RT - Journal Article T1 - Identifying and Explaining effective factors on Clinical Education of Medical Students in Virtual Education: Corona Pandemic JF - gums-rme YR - 2022 JO - gums-rme VO - 14 IS - 2 UR - http://rme.gums.ac.ir/article-1-1150-fa.html SP - 38 EP - 47 K1 - Coronavirus K1 - Virtual Teaching K1 - Clinical Education AB - مقدمه: ویروس کرونا آموزش پزشکی در جهان را مختل کرده است. اکثر دانشکده ­های پزشکی تلاش می­ کنند برای حفظ یادگیری استاندارد دانشجویان پزشکی در بیمارستان­ های آموزشی از آموزش مجازی استفاده کنند. هدف از این مطالعه شناسایی و تبیین عوامل موثر بر آموزش بالینی دانشجویان پزشکی در آموزش از راه دور در شرایط کرونا است. روش ­ها: مطالعه کیفی حاضر با روش تحلیل محتوا انجام شد. نمونه تحقیق، مقالات با موضوع آموزش مجازی، آموزش پزشکی و آموزش بالینی در پاندومی کرونا بود. 23 مقاله برای بررسی نهایی انتخاب شدند. کدگذاری باز مقالات با استفاده از نرم­ افزار 10 MAXQDA انجام گرفت. در مرحله بعد، کدها براساس تشابه مفهومی و معنایی گروه بندی و هر طبقه با عناوینی که مبین ویژگی­ های آن بود، نام ­گذاری شد. جهت بررسی اعتبار و روایی پژوهش متن مقالات در اختیار دو نفر متخصص آموزش پزشکی قرار گرفت تا کدگذاری انجام شود. یافته ­ها: نتایح تحلیل داده­ ها در فرآیند به شناسایی 73 کد باز منجر شد که در نهایت با دسته­ بندی و تحلیل کدها، 3 مقوله اصلی و 7 مقوله محوری شامل افزایش صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در پاندومی کرونا (کاهش آسیب به بیماران با استفاده از آموزش مجازی، ارتقای کیفیت و کمیت یادگیری با استفاده از آموزش الکترونیک، افزایش مهارت ارتباطی دانشجویان در آموزش بالینی مجازی)، ارتقای کیفیت آموزش بالینی با استفاده از رویکرد آموزش مجازی (ایجاد و حفظ یادگیری استاندارد، ایجاد بستر مناسب جهت آموزش مجازی بالینی)، توسعه آموزش بالینی با استفاده از یادگیری الکترونیک (کاهش محدودیت زمانی و مکانی در آموزش بالینی با استفاده از فضای مجازی، ایجاد محیط شبیه ­سازی جهت آموزش بالینی) شکل گرفت. نتیجه­ گیری: کاهش کیفیت و کمیت آموزش پزشکی در دانشگاه­ های علوم پزشکی به مرور زمان برنحوه درمان بیماران و در سلامت افراد تاثیر منفی خواهد داشت. با توجه به پاندومی کرونا و کاهش آموزش پزشکی در بیمارستان­ های آموزشی استفاده از یادگیری الکترونیک به­ عنوان رویکردی نوین در یادگیری می ­تواند در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی مورد استفاده قرار گیرد. LA eng UL http://rme.gums.ac.ir/article-1-1150-fa.html M3 10.52547/rme.14.2.38 ER -