در این فصلنامه مقالات پژوهشی اصیل ( Original Research Article ) و مروری ( Review Article ) و نامه به سر دبیر (Short Article) در حیطه های زیر بررسی میشود:
- آموزش علوم پزشکی مبتنی بر نیاز های جامعه
- برنامه ریزی درسی
|
- آموزش مداوم در علوم پزشکی
- مدیریت و تکنولوژی آموزش در علوم پزشکی
|
- ارزشیابی برنامههای آموزشی
- روشهای مناسب آزمون و اندازه گیری پیشرفت تحصیلی در علوم پزشکی
- مطالعات تطبیقی در زمینه آموزش علوم پزشکی
|
1. مقالات به شیوه نگارش معاهده تهران تهیه شوند.
2. مقاله باید با فاصله سطر 15/1 سانتی متر در یک روی کاغذ A4 با حاشیه 5/2 سانتیمتر از هر سمت کاغذ و با نرم افزار Word 2003 یا بالاتر تایپ شده باشد و از 8 صفحه تجاوز ننماید.
3. بخش های اصلی هر مقاله باید دارای عنوان و چکیده (فارسی و انگلیسی )، مقدمه، روش کار، یافتهها، بحث و نتیجه گیری، تقدیر، منابع و ضمائم (شکل ، جدول، پرسشنامه خاص ) باشند.
4. صفحه عنوان و چکیده باید شامل قسمتهای زیر باشد:
5. عنوان فارسی و اسامی نویسندگان، عنوان انگلیسی واسامی نویسندگان در زیر آن ، چکیده انگلیسی در کادر و چکیده فارسی بدون کادر در قسمت زیر آن و در همان صفحه قرار می گیرد. ضمناًچکیده انگلیسی و فارسی میبایست در 100 تا 250کلمه به صورت ساختاری شامل: مقدمه ( Introduction ) ، روشها (Methods) ، یافته ها ( (Results و نتیجه گیری (Conclusion) و کلید واژه ها (Key words) ارائه گردد. آدرس نویسنده مسئول در انتهای صفحه چکیده به صورت زیر درج گردد: آدرس نویسنده مسئول: شهر، محل کار، پست الکترونیکی، تلفن
6. در بخش روش کار باید در همه قسمتها (انتخاب نمونه، نوع مطالعه، روش اجرا، ملاحظات اخلاقی، شیوه تجزیه و تحلیل آماری) تا حدی تفصیلی نوشته شود تا دیگران بتوانند پژوهش را دوباره تکرار کنند. در صورتی که مقاله دارای پرسشنامه یا چک لیست است، ضمیمه کردن آن الزامی است. درمورد پرسشنامههای استاندارد ، ذکر مرجع و مشخصات آن کافی است.
7. هر جدول باید در یک صفحه مجزا تایپ شود و به ترتیب استفاده در متن شماره گذاری گردد. مجموع جدول ها ونمودارها از 4 عدد تجاوز ننماید. توضیحات باید به صورت زیر نویس در جدول آورده شود. از شماره گذاری 1،2،3 و ... در متن جدول برای ارجاع به زیر نویس خوداری شود و به جای آن از علائم *،** ، †،††، ‡ و ... استفاده شود.
8. اشکال و نمودارها با ید به صورت سیاه و سفید و در یک برگ کاغذ مجزا رسم شده باشند، ذکر نرم افزاری که با آن شکل و نمودار رسم شده، الزامی است.
9. تایپ چکیده انگلیسی عنوان با قلم Times New Roman نمره 10 ، چکیده فارسی با Nazanin نمره 11 و متن مقاله با Nazanin نمره 13 باشد .
10. مقالات پژوهشی باید حاصل تحقیق نویسنده بوده و در مجله دیگری به چاپ نرسیده یا به طور همزمان برای سایر مجلات ارسال نشده باشد.
11. منابع باید به ترتیب استفاده در متن شماره گذاری شود. نمونه نوشتن مراجع مشابه Index Medicus و به شیوه وانکور (Vancouver) باشد.
