[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 53-44 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش خودتفسیری و هِیجانات تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
مهدی عرب زاده*
گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، mehdi_arabzadeh@hotmail.com
چکیده:   (3895 مشاهده)
مقدمه: سازگاری تحصیلی از جمله عوامل مهمی می ­باشد که بر عملکرد تحصیلی اثرگذار بوده و مطالعاتی را در مدارس و دانشگاه­ ها به خود اختصاص داده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین سهم عوامل خودتفسیری و هیجانات تحصیلی در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی انجام شد.
روش ­ها: مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی البرز در سال تحصیلی 97-96، نمونه ­ای به حجم 395 نفر (253 دختر و 142 پسر) به شیوه نمونه­ گیری چند مرحله­ ای تصادفی انتخاب شدند. داده­ ها با استفاده از  پرسشنامه­ های خودتفسیری (هاردین، لونگ و باوات)، سازگاری (بیکر و سریاک) و هیجانات تحصیلی (پکران، گوئتز و فرانزل)  جمع ­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ­ها با بهره­ گیری از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار آماری SPSS انجام شد.
یافته ­ها: نتایج نشان داد که رابطه­ ی سازگاری تحصیلی با خودتفسیری وابسته (0/20= P ، 0/01>r) و هیجانات تحصیلی  (0/16= P، 0/01> r) مثبت و معنی­ داری است و با خودتفسیری مستقل (0/11-= P، 0/05> r) و هیجانات تحصیلی  (0/13-= P، 0/05> r) منفی و معنی­ داری است. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام نیز حاکی از آن بود که خود تفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت می­ توانند سازگاری تحصیلی دانشجویان را به ­طور مثبت و معنی ­دار پیش ­بینی کنند.
نتیجه­ گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر می­ توان گفت خودتفسیری وابسته و هیجانات تحصیلی مثبت نقش معنی ­داری در پیش ­بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی دارند. بنابراین با توجه به یافته­ های حاصل از این مطالعه پیشنهاد می ­گردد، مراکز مشاوره دانشجویی در چنین دانشگاه ­های، اقدام به برگزاری کارگاه ­های آموزشی با محوریت خودتفسیری و هیجانات تحصیلی با هدف افزایش سازگاری تحصیلی دانشجویان نمایند.
واژه‌های کلیدی: سازگاری تحصیلی، خود تفسیری، هیجانات تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 614 kb]   (995 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1587 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Schmidt CK, Welsh AC. College adjustment and subjective well-being when coping with a family member's illness. Journal of Counseling and Development 2011; 88 (4): 397-406. [DOI:10.1002/j.1556-6678.2010.tb00039.x]
2. Sepehrian F, fatahy O. [Efficacy of enneagram personality types teaching on educational adjustment of students]. Journal of Educational Psychology 2014; 4 (4): 35-44. [Persian]
3. Keshavarz afshar H, mirzaee J. [Role of Social Adjustment, Emotional Intelligence and Motivational Strategies in Academic Anxiety among Students]. Counseling Culture and Psycotherapy 2018; 9 (34): 211-38. [Persian]
4. Olimat A, Saaida M, alzyadat E. Reasons for the low level of academic achievement in English language curriculum. For secondary school students in public schools in Salt rod from the point of view of teachers and proposed solutions to improve the achievement level. Scientific journal of the Faculty of Education - Assiut University 2013; 29 (2): 433-468.
5. Pettas KR. The relationship of parental monitoring to community college student adjustment and achievement Differences by gender, ethnicity, parental education level and student residence. [Dissertation]. University of South Carolina; 2006.
6. Al-Mseidin K, Omar-Fauzee MS, Kaur A. The relationship between social and academic adjustment among secondary female student in Jordan. European Journal of Education Studies 2017; 3(2): 333-46.
7. Rivas-Drake D. Public ethnic regard and academic adjustment among Latino adolescents. Journal of Research on Adolescence 2011; 21 (3): 537-44. [DOI:10.1111/j.1532-7795.2010.00700.x]
8. Ehyakonnande M, Yousefi F, Khormaie F. [Prediction of student Adjustment based on personality traits and goal seating. Journal of Educational Psychology Studies 2017; 14 (26): 1-36. [Persian]
9. Tamanaii M, Moradi S. [Prediction of academic adjustment based on self-efficacy, assertiveness and social support]. Journal of Social Psychology 2015; 2 (36): 57-73. [Persian]
10. Hwang K, Wang MK. The effect of stressors, Living support and adjustment on learning performance of international students in Taiwan. Social Behaviour and Personality: an international journal 2011;39(3): 333-44. [DOI:10.2224/sbp.2011.39.3.333]
11. Hibbard DR, Davies KL. Perfectionism and psychological adjustment among college students: Does educational context matter?. North American Journal of Psychology 2011; 13 (2): 187-200.
