TY - JOUR T1 - Study of Critical Thinking skills among Medical Students of Hamadan University of Medical Sciences TT - بررسی سطح مهارت های تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان JF - gums-rme JO - gums-rme VL - 13 IS - 1 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-985-fa.html Y1 - 2021 SP - 4 EP - 13 KW - Critical Thinking KW - Medical Students N2 - مقدمه:تفکر انتقادی مهارتی است که فراگیر با دریافت مطالب کلیدی، طی یک فرآیند، چارچوب­ های ذهنی را می­ سازد. با توجه به اهمیت موضوع آموزش موثر و تاثیر تفکر انتقادی بر آن و سابقه اندک مطالعه در این حوزه این مطالعه می­تواند با اندازه­گیری سطح مهارت تفکر انتقادی، زمینه­ای برای افزایش تاثیر آموزش باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین سطح تفکر انتقادی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام گرفت. روش ها:در این مطالعه مقطعی انجام ­شده در سال 1398، 218 نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش سرشماری و با کمک پرسشنامه کالیفرنیای B بررسی شدند. داده ­ها با نرم افزار SPSS در سطح اطمینان 95درصد و آزمون­ های آنالیز واریانس و Independent t test آنالیز شدند. یافته ها: میانگین نمرات کلی شرکت ­کنندگان 3/8±12/5 از نمره کلی 34 بود. نتایج نشان داد که نمرات کلی و زیرمهارت­ های آنالیز، استنباط و استدلال قیاسی در ورودی سال ­های مختلف، تفاوت معنی­ داری دارد (در همه موارد 0/001 >P). همچنین بین نمرات با سن، جنسیت و منطقه کنکور ارتباط معنی­ دار وجود نداشت. نتایج نشان داد که نمره آنالیز در سهمیه ­های متفاوت و نمره کل سهمیه آزاد با 25 درصد جانبازان تفاوت معنی­ دار (به ­ترتیب: 0/036 =P و 0/011 =P). نمره کلی (0/14-r= و 0/033 =P)، استنبـاط (0/240-=r و 0/001=P) و استـدلال قیـاسی (0/17-=r و 0/011=P) با رتبه کنکور همبستگی معنی­دار معکوس دارد. بین نمره آزمون علوم پایه و نمره استنباط (0/2=r و 0/012= P) و استدلال قیاسی (0/17=r و 0/035=P) و بین نمره آزمون پیش­کارورزی و نمرات ارزیابی (0/35=r و 0/031=P)، استنباط (0/36=r و 0/029=P)، استدلال قیاسی (0/35=r و 0/030=P) و نمره کل (0/4=r و 0/013=P) همبستگی وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن نمره کلی و نمرات زیرحیطه­ های مهارت تفکر انتقادی الزام آموزش این مهارت در بین دانشجویان ضروری به نظر می ­رسد. M3 10.52547/rme.13.1.4 ER -