ها و اساتید در جذب دانشجویان و تعامل با اساتید خارجی به ­عنوان موانع اصلی پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های دولتی ایران شناسایی شدند. نتیجه­ گیری: باتوجه به شناسایی عوامل فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، ضعف مدیریتی و پژوهشی و آموزشی به عنوان موانع پذیرش دانشجویان بین المللی، به­ نظر می ­رسد مناسب­ ترین راهکار جهت مقابله با موانع موجود، سیاست­ گذاری مناسب و تهیه یک برنامه استراتژی قوی و نیز به­ دنبال آن برنامه­ریزی عملیاتی قوی وتقویت ساختارهای آموزشی و اداری می ­باشد. M3 10.52547/rme.13.1.24 ER -