:: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 22-12 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه تطبیقی- تحلیلی نظام آموزشی دوره دکتری تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا
اسماء شجاعی ، زهره وفادار*
مرکز تحقیقات مدیریت سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران و گروه داخلی– جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، تهران، ایران ، zohrehvafadfadar@gmail.com
چکیده:   (2376 مشاهده)
مقدمه: آموزش و تربیت نسل آتی پرستاران ایجاب می­ کند که برنامه ­های آموزشی دوره دکتری پرستاری با تغییرات روز افزون جهانی و دانش ­های نوظهور همگام باشند. با مقایسه نظام­ های آموزشی می­ توان به اعتبار آکادمیک برنامه­ های آموزشی، گسترش افق پرستاری و ارتقاء کیفیت مراقبت­ های پرستاری کمک کرد. هدف از این مطالعه، مقایسه تطبیقی نظام آموزشی دوره دکترای تخصصی پرستاری در ایران و دانشکده پرستاری پنسیلوانیای آمریکا است.
روش ها: این مطالعه به روش توصیفی-تطبیقی در سال 1398 انجام گردید. از الگوی چهار مرحله ای Beredy شامل توصیف، تفسیر، هم­جواری و مقایسه، جهت مقایسه دو نظام آموزشی مذکور استفاده شد. جستجوی اینترنتی، با کلیدواژه های فارسی و انگلیسی و در پایگاه داده های مرتبط انجام شد. سپس، داده ­های حاصله براساس هدف پژوهش، طبقه­ بندی و مورد مقایسه قرار گرفتند.
یافته ها: اگرچه دوره دکتری پرستاری ایران و پنسیلوانیا از لحاظ ساختار تا حد زیادی با هم مشترک هستند ولی از نظر محتوی در ارزش­ ها، فلسفه، چشم­ انداز و رسالت، اهداف کلی دوره، شرایط پذیرش، برنامه ­های آموزشی، نقش ها و صلاحیت­ های اصلی فارغ ­التحصیلان تفاوت­ های زیادی دارند. تفاوت­ های فاحش شامل بحث رهبری بین­ المللی در زمینه علم، عمل و پژوهش، سلامت جهانی، تنوع دوره­ های پرستاری متناسب با نیازهای جامعه و همکاری بین رشته­ ای می­ شوند .
نتیجه گیری: براساس یافته ها، دوره ی دکترای پرستاری در ایران علیرغم محتوای نظری مناسب، از بُعد بالینی و حضور در عرصه های بین المللی ضعیف بوده، از این رو ارائه دوره ی دکترای پرستاری بالینی، و به­روز کردن برنامه های آموزشی متناسب با تغییرات الگوی بیماری­ ها، همکاری های بین ­رشته­ ای و بین المللی و توجه به نقش رهبری پرستاری در زمینه علم، پژوهش و سلامت جهانی پیشنهاد می­ گردد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه ی درسی، پرستاری، ایران، پنسیلوانیا
متن کامل [PDF 506 kb]   (859 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1607 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی
فهرست منابع
1. Henly SJ, McCarthy DO, Wyman JF, Stone PW, Redeker NS, McCarthy AM, et al. Integrating emerging areas of nursing science into PhD programs. Nursing Outlook 2015; 63 (4): 408-16. [DOI:10.1016/j.outlook.2015.04.010]
2. Committee on the Robert Wood Johnson Foundation Initiative on the Future ofNursing, at the Institute of Medicine. The future of nursing: Leading change, advancing health.Washington DC: National Academies Press; 2011.
3. Liu Y, Rodcumdee B, Jiang P, Sha LY. Nursing education in the United States, Thailand, and China: literature review. Journal of Nursing Education and Practice 2015; 5 (7): 100-8. [DOI:10.5430/jnep.v5n7p100]
4. Ketefian S, Davidson P, Daly J, Chang E, Srisuphan W. Issues and challenges in international doctoral education in nursing. Nursing & Health Sciences 2005; 7 (3): 150-6. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2005.00240.x]
5. Coetzee SK, Klopper HC, Kim MJ. The quality of doctoral nursing education in South Africa. curationis 2015; 38 (1): 1-9. [DOI:10.4102/curationis.v38i1.1441]
6. Ja Kim M, Gi Park C, Kim M, Lee H, Ahn YH, Kim E, et al. Quality of nursing doctoral education in Korea: Towards policy development. Journal of advanced nursing 2012; 68 (7): 1494-503. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2011.05885.x]
7. Henly SJ, McCarthy DO, Wyman JF, Heitkemper MM, Redeker NS, Titler MG, et al. Emerging areas of science: Recommendations for nursing science education from the Council for the Advancement of Nursing Science Idea Festival. Nursing Outlook 2015; 63 (4): 398-407. [DOI:10.1016/j.outlook.2015.04.007]
8. Conley YP, Heitkemper M, McCarthy D, Anderson CM, Corwin EJ, Daack-Hirsch S, et al. Educating future nursing scientists: Recommendations for integrating omics content in PhD programs. Nursing Outlook 2015; 63 (4): 417-27. [DOI:10.1016/j.outlook.2015.06.006]
9. Scott LD, Zerwic J. Holistic review in admissions: A strategy to diversify the nursing workforce. Nursing outlook 2015; 63 (4): 488-95. [DOI:10.1016/j.outlook.2015.01.001]
