[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 58-49 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباربخشی الگوی توانمندی های تخصصی اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاه های جامع با تراز عملکرد منطقه ای
یونس رومیانی ، خدایار ابیلی*، جواد پورکریمی، سعید فرحبخش
خدایار ابیلی، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، abii@ut.ac.ir
چکیده:   (3007 مشاهده)
مقدمه: امروزه به دلیل تغییرات پویای محیطی، نظام آموزش عالی به مثابه سایر نظام ­ها مستلزم تغییر است. با توجه به نقش اعضای هیات علمی در توسعه کیفی خدمات ارائه شده به ­وسیله دانشگاه، شناسایی و واکاوی توانمندی­ های مورد نیاز می­تواند نقش قابل­ توجهی در بهبود این خدمات داشته باشد. لذا هدف اصلی این پژوهش، طراحی الگوی توانمندی­ های تخصصی اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاه‌های جامع با تراز عملکرد منطقه­ ای است.
روش ها: پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها از نوع آمیخته اکتشافی است. به­ همین منظور، در بخش کیفی تعداد 19 نفر از صاحب­نظران به‌صورت هدفمند و با راهبرد نمونه‌گیری نظری انتخاب شده و مورد مصاحبه قرار گرفتند، در بخش کمی نیز 13 نفر از مصاحبه­ شوندگان به پرسشنامه پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از تکنیک تحلیل موضوعی (تم) و در بخش کمی از نرم افزار SPSS و روش آماری t تک نمونه­ ای استفاده شد. برای اطمینان از روایی پژوهش، از بررسی توسط اعضاء (مصاحبه‌شوندگان) و روش چندسویه ­نگری منابع داده‌ها و برای محاسبه پایایی کدگذاری‌های انجام شده، از روش‌های پایایی باز آزمون و پایایی توافق درون موضوعی استفاده گردید.
یافته ها: نتایج بخش کیفی نشان داد که توانمندی علمی، پژوهشی، قدرت بیان، ایده ­پردازی، مدیریت کلاس، به­ کارگیری ترکیبی تئوری و عمل و مشاوره تخصصی از مهم توانمندی­ هایی است که دانشگاه­ های جامع منطقه ­ای باید در هنگام استعدادگزینی اعضای هیات علمی به آن توجه داشته باشند. هم چنین در بخش کمی، نتایج نشان­ دهنده این بود که الگوی مورد نظر از اعتبار کافی و مناسبی جهت پیش ­بینی توانمندی­ های تخصصی اعضای هیات علمی برخوردار می­ باشد (0/01>p).
نتیجه گیری: نتـایج نشان داد که دانشگاه­ هـای جـامـع با تـراز عملکرد منـطقه­ ای در هنـگام انتخاب اعضای هیـات علمـی بـایـد بـه توانمندی­ های علمی، پژوهشی، مشاوره­ ای، فن بیان، ایده ­پردازی، کلاس­ گردانی، استفاده از تئوری در عمل توجه ویژه ­ای داشته باشند. الگوی طراحی شده در این مطالعه می­ تواند در دستیابی به رسالت فوق به این نوع دانشگاه­ ها کمک نماید.
واژه‌های کلیدی: طراحی، الگو، توانمندی تخصصی، استعدادیابی، هیئت علمی، دانشگاه
متن کامل [PDF 402 kb]   (976 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1677 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Bhatt MP, Behrstock E. Managing educator talent: Promising practices and lessons from Midwestern states. Learning Point Associates. [Cited 2018 Dec15]. Available from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED509951.pdf
2. Conti AJ. Strategies for Talent management: Greater Philadelphia Companies in Action. Prepared by the CEO Council for Growth in partnership with the Council for Adult and Experiential Learning. [Cited 2019 Jan 02]. Available from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED509871.pdf
3. Rudhumbu N, Maphosa C. Implementation of talent management strategies in higher education: evidence from Botswana. Journal of Human Ecology 2015;49(1-2): 21-32. [DOI:10.1080/09709274.2015.11906820]
4. Hewitt A. 2012 Higher education survey: The state of HR effectiveness. [Cited 2014 Oct 22]. Available from: https://www.slideshare.net/recruiterpoet/aon-2012-higher-education-survey-the-state-of-hr-effectiveness
5. Lynch D. Can Higher Education Manage Talent? Inside higher ED.[Cited 2019 Apr 5]. Available from: http://www.csun.edu/pubrels/clips/Nov07/11-28-07O.pdf
6. Cobb A. Driving Competitive Advantage for your University with talent Management. [Cited 2019 Apr 5]. Available from: http:// www. University business.com/ .../ driving- competitive-advantageyour- university. pdf.
7. Acikgoz Y. Employee recruitment and job search: Towards a multi-level integration. Human Resource Management Review 2019; 29 (1): 1-13. [DOI:10.1016/j.hrmr.2018.02.009]
8. Buller JL. Essential College Professor: A Practical Guide to an Academic Career. 1th ed. John Wiley & Sons; 2009.
9. Helterbran VR. The Ideal Professor: Student Perceptions of Effective Instructor Practices, Attitudes, and Skills. Education 2008; 129 (1): 125- 138.
10. Verhaegen P. Academic talent: Quo vadis? Recruitment and retention of faculty in European business schools. Journal of Management Development 2005; 24 (9): 807 - 818. [DOI:10.1108/02621710510621312]
11. Ahmadi FZ, Mehrmohammadi M, Tajrobehkar M, Paaknahaad M. [The developing of criteria, indicators and evidence to determine excellence teacher in higher education]. Journal of Iranian Higher Education 2018; 9 (2): 105-31. [Persian]
12. Bonakdari N, Mehran G, Mahroozadeh T, Hashemi S. [Characteristics of Iranian Competent Professor: A Qualitative Research]. Journal Management System 2016;7(27): 117-138. [Persian]
13. Brahoei F. [Study of characteristics of a successful Professor from the viewpoint of the students of Shiraz University]. Education research, 2013; 32 (1): 125-148. [Persian]
14. Moradi M, Zanjani B. [Designing a Threefold Skills Model for Selecting Managers through Multi-Criterion Decision-making Approach]. Journal of Research in Human Resource Management 2013; 5 (2): 1-30. [Persian]
15. Dargahi H, Hamozade P, Sadeghfar J, Radabadi M, Roshani M, Salimi M, Soltanzade P. [riteria Assessment of a Expect Teacher for Effective Teaching]. Payavard 2011; 4 (3 & 4): 91-98. [Persian]
16. Navabi N, Jahanian I, Haji Ahmadi M, Parvaneh M. [Criteria for a Desirable Teacher from the View Point of Students of Babol University of Medical Sciences]. JBUMS 2010; 12 (5) :7-13. [Persian]
17. Creswell JW. Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. 2th ed. Thousand Oaks, CA: Sage Publications: 2003.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Roumiani Y, Abili K, Pourkarimi J, Farahbakhsh S. Designing and validating professional Capabilities Model of Talented Faculty Members at Comprehensive Universities with Regional Performance level. RME 2019; 11 (3) :49-58
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-825-fa.html

رومیانی یونس، ابیلی خدایار، پورکریمی جواد، فرحبخش سعید. طراحی و اعتباربخشی الگوی توانمندی های تخصصی اعضای هیات علمی مستعد در دانشگاه های جامع با تراز عملکرد منطقه ای. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (3) :49-58

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-825-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education