12. Ardalan E, Hosseinchari M. [Predicting academic adjustment based on communication skills: the mediation role of self-efficacy]. Educational Psychology 2010; 6(17):1-28. [Persian]
13. Pekrun R. Progress and open problems in educational emotion research. Learning and Instruction 2005; 15 (5): 497-506. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2005.07.014]
14. Nikdel F. [Investigating the relationship between perception of the classroom environment and motivational beliefs (goal orientation and academic self-concept) with academic emotions and self-regulation learning: the role of mediating academic emotions].[Dissertation]. Theran,Kharazmi University; 2010. [Persian]
15. Pekrun R, Goetz Th, Titz W, Perry RP. Academic Emotions in Students' Self-Regulated Learning and Achievement: A Program of Qualitative and Quantitative Research. Educational Psychologist 2002; 37 (2): 91-105. [DOI:10.1207/S15326985EP3702_4]
16. Villavicencio F, Bernardo A. Positive academic emotions moderate the relationship between self-regulation and academic achievement. British Journal of Educational Psychology 2013; 83(2): 329-340. [DOI:10.1111/j.2044-8279.2012.02064.x]
17. Kavousian J, Kadivar P, Farzad V. [Relationship of environmental, Educational factors with school well-being: role of Psychological needs motivational self-regulation and academic emotions]. Rph 2012; 6 (1): 10-25. [Persian]
18. Burgess T, Crocombe L, Kelly J, Seet PI. The effect of cultural background on the academic adjustment of first year dental students. Ergo 2009; 1(2): 5-14.
19. Markus HR, Kitayama S. Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review 1991; 98: 224-253. [DOI:10.1037/0033-295X.98.2.224]
20. Cross SE, Hardin EE, Gercek-Swing B. the What, How, Why, and Where of Self-Construal. Personality & Social Psychology Review 2011; 15 (2): 142-79. [DOI:10.1177/1088868310373752]
21. Oetzel JG. The effects of self-construals and ethnicity on self-reported conflict styles.Communication Reports 1998; 11(2): 133-44. [DOI:10.1080/08934219809367695]
22. Dowd SM, Artistico D. Type and strength of self-construal interact with the influence of anchoring heuristics in appraisals of self-efficacy. Learning and Individual Differences 2016; 49: 400-405. [DOI:10.1016/j.lindif.2016.05.018]
23. Markus HR, Kitayama S. Culture and selves: A cycle of mutual constitution.Perspectives on Psychological Science 2010; 5 (4): 420- 430. [DOI:10.1177/1745691610375557]
24. Brutus S, Greguras GJ. Selfconstruals, motivation and feedback-seeking behaviors. International Journal of Selection and Assessment 2008; 16 (3): 282-91. [DOI:10.1111/j.1468-2389.2008.00434.x]
25. Hamilton RW, Biehal GJ. Achieving Your Goals or Protecting Their Future? The Effects of Self-View on Goals and Choices. Journal of Consumer Research 2005; 32 (2): 277-83. [DOI:10.1086/432237]
26. Ashghali-Farahani M, Salehi T, Arab-Ameri Z, Haji-babaee F, Hosseini A F, Ghaffari F. [Empathy among undergraduate nursing students in Tehran University of Medical Sciences]. ijme 2016; 9 (4): 56-67. [Persian]
27. Zarei HA, Mirhashemi M, Sharifi H. [The Relationship between Thinking Styles and Academic Adjustment in Nursing Students]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (3):160-166. [Persian]
28. Alvandi far S, Kadivar P, Arabzadeh M.[ Investigate the mediating role of self-construal in relationship between self esteem and creativity, in high school students in Karaj]. Quarterly innovation and creativity in human science 2018; 7 (3): 163-194. [Persian]
29. Kadivar P, farzad V, kavousian J, Nikdel F. [Validiting the Pekrun's achievement emotion questionnaire]. Quarterly Educational Innovations 2009; 8 (32):7-38. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Arabzadeh M. The Role of Self-Construal and Academic Emotions in predicting Academic Adjustment of Medical Students . RME 2019; 11 (2) :44-53
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-751-fa.html

عرب زاده مهدی. نقش خودتفسیری و هِیجانات تحصیلی در پیش بینی سازگاری تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی . پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1398; 11 (2) :44-53

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-751-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education