[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 31-23 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مقایسه ای دو شیوه آموزشی Gallery Walk و سنتی در تدریس مبحث فارماسیوتیکس در دانشجویان داروسازی
میثم شریفدینی ، عاطفه جعفری ، مرجان دایی حامد ، زهرا حصاری*
مرکز تحقیقات آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران و گروه فارماسیوتیکس، دانشکده داروسازی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، z.hesari@gmail.com
چکیده:   (1193 مشاهده)
مقدمه: روش برگزاری کلاس درس به صورت Gallery Walk در زمره روش ­های آموزش مبتنی بر تیم است که یادگیری در گروه­ های کوچک را هم­زمان با تدریس در یک کلاس بزرگ هدایت نموده و پیش می­ برد. همچنین تکنیک Gallery Walk از روش ­های "آموزشی فراگیر- محور بوده که در آن دانشجو نقش اصلی را در یادگیری مطالب ایفاء نموده و استاد به عنوان ناظر و هدایت­ کننده در کنار دانشجو قرار دارد. این مطالعه با هدف بررسی مقایسه­ ای دو شیوه آموزشی Gallery Walk و سنتی در تدریس مبحث فارماسیوتیکس در دانشجویان داروسازی انجام شد.
روش ها: این مطالعه نیمه ­تجربی دو گروهی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون بر روی 36 نفر دانشجوی دوره دکتری حرفه­ ای داروسازی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1396 صورت گرفت. دانشجویان براساس معدل به دو گروه همتا تقسیم و سپس به صورت تصادفی در گروه آموزش سنتی (سخنرانی استاد به هم­راه ارائه اسلاید) و یا Gallery walk قرار گرفتند. تاثیر دو روش آموزشی بر میانگین نمرات پس­ آزمون دانشجویان، با توجه به نمرات پیش­ آزمون مقایسه گردید. داده ­ها با استفاده از آزمون t مستقل و Paired t- test و از طریق نرم­ افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات دانشجویان در پس ­آزمون افزایش معنی­ داری نسبت به میانگین نمرات پیش ­آزمون داشته است (0/0001>P) و این نتیجه برای هر دو گروه سنتی و Gallery walk تکرار شده بود. هرچند میانگین نمرات دانشجویان در پس ­آزمون در گروه Gallery walk بالاتر از گروه سنتی بود، اما براساس نتایج حاصله اختلاف معنی­ داری بین میانگین نمرات دانشجویان در دو گروه سنتی و Gallery walk در پیش ­آزمون و پس ­آزمون مشاهده نشد(0/05<p ).
نتیجه گیری: هرچند نتایج این مطالعه نشان داد که استفاده از روش Gallery walk تاثیر معنی­ داری بر افزایش میانگین نمرات دانشجویان نداشته است، اما به ­دلیل افزایش مشارکت دانشجویان، می­ توان مدرسین داروسازی را به استفاده از این روش ترغیب نمود.
واژه‌های کلیدی: روش های تدریس، Gallery walk، دانشجو، داروسازی
متن کامل [PDF 472 kb]   (292 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (441 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
فهرست منابع
1. Mogharrab Elahi Z.[New educational method]. Movj 2012;4 (5): 48- 77. [Persian]
2. Mahram M, Mahram B, Mousavinasab SN.[Comparison between the Effect of Teaching through Student-Based Group Discussion and Lecture on Learning in Medical Students]. Strides in Development of Medical Education 2008; 5(2):71- 79. [Persian]
3. Ghasempour Moghadam H, Akbari Sholdaree F, Alizadeh FS.[New methods of Teaching-learning and their application in education].4th ed. Tehran: Fartab; 2011. [Persian]
4. Momeni H, Salehi A, Sadeghi H.[Comparing the Effect of Problem Based Learning and Concept Mapping on Critical Thinking Disposition of Nursing Student]. Education Strategy Medical Sciences 2017; 10 (4): 234- 244. [Persian]
5. Memarian H.[New student-centered methods in engineering education]. Iranian Journal of Engineering Education 2012; 13 (52): 1- 21. [Persian]
6. Hasanpour DehkordiA, kheiri Sh, Shahrani M. The effect of teaching using, problem base learning and lecture on behavior, attitude and learning of nursing (BSc) students. Journal of Shahrekord University of Medical Sciences 2006; 8 (3): 76- 82. [Persian]
7. Karimi Moonaghi H, Mohammady A, SalehMoghaddam A, Gholami H, Karshki H, zamanian N.[Comparing the Effects of Cooperative Learning to Lecture Trainings on the Motivational Beliefs and Self-Regulating Learning Strategies]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 14 (5): 393- 402. [Persian]
8. Sand- Jecklin K. The impact of active/ cooperative instruction on beginning nursing student learning strategy preference. Nurse Education Today 2007; 27(5): 474- 80. [DOI:10.1016/j.nedt.2006.08.006]
9. Cusick JK, Fitzpatrick L, Khansari P. Use of engaging review application exercises to enhance understanding of critical concepts prior to summative examinations. Pharmacy Education 2019: 19 (1): 232- 241.
