:: دوره 4، شماره 2 - ( 1391 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 16-9 برگشت به فهرست نسخه ها
اجرا و ارزشیابی آموزش جامعه‌نگر به روش Service learning:یادگیری همزمان با ارائه خدمت در مرکز سالمندی
ایده دادگران، رویا منصورقناعی*
گروه آموزشی داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی لنگرود، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ، r_ghanaei@gums.ac.ir
چکیده:   (9754 مشاهده)

  مقدمه: رشد جمعیت سالمند در دنیا رو به افزایش است. بکارگیری روش یادگیری همزمان با ارائه خدمت می ­ تواند به منظور کاربردی نمودن خدمات دانشجویان در سطح جامعه، روشی مناسب و سودمند باشد. هدف از این مطالعه تقویت دانش و مهارت بررسی، برقراری ارتباط و آموزش سالمندان با تاکید بر پیشگیری اولیه و ارزشیابی روش یادگیری همزمان با ارائه خدمت در دانشجویان پرستاری بود.

  روش ­ها: مطالعه حاضر مطالعه ­ای توصیفی و از نوع ارزشیابی می­باشد. برای اجرای این طرح مراحل الگوی طراحی آموزشی سیستمی ADDIE اجرا شد. 14 نفر از دانشجویان داوطلب برای اجرای فرآیند به طریق نمونه ­ گیری در دسترس انتخاب شدند که به مدت 16 ساعت در دو گروه، در خانه سالمندان لاهیجان با حضور مربی کارآموزی نمایند. از یادداشت تأملی، بحث گروه متمرکز و مشاهده عملکرد برای ارزیابی استفاده شد.

  یافته ­ ها: تم­های «تجربه خوب»، «یادگیری اهمیت مراقبت روانی سالمندان»، «درس زندگی» و «شناخت سالمند» «تقویت حس نوع دوستی و کمک به دیگران»، «اهمیت مشارکت مردمی»، «یادگیری اصولی ارتباط با سالمند» از مصاحبه گروه متمرکز و یادداشت­های تاملی استخراج شد و در مشاهده عملکرد تمامی دانشجویان نمره بالای 17 از 20 را کسب نمودند.

  نتیجه ­گیری: یادگیری همزمان با ارائه خدمت، دانشجویان را در موقعیت­های تجارب متفاوت یادگیری مانند کار با مؤسسات اجتماعی بهداشتی و مواجهه با جمعیت­های خاص مانند سالمندان در جامعه قرار می ­ دهد و سبب درک عمیق تفاوت ­ های فرهنگی و ارزش ­ ها، و مسائل سالمندان می ­ شود.

  

واژه‌های کلیدی: آموزش جامعه­ نگر، خدمات سلامت اجتماعی، سالمندی، یادگیری
متن کامل [PDF 470 kb]   (2117 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1954 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها