[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 4 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
معرفی فیلم ‌های تکنولوژی و سرگرمی TED دردانشگاه های علوم پزشکی ایران
محمد حسین اصغری ، سیمین موعودی*
مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده سلامت، دانشگاه علوم پزشکی بایل، بابل، ایران ، dr.mouodi@gmail.com
چکیده:   (3151 مشاهده)
تدوین فیلم­ های TED (Technology, Entertainment and Design) در راستای تلفیق تکنولوژی، سرگرمی و طراحی از سال 1984 در قالب یک کنفرانس آغاز گردید (1). TED بیانگر کنفرانس ­های ساختارمند و در زمان بندی مشخص است که در شاخه­ های مختلف علم، از زبان افراد مجرب در هر رشته تخصصی بیان می­ گردد و در قالب ویدیو­های کوتاه از بیان تجارب، نظرات و پیشنهادات دانشمندان هر رشته، به شیوه ­های مختلف در دسترس علاقمندان در سراسر جهان قرار می گیرد (3, 2). در حیطه های بالینی نیز از آنجایی که روش ­های تشخیصی، پیشگیری و درمان ممکن است با گذشت زمان و با انجام پژوهش ­های بیشتر نقض گردند و غیر نافع یا مضر شناخته­ شوند (4)، در دسترس بودن منابع آموزشی جدید و با تکنولوژی روز دنیا در افزایش میل و رغبت مدرسین و فراگیران علوم پزشکی به مطالعه­ی منابع روزآمد، تاثیرگذار است (5).
امروزه یکی از جذاب ترین و موثرترین روش های آموزش از طریق TED می باشد که در بسیاری از کشورها و به زبان­ های مختلف در حال افزایش است. بیش از سه دهه از معرفی فیلم ­های TED در دنیا می­ گذرد و گفتمان های TED متعددی از تجارب پزشکان حوزه های مختلف تخصصی در سطح دنیا انتشار یافته و در جریان است (6). با گذر از عصر دیجیتال و ورود به عصر سایبر در دنیای تکنولوژی، متخصصین علوم پزشکی برای تامین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطی خود ناگزیر به استفاده از سیستم های مفهومی متفاوتی شده اند. هر کدام از مفاهیم علمی نوظهور دارای بار معنایی خاصی هستند که باید در زمینه خود باز تعریف شوند، تا بتوان در سیستم های مفهومی علوم تخصصی از جمله آموزش، پژوهش، مدیریت و ارائه خدمات سلامت از آنها بهره برد (7)؛ از جمله این مفاهیم نوظهور، گفتمان­ های TED است.
در سال های اخیر در خصوص فواید و محدودیت های استفاده از گفتمان ­های TED در علوم پزشکی مطالعاتی در خارج کشور انجام گرفته است (3, 8). در کشور ایران نیز تیم ­های سلامت جهت پاسخ به سوالات بالینی خود، منابع متعدد الکترونیک (9) و غیر الکترونیک در اختیار دارند. در مواردی نیاز است که تیم سلامت از مرور شواهد موجود، جهت اتخاذ تصمیم بالینی اقدام نمایند و از سوی دیگر شواهد علمی پژوهشی در خصوص فیلم های تکنولوژی و سرگرمی TED در علوم پزشکی ایران در دسترس نمی باشد. بهره­ گیری از تکنولوژی و استفاده از منابع اطلاعاتی الکترونیکی در تصمیم ­سازی های بالینی تیم­ های سلامت، در پژوهش ­های مختلفی در ایران مورد ارزیابی قرار گرفته (14-10،7). لیکن در خصوص معرفی مفهوم TED و کاربرد آن در حوزه­ های مختلف علوم پزشکی از جمله علوم بالینی و پزشکی مبتنی بر شواهد در ایران، مستندی یافت نشد.
از آنجایی ­که به ­روز بودن تیم ­های سلامت و معرفی پروتکل­ های جدید پیشگیری، تشخیص، درمان و توانبخشی به شیـوه­ های بدیع، جـذاب و با صـرف زمـان­ های کـوتاه در دست­یابی به پوشش گسترده ­تر بهره ­برداری تیم­ های سلامت تاثیرگذار است (15, 11)، در دسترس قرار دادن فیلم ­های TED در حوزه های علوم پزشکی ایران، در این امر کمک کننده خواهد بود.

                            
 
واژه‌های کلیدی: تکنولوژی، آموزش پزشکی، پزشکی مبتنی بر شواهد، دانشگاه
متن کامل [PDF 158 kb]   (662 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (464 مشاهده)  
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Gelo F. TED Talks: Learning through podcasts. The journal of pastoral care and counseling: JPCC 2018; 72(1): 76. [DOI:10.1177/1542305018763789]
2. Sugimoto CR, Thelwall M, Lariviere V, Tsou A, Mongeon P, Macaluso B. Scientists popularizing science: Characteristics and impact of TED talk presenters. PloS one 2013; 8(4): e62403. [DOI:10.1371/journal.pone.0062403]
3. Masson M. Benefits of TED talks. Canadian family physician Medecin de famille canadien 2014; 60(12):1080.
4. Farup PG, Blix I, Forre S, Johnsen G, Lange O, Johannessen R, et al. What causes treatment failure - the patient, primary care, secondary care or inadequate interaction in the health services?. BMC Health Serv Res 2011; 1: 111. [DOI:10.1186/1472-6963-11-111]
5. Rusatira JC, Tomaszewski B, Dusabejambo V, Ndayiragije V, Gonsalves S, Sawant A, et al. Enabling Access to Medical and Health Education in Rwanda Using Mobile Technology: Needs Assessment for the Development of Mobile Medical Educator Apps. JMIR Med Educ 2016; 2(1):e7. [DOI:10.2196/mededu.5336]
6. TED Organization. A collection of TED talks (and more) on the topic of medicine USA. [Cited 2019 Nov 25]. Available from: www.ted.com/topics/medicine
7. Yazdani S, Khoshgoftar Z, Ahmady S, Foroutan SA. [Cyber Medical Education: Beyond the Integration of Concepts in Technology-based Learning]. Iranian Journal of Medical Education 2016; 16 :504-515. [Persian]
8. Erler A. The limits of the treatment-enhancement distinction as a guide to public policy. Bioethics 2017; 31(8):608-15. [DOI:10.1111/bioe.12377]
9. Bidokhti H, Haji Zeinolabedini M. [Evaluation of evidence-based medical information sources based on response rate to clinical questions]. Journal of Health Adminstration 2011;14(44):81-7. [Persian]
10. Olia MB. [Medical technology and concerns about departing from medical practice]. JSSU 2016; 24(7):524-26. [Persian]
11. Ranjbar H, Borhani F, Abbaszadeh A. [Information technology application in medicine and nursing]. J Qual Res Health Sci 2010; 9 (1 and 2):61-67. [Persian]
12. Haghani F, Rezaei H. [Internet-Based Educational Instrument and Methods in Medical Sciences Education]. Iranian Journal of Medical Education 2017; 17 :196-210.[Persian]
13. Zare Bidaki M, Rajab Poursnati A, Rahmanian Sharifabad A. [Designing and producing mobile e-books, a new model of learning content in medical sciences]. Strides in Development of Medical Education 2012; 9(1): e59877 .[Persian]
14. Rezaei P, Maserrat E, Torab-Miandoab A. [Specialist Physicians' Perspectives on Telemedicine and Barriers to Using It in Tabriz Teaching Hospitals]. Iran South Med J. 2018; 20 (6): 562-572. [Persian]
15. Younger P. Internet-based information-seeking behaviour amongst doctors and nurses: a short review of the literature. Health information and libraries journal 2010; 27(1):2-10. [DOI:10.1111/j.1471-1842.2010.00883.x]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asghari M, Mouodi S. Introducing Technology and Entertainment Movies (TED) in Iranian Universities of Medical Sciences. RME 2019; 11 (4) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-891-fa.html

اصغری محمد حسین، موعودی سیمین. معرفی فیلم ‌های تکنولوژی و سرگرمی TED دردانشگاه های علوم پزشکی ایران. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (4) :1-2

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-891-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 4 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education