10. Hampton M. Current Trends in Doctoral Education in the US. Konan Women's University; 2018.
11. Kim MJ, Park CG, McKenna H, Ketefian S, Park SH, Klopper H, et al. Quality of nursing doctoral education in seven countries: survey of faculty and students/graduates. Journal of advanced nursing 2015; 71 (5): 1098-109. [DOI:10.1111/jan.12606]
12. Lahtinen P, Leino-Kilpi H, Salminen L. Nursing education in the European higher education area-Variations in implementation. Nurse education today 2014; 34 (6): 1040-7. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.09.011]
13. Wyman JF, Henly SJ. PhD programs in nursing in the United States: Visibility of American Association of Colleges of Nursing core curricular elements and emerging areas of science. Nursing outlook 2015; 63 (4): 390-7. [DOI:10.1016/j.outlook.2014.11.003]
14. Aliyari S, Maleki H, Pazargadi M, Abbaspour A. [Developing and standardization of quality evaluation and accreditation indicators for curricula of baccalaureate degree nursing education in Iran]. Annals of Military and Health Sciences Research 2012;10(1): 50 - 61. [Persian]
15. Ebrahimi S, Gangi Khezerlak A. [Comparative study of information and communication technology development strategies in primary education of America, Australia and Iran]. International Journal of Basic Sciences & Applied Research 2015; 4 (1): 1-5. [Persian]
16. Adib Hajbaghery M, Nabizadeh-Gharghozar Z. Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing. Military Caring Sciences Journal. 2019 Aug 10;6(1):69-78. [Persian] [DOI:10.29252/mcs.6.1.69]
17. Ali Abadi T, nobahar M, Babamohamadi H. [Comparative study of nursing Ph. D. education program in Iran and Yale Universities]. Education Strategies in Medical Sciences 2019; 12 (2): 53-62. [Persian]
18. Borzou SR, Oshvandi K, Cheraghi F, Moayed MS. [ Comparative study of nursing PhD education system and curriculum in Iran and John Hopkins school of nursing]. Education Strategies in Medical Sciences 2016; 9 (3): 194-205. [Persian]
19. Chikeme PC, Ogbonnaya NP, Anarado AN, Ihudiebube-Splendor CN, Madu O, Israel CE. Professional Values of Nigerian Nursing Students. Health Sciences 2019; 8 (3): 26-35.
20. Heath RL, JohansenW, Bowen SA. Mission and Vision. The International Encyclopedia of Strategic Communication 2018: 1-9. [DOI:10.1002/9781119010722.iesc0111]
21. Ozdem G. An analysis of the mission and vision statements on the strategic plans of higher education institutions. Educational Sciences: Theory and Practice 2011; 11 (4): 1887-94.
22. Adib Hajbaghery M, Nabizadeh-Gharghozar Z, Bolandianbafghi Sh. [Comparative Study of Nursing PhD Education System and Curriculum in Iran and Alberta School of Nursing]. MCS 2019; 6 (1): 69-77.[Persian] [DOI:10.29252/mcs.6.1.69]
23. kermanshahi S, memarian R, heseni A, zamzam S, nezamli F. [A comparison post-graduate MS curriculum of nursing education in Iran and Canad]. J Med Educ Dev 2011; 4 (6): 48-54. [Persian]
24. Adib-Hajbaghery M, Hosieni F.[Comparison of Expected Potentials of PhD Nursing Students in Iran and Top Universities of the World]. Iran Journal of Nursing 2018; 31 (113): 30-41. [Persian] [DOI:10.29252/ijn.31.113.30]
25. Haghighi Moghadam Y, Atashzadeh-Shoorideh F, Abbaszadeh A, Feizi A.[Challenges of PhD Graduated Nurses for Role Acceptance as a Clinical Educator: A Qualitative Study]. Journal of Caring Sciences 2017; 6 (2): 153-61. [Persian] [DOI:10.15171/jcs.2017.015]
26. Wallace T. The Relationship between the Aggregated University Average GRE and the Completion of a Doctoral Degree in Education [dissertation]. Lynchburg: VA Liberty University; 2018
27. American Association of Colleges of Nursing. Indicators of quality in research-focused doctoral programs in nursing. Journal of Professional Nursing 2002; 18 (5): 289-94. [DOI:10.1053/jpnu.2002.129230]
28. Barbato ES, Daly BJ, Darrah RJ. Educating Nursing Scientists: Integrating Genetics and Genomics into PhD Curricula. Journal of Professional Nursing 2019; 35 (2): 89-92. [DOI:10.1016/j.profnurs.2018.09.002]
29. McNelis AM, Dreifuerst KT, Schwindt R. Doctoral Education and Preparation for Nursing Faculty Roles. Nurse educator 2019; 44 (4): 202-6. [DOI:10.1097/NNE.0000000000000597]
30. Sahebihag MH, Khadivi AA, Soheili A, Moghbeli G, Khaje Goudari M, Valizadeh L.[ The challenges of nursing doctoral curriculum in Iran: a critical look based on Delphi technique]. The J Urmia Nurs Midwifery Fac 2017; 15 (6): 424-39. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها