RT - Journal Article T1 - Identifying the Factors Hindering International Scientific Cooperation in the Country's Higher Education System and Providing a Solution: a Qualitative Study JF - gums-rme YR - 2020 JO - gums-rme VO - 12 IS - 3 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-987-fa.html SP - 68 EP - 78 K1 - Higher education K1 - international K1 - scientific cooperation K1 - qualitative research AB - مقدمه: باتوجه به جهانی شدن و تغییرات محیطی که در حال اتفاق افتادن است، کم­­تر سازمان یا نهادی را می­ توان یافت که بدون ارتباط با دنیای پیرامون خود دوام بیاورد، نظام آموزش عالی نیز از این امر مستثنی نیست و امروزه توسعه فعالیت­ های علمی بین­ المللی به یکی از دغدغه­ های اصلی دانشگاه­ های برتر جهان در راستای افزایش اعتبار، کیفیت، درآمدزایی و برندسازی تبدیل شده است. پژوهش حاضر نیز با هدف شناسایی عوامل بازدارنده همکاری­ های علمی بین ­المللی در نظام آموزش­ عالی کشور انجام شده است. روش ها: پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و با رویکرد کیفی انجام شده است. گروه هدف پژوهش حاضر مدیران بخش بین­ الملل دانشگاه­ های دولتی کشور و صاحب­ نظران این حوزه بود. مشارکت­ کنندگان در پژوهش 10 نفر از مدیران بخش بین­ الملل دانشگاه­ های دولتی و 4 نفر از صاحب­ نظران این حوزه که با استفاده از مصاحبه نیمه­ ساختار یافته داده ­های پژوهش از آن­ها جمع­ آوری گردید و جهت تحلیل داده ­ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: مجموع کدهای آزاد استخراج شده از محتوای مصاحبه­ ها 126 مورد بود که پس از ادغام کدهای مشابه با یکدیگر درنهایت 83 کد استخراج و در 10 مفهوم مشابه طبقه ­بندی و درنهایت در 5 تم اصلی دسته­ بندی شدند. موانع ساختاری، فرهنگی، سیاسی، زبانی، مالی و تجهیزات و زیرساخت­ های فیزیکی به عنوان مهم­ ترین موانع همکاری­ های علمی بین­ المللی از دیدگاه مدیران بخش بین ­الملل دانشگاه­ های دولتی و صاحب ­نظران این حوزه شناسایی شد. نتیجه گیری: یکی از دلایلی که همکاری­ های علمی بین ­المللی در آموزش عالی کشور به ­صورت مطلوب انجام نشده، عدم توجه کافی سیاست ­گذاران و تصمیم ­گیران آموزش عالی کشور به عوامل بازدارنده در این زمینه بوده است. بنابراین یافته ­های این پژوهش می‌تواند در سیاست‌گذاری‌های آموزش عالی در راستای گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی در آموزش عالی مورد استفاده قرار گیرد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-987-fa.html M3 10.52547/rme.12.3.68 ER -