دوره 12، شماره 2 - ( 1399 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 9-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران ، tafazolim@mums.ac.ir
چکیده:   (3869 مشاهده)
مقدمه: یادگیری از موضوعات اساسی در آموزش بالینی و نیازمند استراتژی­ های جدید آموزشی است. آموزش از طریق یادگیری تأملی از شیوه­ های آموزشی فعال محسوب می­ شود که باعث ارتقاء توانمندی و مهارت بالینی فرد در حرفه خود می ­شود. از این رو مطالعه حاضر با هدف تأثیر آموزش مبتنی بر یادگیری تأملی بر مهارت اداره پره اکلامپسی در دانشجویان مامایی انجام گردید.
روش ها: این مطالعه از نوع نیمه­ تجربی با طرح دو در گروه آموزش به روش یادگیری تأملی و گروه آموزش به روش سنتی دانشگاه­ ها، قبل و بعد از آموزش، که بر روی دانشجویان مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در نیمه دوم سال ۹۵ انجام گردید. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارشناسی مامایی، کارشناسی ارشد و مشاوره در مامایی که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند را تشکیل می­ دادند. نمونه­ های پژوهش تعداد ۶۰ نفر از دانشجویان ترم ۶ و ۸ کارشناسی مامایی، ترم ۲ و ۴ کارشناسی ارشد مامایی و مشاوره بودند. در ابتدا نمونه ­گیری به صورت در دسترس انجام و سپس نمونه­ ها به روش تخصیص تصادفی، در دو گروه آموزش به روش یادگیری تأملی و روش سنتی دانشگاه ­ها تقسیم شدند. مهارت بالینی اداره پره اکلامپسی در هر دو گروه قبل و یک هفته بعد از مداخله با استفاده از آزمون بالینی ساختارمند عینی (شش ایستگاه) سنجیده شد. داده­ ها با استفاده از آزمون­ های من ویتنی و ویلکاکسون و از طریق  نرم ­افزار آماری  SPSSتجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره مهارت بالینی اداره پره اکلامپسی دانشجویان در هر دو گروه آموزش (یادگیری تأملی0/8 ± 29/5 و سنتی ۵/۰±۵/۲۹) یک هفته بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله (یادگیری تأملی 0/3±56/2 و سنتی 9/4± 42/2) تفاوت معنی ­داری وجود دارد (0/5>P).
نتیجه گیری: آموزش مهارت بالینی با روش یادگیری تأملی باعث عملکرد بهتر دانشجویان در فرآیند مراقبت می ­گردد و می ­توان از آن در جهت ارتقاء کیفیت مهارت­ های بالینی دانشجویان بهره گرفت.
متن کامل [PDF 559 kb]   (944 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1252 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: آموزش بالینی

فهرست منابع
1. Kadivar P, Tanha Z, Valiollah F. [The Relationship between Epistemological Beliefs, Learning Approaches, Reflective Thinking and Academic Achievement]. Journal of Psychology 2012; 16 (3): 26- 251. [Persian]
2. Haghani F, Jafari Mianaei S, Ehsani M. [Reflective Learning and Teaching: A Review]. Iranian Journal of Medical Education 2014; 13 (11): 989- 98. [Persian]
3. Karimi- Moonaghi H. New teaching approaches in higher education focusing sciences education. Mashad Mashhad university of Medical Sciences 2014; 12- 45.[Persian]
4. Mirkazehi rigi Z, Tafazoli M, Dadpisheh S, Karimi Moonaghi H. [Comparing the educational effect based on critical thinking and routine approaches on skills to manage of pre- eclampsia and persistence of knowledge of midwifery students]. Biannual Medical Education, Babol Univ Med Sci 2019; 7 (2): 23- 9. [Persian]
5. Mirzakhani K, Jahani Shoorab N, Golmakani N, Tafazoli M, Ebrahimzadeh S. [Evaluation of clinical skills in Midwives Graduated from Mashhad Nursing and Midwifery Faculty and Employed in Mashhad Health Care Centers]. Journal of Urmia Nursing & Midwifery Faculty 2011; 8 (4): 9- 482. [Persian]
6. Karimi Moonaghi H, Sadeghnezhad M. reflecting education. Research in Medical Education 2013; 5 (2): 55- 57.[Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.5.2.55]
7. Griffiths C. Remembrance of things past: the utilisation of context dependant and autobiographical recall as means of enhancing reflection on action in nursing. Nurse Education Today 2004; 24 (5): 344-9. [DOI:10.1016/j.nedt.2004.02.009]
8. Ekebergh MA. learning model for nursing students during clinical studies. Nurse Educ Pract 2011;11(6):384-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2011.03.018]
9. Mettiäinen S, Vähämaa K. Does reflective web- based discussion strengthen nursing students' learning experiences during clinical training? Nurse Educ Pract 2013;13(5): 344-9. [DOI:10.1016/j.nepr.2012.09.012]
10. Vachon B, LeBlanc J. Effectiveness of past and current critical incident analysis on reflective learning and practice change. Med Educ 2011; 45 (9): 894- 904. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2011.04042.x]
11. Abedini Z, Jafar Begloo E, Raeisi M, Dadkhah Tehrani T. [Effectiveness of Reflection in Clinical Education: Nursing Students' Perspective. IJN 2011; 24 (71): 74- 82. [Persian]
12. Lotfi M, Hassan khani H, Mokhtari M.[The Effects of Simulation and Critical Thinking Strategies on Clinical Decision of Operating Room Students]. Journal of Tabriz Nursing and Midwifery 2011; 5(20): 5- 11. [Persian]
13. Habibzadeh H, Moradi Y, Rasoli D, Sheikhi N.[The effect of concept mapping teaching method on the learning of health assessment lesson in nursing students of urmia nursing and midwifery faculty]. Nurs Midwifery J 2013; 11 (8): 584- 92. [Persian]
14. Norozi A.[Predicting mathematical performance based on reflective thinking In Baharestan city student: University of Qom]; 2016. [Persian]
15. Abolfathi M. The Effect of Reflective Learning on the Learning Level of High School Students in Tehran: Islamic Azad University Central Branch; 2015 [Persian]
16. Choy SC, Oo PS. Reflective thinking and teaching practices: A precursor for incorporating critical thinking into the classroom? ternational Journal of Instruction 2012; 5 (1): 167- 82.
17. McLeod GA, Barr J, Welch A. Best practice for teaching and learning strategies to facilitate student reflection in preregistration health professional education: An integrative review. Creative education 2015; 6(4): 440- 54. [DOI:10.4236/ce.2015.64044]
18. Aronson L, Niehaus B, Hill- Sakurai L, Lai C, O'Sullivan P. A comparison of two methods of teaching reflective ability in Year 3 medical students. Med Educ 2012; 46 (8): 807- 14. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2012.04299.x]
19. Mubuuke A, Kiguli- Malwadde E, Kiguli S, Businge F. A Student Portfolio: The Golden Key to Reflective, Experiential, and Evidence-based Learning. Journal of Medical Imaging and Radiation Sciences 2010; 41 (2): 72- 8. [DOI:10.1016/j.jmir.2010.03.001]
20. Zandi T.[The Relationship between Learning Styles (Active- Reflective and Sequential-Holistic) and Computer Anxiety in Undergraduate Students. Information and Communication Technology in Educational Sciences 2013; 4 (1): 85- 104. [Persian]
21. Mansoorian M, Hosseiny MH, Hosravan S, Alami A, Alaviani M. Comparing the Effectsof Objective Structured Assessment of Technical Skills (OSATS) and Traditional Method on Learning of Students. Nurs Midwifery Stud 2015; 4 (2): e27714. [DOI:10.17795/nmsjournal27714]

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.