%0 Journal Article %A Javadi, Z %A Arasteh, HR %A Abbasian, H %A Abdollahi, B %T Designing a model to improve the quality of residents’ education in implementing the Health System Transformation Plan %J Research in Medical Education %V 12 %N 1 %U http://rme.gums.ac.ir/article-1-909-fa.html %R 10.29252/rme.12.1.24 %D 2020 %K model, Improvement, Education Quality, Medical Residency, Transformation Plan, Healthcare Systems, %X مقدمه:با توجه به ادغام آموزش و درمان در بیمارستان­ های آموزشی ، کیفیت آموزش دستیاری از اجرای طرح تحول نظام سلامت تاثیر پذیرفته است. هدف از این مطالعه طراحی الگوی ارتقای کیفیت آموزش دستیاری براساس اجرای طرح تحول نظام سلامت بود. روش کار: مطالعه کیفی حاضر با نظریه داده بنیاد در بهار 1398 بر روی 24 نفر از مدیران، استادان و دستیاران دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روش نمونه­ گیری هدفمند و تا رسیدن به اشباع نظری و با رعایت محرمانه­ بودن اطلاعات انجام شد. داده ­ها به روش مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع­ آوری و با نرم ­افزار MAXQDA10 کدگذاری باز انجام شد در مرحله بعد با دسته ­بندی کدهای باز مقوله­ های محوری مشخص و در مرحله آخر با مشخص شدن ارتباط بین مقوله­ های محوری (کدگذاری گزینشی) انجام شد. یافته­ ها:نتایج تحلیل داده­ های قالب الگو عبارتست از: شرایط زمینه ­ای (بار درمان)، شرایط علی (آموزش بالینی) و شرایط مداخله­ گر (نظارت بر فرآیند)، راهبردها (استانداردسازی آموزش، کیفی ­سازی آموزش، اعتلای اخلاق حرفه­ ای و حفظ کرامت انسانی و بررسی همه جانبه طرح تحول قبل از اجرا) و پیامدهای ارتقای کیفیت آموزش دستیاری (کاهش کار درمانی استاد و دستیار، ایجاد انگیزه در دستیاران، کاهش خطای پزشکی، افزایش زمان آموزش دستیاران، افزایش نظارت بر کار درمانی استاد و دستیار) بود. نتیجه ­گیری:افزایش کیفیت و کمیت آموزش در دانشگاه ­های علوم­پزشکی قطعاً به مرور زمان در نحوه درمان بیماران و در سلامت افراد تأثیر مثبتی خواهد داشت. نتایج تحقیق نشان داد با ایجاد زیرساخت ­های مناسب در بیمارستان­ های آموزشی، قبل و بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت، کیفیت آموزش دستیاران به عنوان یکی ارکان­ های کلیدی در ارتقاء و بهبود عملکرد سیستم آموزشی و درمانی ارتقاء پیدا خواهد کرد . %> http://rme.gums.ac.ir/article-1-909-fa.pdf %P 24-35 %& 24 %! %9 Research %L A-10-1001-1 %+ Ph.D. student of Higher Education Administration, Faculty of Management, Kharazmi University,Tehran,Iran %G eng %@ 2008-952X %[ 2020