[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) ::
جلد 13 شماره 1 صفحات 23-14 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان
بهرام رستمی ، سعیده جباری ، مهدی فتحی ، سیدزین العابدین صفوی* ، محمدرضا اروجی ، رامین کریمی
گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی زنجان، زنجان، ایران ، zainolabedinsafavi@gmail.com
چکیده:   (2463 مشاهده)
مقدمه: امروزه یادگیری ترکیبی در کنار آموزش سنتی جایگاه ویژه­ای در دانشگاه ­های علوم پزشکی پیدا کرده است. اما تأثیرگذاری آن بر روی عواملی چون خلاقیت و هوش معنوی نیازمند بررسی بیشتر است. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی هوش معنوی در رابطه باکیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان درسال تحصیلی 98-97 انجام گرفت.
روش ­ها:  مطالعه حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دکترای حرفه­ ای دانشگاه علوم پزشکی زنجان به تعداد 960 نفر بودند که از آموزش ترکیبی در سال تحصیلی 98-97 بهره­مند شدند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان تعداد 275 نفر برآورد گردید و دانشجویان به روش تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ­ها شامل پرسشنامه­ های دیدگاه از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی گینس، خلاقیت عابدی و هوش معنوی کینگ (SISRI) بودند. جهت تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS و جهت تعیین نقش میانجی از روش چهار گامی بارون و کنی استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت  (0/34=r) و هوش معنوی (0/39=r) رابطه معنی­ داری وجود دارد (0/00/1=P). همچنین بین هوش معنوی با خلاقیت (0/38=r) نیز رابطه معنی­دار وجود داشت (0/001>P). بررسی نقش میانجی هوش معنوی و مؤلفه­ های آن نیز نشان داد که این متغیر در رابطه با دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت نقش میانجی جزئی و تعدیل­ گر دارد .
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از مطالعه، می ­توان بیان کرد که بین دیدگاه دانشجویان از کیفیت دوره یادگیری ترکیبی با خلاقیت آنان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد و هوش معنوی نیز توانست رابطه دو متغیر یاد شده را به­ صورت جزئی تحت تأثیر قرار دهد.
واژه‌های کلیدی: یادگیری از راه دور، خلاقیت، معنویت، دانشجویان علوم پزشکی
متن کامل [PDF 766 kb]   (587 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (772 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Razavi A. [New topics in educational technology]. 1sted. Ahvaz: Ahwaz Shahid Chamran University Press; 2008. [Persian]
2. Clark RC, Mayer RE. E-learning and the science of Instruction. San Francisco: Jossey-BasslPfeiffer; 2011.
3. Noroozi M, Zandi F, Mosa Madani F. [Ranking of Information Technology Methods in School Teaching Learning Process]. Quarterly Journal of Educational Innovations 2009; 7 (26):9-34 [persian]
4. Teo LA. Resch measure of fostering creativity. Creativity Research2010; 22(2): 206- 218. [DOI:10.1080/10400419.2010.481534]
5. Cowley S. Encourage students to be creative.Translated by: zarei M. 1sted. Ahvaz: Resash Publication; 2011.
6. Broon S, Heydari A, Bakhtiyarpour S, Broon S.[Effect of Inventive Problem Solving on the components of creativity]. Initiative and creativity in the humanities 2013; 2 (4), 55-71. [Persian]
7. Nasel DD. Spiritual Orientation in Relation to Spiritual Intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality [Dissertation]. Australia: The University of South Australia; 2004.
8. Biasutti M. Assessing a Collaborative Online Environment for Music Composition. Educational Technology & Society 2015; 18 (3):49-63.
9. Banihashem K, Farokhi Tirandaz S, Shahalizadeh M, Mashhadi M. [The Effect of E-learning on Students' Creativity]. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences 2014;5 (4): 53-61. [Persian]
10. Rahimi H, Hasanpour R. The relationship between spiritual intelligence and creativity in students of Medical Sciences, Kashan. J Educ Ethics Nurs. 2015; 3 (2): 37-45.[Persian]
11. Ginns P, Ellis RA. Evaluating the quality of e-learning at the degree level in the student experience of blended learning. Brit J Educ Technol 2009; 40 (4):652-663. [DOI:10.1111/j.1467-8535.2008.00861.x]
12. Abedi J. A latent-Variable modeling approach to assessing reliability and validity of a creativity instrument. Creativity Research Journal 2002; 14 (2):267-276.[Persian] [DOI:10.1207/S15326934CRJ1402_12]
13. King DB. Rethinking claims of spiritual intelligence: a definition, model, & measure [dissertation].Ontario: Trent University; 2008.
14. Maseleno A, Hardaker G, Sabani N, Suhaili N. Data on multicultural education and diagnostic information profiling: Culture, learning styles and creativity. Data Brief 2016; 18(9):1048-1051. [DOI:10.1016/j.dib.2016.11.024]
15. Lyashenko MS, Frolova NH. LMS Projects: A Platform for Intergenerational E-Learning Collaboration. Education and Information Technologies 2014; 19(3):495-513. [DOI:10.1007/s10639-014-9333-9]
16. Wakeford C. Evolution of E-learning Projects: A creative experience? Bioscience Education 2011; 18(1):11-16. [DOI:10.3108/beej.18.2]
17. Zolfaghari M, Negarandeh R, Ahmadi F.[The Evaluation of a Blended E-learning Program for Nursing and Midwifery Students in Tehran University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education2010; 10(4). 398-409. [Persian]
18. Jafari S, Mollaei Z.[Mediating Role of Self-regulated Learning Strategies for Spiritual Intelligence and Academic Achievement]. Iranian Journal of Medical Education 2019;19: 424-432. [Persian]
19. Emmons RA. Is spirituality an intelligence? Motivation, cognition, and the psychology of ultimate concern, The International Journal for the Psychology of Religion 2000; 10 (1):3-26. [DOI:10.1207/S15327582IJPR1001_2]
20. Mirzakhni P, Delavar A, Makvandi B. The Relationship between Personality and Spiritual Intelligence among Members of Young Researchers and Elite Club, Islamic Azad University. Innovation and Creativity in Human Science 2014; 4(1): 129-158. [Persian]
21. Wandler JB, Imbriale WJ. Promoting undergraduate student self-regulation in online learning environments. Online Learning 2017; 21 (2): n2. [DOI:10.24059/olj.v21i2.881]
22. Kassab SE, Al-Shafei AI, Salem AH, Otoom S. Relationships between the qualities of blended learning experience, self-regulated learning, and academic achievement of medical students: a path analysis. Advances in Medical Education and Practice 2015; 6: 27-34. [DOI:10.2147/AMEP.S75830]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostami B, Fathi M, Safavi S Z, Oroji M, Karimi R. Investigating the Mediating Role of Spiritual Intelligence on the Quality of Combined Learning and Creativity from Students’ Views in Zanjan University of Medical Sciences. RME 2021; 13 (1) :14-23
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-955-fa.html

رستمی بهرام، جباری سعیده، فتحی مهدی، صفوی سیدزین العابدین، اروجی محمدرضا، کریمی رامین. بررسی نقش میانجی هوش معنوی در رابطه با کیفیت دوره یادگیری ترکیبی و خلاقیت از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1400; 13 (1) :14-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-955-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 1 - ( 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education