:: دوره 1، شماره 2 - ( 1387 ) ::
جلد 1 شماره 2 صفحات 7-1 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و آزاد اسلامی شهر یزد
شمس الملوک جلال منش، محمود محمودی، معصومه برخورداری*
، barkhordary.m@gmail.com
چکیده:   (9696 مشاهده)

  مقدمه: تفکر انتقادی جزء لاینفک آموزش پرستاری است، لذا آگاهی و درک مهارت­ها و گرایشات به تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری برای مربیان پرستاری لازم و ضروری است. این پژوهش با هدف تعیین و مقایسه گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه­های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی و آزاد اسلامی در سال 1387 انجام پذیرفت.

  روش­ها: این مطالعه از نوع توصیفی- مقایسه­ای، بر روی 85 نفر از دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی و 85 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد براساس نمونه­گیری طبقه­ای انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها، پرسشنامه مشتمل بر دو بخش: بخش اول مشخصات دموگرافیک و بخش دوم پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. برای تجزیه و تحلیل داده­های گردآوری شده از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی در نرم افزار SPSS استفاده گردید.

  یافته­ ها: نتایج حاصله نشان داد که 5/83 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و 80 درصد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دارای گرایش به تفکر انتقادی متزلزل بودند. بین گرایش به جستجوگری، انتقادپذیری، قدرت سازماندهی، رشد یافتگی، حقیقت جوئی، اعتماد به نفس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه علوم پزشکی تفاوت معنی­داری وجود نداشت ( P<0.05 ) و فقط در قدرت تجزیه و تحلیل تفاوت معنی دار بود ( P<0.05 ) .

  نتیجه ­گیری: این مطالعه نشان داد که گرایش به تفکر انتقادی در هر دو گروه دانشجویان متزلزل می­باشد . به نظر می­رسد اگرچه تفکر انتقادی در آموزش پرستاری مهم است ولی، آن گونه که لازم است مورد توجه نظام آموزشی قرار نمی­گیرد لذا خط مشی­های آموزشی برای ارتقاء تفکر انتقادی باید توسعه داده شود.

واژه‌های کلیدی: تفکر انتقادی، گرایش، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 148 kb]   (1160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 1، شماره 2 - ( 1387 ) برگشت به فهرست نسخه ها