شیوه نگارش فهرست منابع مطابق با الگوی زیر باشد:
منابع فارسی:
الف) شیوه نگارش منابع فارسی برای تهیه نسخههای چاپی:
الف-1: درصورتی که کتاب یا مقاله به فارسی باشد و ترجمه انگلیسی عنوان و نام مجله وجود داشته باشد، معادل انگیسی آورده شود. مانند «تجارب و درک دانشجویان پرستاری از مفهوم مربی اثر بخش در آموزش بالینی. نوشته موسی علوی، حیدرعلی عابدی در مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی/ پاییز و زمستان1386».
Alavi M, Abedi H. [Nursing students' experiences and perceptions of effective instruction].Iranian Journal of Medical Education 2008; 7(2):34-7. [Persian]
الف-2: منبع اصلی یک کتاب یا مقاله فارسی است و ترجمه معادل انگلیسی ندارد، بنابراین منبع به صورت آوانویسی ارائه گردد. مانند: «نیکیار عبدالرسول. قلب کودک من. اصفهان: نشر کنکاش، انتشارات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.1379.»
Nykyar A. [Ghalbe Koodak Man]. Isfahan: :kankash and Isfahan University of Medical Sciences; 2000.[Persian]
ب ) شیوه نگارش منابع فارسی برای تهیه فایل ضمیمه در وب سایت مجله:
ب-1: مقاله فارسی
گوهریان وحید، کفعمی زهرا، یمانی نیکو، امیدی فر نوید، صفایی منصور. مقایسه ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید جراحی توسط دستیاران با خود ارزیابی اساتید. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی 1384؛ 5 (1): صفحات 62 تا 69.
ب-2: کتاب فارسی:
جباری فر ابراهیم. دندانپزشکی اجتماعی: مبانی سلامت دهان و دندان. چاپ اول. اصفهان: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان . 1383.
منابع انگلیسی:
مجله انگلیسی:
Aultman LP. An unexpected benefit of formative student evaluations. College Teaching 2006; 54(3): 251-8.
کتاب انگلیسی:
Gall MD, Gall JP, Borg WR. Educational research: an introduction. 7th ed.Boston: Allyu and Baccon: Co.2003.
صفحه وب:
Grant Results. Time pressures leave doctors dissatisfied. [Cited 2006 Sept20 ]. Available from:
http:// www.rwjf.org/reports/grr/027069.htm
12. مسئولیت علمی و اخلاقی مقاله (ها) برعهده نویسندگان است.
13. فصلنامه ، مقالات مروری را که از جامعیت بالایی برخوردار بوده و در یکی از حیطه های زیر قرار می گیرند ، می پذیرد :
1- مرور کتاب در زمینه آموزش علوم پزشکی به زبان فارسی یا انگلیسی در حجم 750 تا 1000 کلمه
2- گزارش گردهمایی آموزش علوم پزشکی در ایران و سراسر جهان حداکثر تا دو ماه پس از برگزاری همایش و در حجم 1200 تا 1500 کلمه
3- مقالات مباحثهای یا نقد و تحلیل منابع در مورد موضوعی خاص یا نظریه ها و یاگرایش های جدید در علوم پزشکی در حداکثر 3500 کلمه
14. نویسندگان می توانند قسمت های طولانی مقاله خود را به زیر بخش هایی نظیر: زمینه مطالعه، نحوه طراحی پرسشنامه، مراحل پژوهش و ... تقسیم کنند.
15. فصلنامه، نوشتههایی در حدود 500 کلمه را که در ارتباط با مقالات یا نوشتههای فصلنامه نوشته شده ، چنانکه در نقد و بررسی مقاله باشد، همراه با پاسخ نویسنده مقاله میپذیرد. فصلنامه در انتخاب و چاپ این مقاله ها آزاد است و همچنین این موضوعات می توانند در مورد ابتکارهای مفید در آموزش علوم پزشکی، تجربههای ارزنده یا اخبار آموزش پزشکی در ایران یا جهان نوشته شود.
16. مجله هرگونه اصلاح در ساختار و متن مقالات دریافتی را برای خود محفوظ نگه می دارد.
17. چاپ مقالهای که قبلاً در همایشها به صورت سخنرانی یا پوستر ارائه و در خلاصه مقالات منتشر شده است، بلامانع است.
18. مقالات ارسالی به هیچ وجه عودت داده نمی شود.
19. نویسندگان مقاله در مقابل کسانی که از آنها در بخش تقدیر با نام تشکر می کنند، مسئولیت پاسخ گویی دارند.
|