10. Rodenbaugh DW. Rodenbaugh. Maximize a team-based learning gallery walk experience: herding cats is easier than you think. Advances in Physiology Education 2015; 39 (4): 411- 413. [DOI:10.1152/advan.00012.2015]
11. Blouin RA, Joyner PU, Pollack GM. Preparing for a renaissance in pharmacy education: the need, opportunity, and capacity for change. American Journal of Pharmaceutical Education 2008; 72 (2): 42. [DOI:10.5688/aj720242]
12. Hassanzadeh G, Abolhasani F, Mirzazadeh A, Alizadeh M.[Team-Based Learning A New Strategy in Integrated Medical Curriculum: The experience of School of Medicine, Tehran University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (7): 601- 610. [persian]
13. DiPiro JT. Why do we still lecture? Am J Pharm Educ 2009; 73(8): 137. [DOI:10.5688/aj7308137]
14. Tarja Mykrä. Learner-centered Teaching Methods - A Toolkit for Secondary Education Teachers. Indiana University Bloomington 2015; 7- 8.
15. Ofstad W, Brunner LJ. Team-Based Learning in Pharmacy Education. American Journal of Pharmaceutical Education 2013; 77 (4): 70. [DOI:10.5688/ajpe77470]
16. Hogan JP, Cernusca D. Integrating Gallery Walks and Wikis in a Synergic Instructional Activity: An Exploratory Study of Students' Perceptions. The ASEE Computers in Education (CoED) Journal 2011;2(4):37
17. Francek M. Promoting discussion in the science classroom using gallery walks. Journal of College Science Teaching 2006; 36 (1):27- 31.
18. Namaziandost E, Rahimi Esfahani F, Nasri M, Mirshekaran R. The Effect of Gallery Walk technique on Pre-intermediate EFL Learners' Speaking Skill. Language Teaching Research Quarterly 2018;8:1-15. [DOI:10.32038/ltrq.2018.08.01]
19. Kerisnin Otoyo. The Use of Gallery Walk to Enhance Speaking Ability of the Eleventh Grade Students of State Madrasyah Aliyah. Journal Pendidikan dan Pengajaran 2018; 5(2): 101-111. [DOI:10.19109/ejpp.v5i2.2571]
20. Sabouri Shahrbabak S, Dehghani M. Comparison of Team-Based Learning and Lecturing Methods in Pharmacological Biotechnology for Pharmacology Students. Strides in Development of Medical Education 2017;14(2): e64093. [DOI:10.5812/sdme.64093]
21. Bleske BE, Remington TL, Wells TD, Klein KC ,Tingen JM, Dorsch MP. Randomized Crossover Comparison between Team-Based Learning and Lecture Format on Long-Term Learning Outcomes. Pharmacy 2018; 6(3): 81. [DOI:10.3390/pharmacy6030081]
22. Hall J, Freeman S, Parmar H, Pluen A. Team Based Learning: Preparing pharmacy students for an integrated curriculum during induction. Pharmacy education 2014; 14 (1): 81- 85.
23. Tweddell,S, Clark,D, Nelson M. Team-based learning in pharmacy: The faculty experience. Currents in Pharmacy Teaching and Learning 2016; 8(1): 7- 17. [DOI:10.1016/j.cptl.2015.09.008]
24. AlRuthia Y, Alhawas S, Alodaibi F, Almutairi L, Algasem R, Alrabiah HK, Sales I, Alsobayel H, Ghawaa Y. The use of active learning strategies in healthcare colleges in the Middle East. BMC Medical Education 2019; 19: 143. [DOI:10.1186/s12909-019-1580-4]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sharifdini M, Jafari A, Daeihamed M, Hesari Z. Comparative Evaluation of Gallery Walk And Traditional Educational Method in teaching pharmaceutics subjects In Pharmacy Students. RME. 2020; 12 (3) :23-31
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-921-fa.html

شریفدینی میثم، جعفری عاطفه، دایی حامد مرجان، حصاری زهرا. بررسی مقایسه ای دو شیوه آموزشی Gallery Walk و سنتی در تدریس مبحث فارماسیوتیکس در دانشجویان داروسازی. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1399; 12 (3) :31-23

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-921-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education