:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 21-11 برگشت به فهرست نسخه ها
ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه در سال 1397
علی ایمانی ، فرید غریبی*
دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان، سمنان، ایران ، gharibihsa@gmail.com
چکیده:   (3904 مشاهده)
مقدمه: اهمیت ارتقای کیفیت و عملکرد در سطح آموزش عالی سبب شده است که دانشگاه‌های مختلف به روش‌های اثربخش ارزیابی آموزشی نظیر ممیزی روی آورند. مطالعه حاضر با هدف ممیزی آموزشی دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی تبریز در سطح تحصیلات پایه براساس مدل ممیزی آموزشی تنسی انجام گرفت.
روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی-تحلیلی است که در سال 1397 با مشارکت مدیران آموزشی و اعضای هیات علمی این دانشکده در دو مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی اجرا گردید. ابزار مورد استفاده در مطالعه را چک‌لیست ممیزی آموزشی مربوط به کمیسیون آموزش عالی تِنِسی تشکیل می‌داد که روایی و پایایی آن توسط متخصصین عرصه آموزش پزشکی کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در بخش تحلیل داده‌ها، ابتدا بررسی‌های توصیفی بر روی داده‌ها صورت گرفت و نتایج بدست آمده بصورت فراوانی (درصد) برای متغیرهای کیفی؛ میانگین و (انحراف‌معیار برای متغیرهای کمی گزارش گردید. داده­ ها با استفاده از آزمون ANOVA و آزمون‌های تعقیبی Tukey و t-test و از طریق نرم‌افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاکی از آن بود که وضعیت عملکرد این دانشکده در مرحله خودارزیابی با کسب امتیاز کل 4/98 در حد متوسط و در ارزیابی بیرونی با کسب امتیاز 2/80 در حد ضعیف قرار دارد. نتایج نشان داد که دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی تبریز در مرحله خودارزیابی در ابعاد "روش ­های یاددهی- یادگیری" و "پیگیری ممیزی‌های پیشین" به ­ترتیب حائز بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد گردید. در­حالی­ که در ارزیابی بیرونی، ابعاد "حمایت" و "پیگیری ممیزی‌های پیشین" به­ عنوان بهترین و ضعیف‌ترین عملکرد شناخته شدند. همچنین مقایسه نتایج به دست آمده در مرحله خودارزیابی و ارزیابی بیرونی بیانگر آن بود که در کلیه ابعاد ممیزی بجز بعد "تضمین کیفیت" و "حمایت"، امتیازات کسب ­شده در مرحله ارزیابی بیرونی به طرز معنی­ داری از امتیازات به دست آمده در خودارزیابی پایین­ تر است (0/05>P).
نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که دانشکده مدیریت و اطلاع‌رسانی پزشکی تبریز براساس استانداردها و سنجه‌های معتبر بین‌المللی دارای کاستی‌های عمده‌ای بوده و نیازمند بهبود وضعیت از طریق مداخلات کارا و اثربخش می‌باشد.
واژه‌های کلیدی: آموزش‌پزشکی، عملکرد، تحصیلات پایه، خودارزیابی
متن کامل [PDF 612 kb]   (751 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (920 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Manyaga T. Standards to assure quality in tertiary education: the case of Tanzania. Quality Assurance in Education 2008; 16 (2): 164-80. [DOI:10.1108/09684880810868448]
2. Gandhi M. International initiatives in assessment of quality and accreditation in higher education. International Journal of Educational Planning & Administration 2013; 3(2): 121-38.
3. Backet N, Brookes M. Analysing Quality Audits in Higher Education. Brookes eJournal of Learning and Teaching 2005; 1 (2): 1-12.
4. Stufflebeam DL, Madaus GF, Hill C. Evaluation models. New York; Boston; Dordrecht; London; Moscow: Kluwer Academic Publishers; 2002.
5. Tabrizi JS, Farahsa S. How Evaluation and Audit Is Implemented in Educational Organizations? A Systematic Review. Res Dev Med Educ 2015; 4 (1): 3-16. [DOI:10.15171/rdme.2015.002]
6. Sinthukhot K, Srihamongkol Y, Luanganggoon N, Suwannoi P. The development of evaluation model for internal quality assurance system of dramatic arts college of Bunditpattanasilpa institute. International Education Studies 2013; 6 (11): 69-76. [DOI:10.5539/ies.v6n11p69]
7. Foy R, Eccles M, Jamtvedt JY, Young J, Grimshaw J, Baker R. What do we know about how to do audit and feedback? Pitfalls in applying evidence from a systematic review. BMC Health Services Research 2005; 5(3): 50-7. [DOI:10.1186/1472-6963-5-50]
8. Bowie P, Bradley NA, Rushmer R. Clinical audit and quality improvement - time for a rethink? Journal of Evaluation in Clinical Practice 2010; 18(1): 42-8. [DOI:10.1111/j.1365-2753.2010.01523.x]
9. Benjamin A. Audit: how to do it in practice. BMJ 2008; 336 (7655): 1241-5. [DOI:10.1136/bmj.39527.628322.AD]
10. Yarmohammadian MH, Mojahed F, Vahidi R, Gholipour K, Shokri A, Rasi V. Clinical Audit of Self-Discharge against Medical Advice in Dr. Soulati Hospital in Urmia, Iran. Health Information Management 2013; 9 (7): 1014-9.
11. Yates J. "Concerns" about medical students' adverse behaviour and attitude: an audit of practice at Nottingham, with mapping to GMC guidance. BMC Medical Education 2014; 14(1): 196. [DOI:10.1186/1472-6920-14-196]
12. Bullock AD, Butterfield S, Belfield CR, Morris ZS, Ribbins PM, Frame JW. A role for clinical audit and peer review in the identification of continuing professional development needs for general dental practitioners: a discussion .British Dental Journal 2000; 189(8): 445-8. [DOI:10.1038/sj.bdj.4800795]
13. Guryel E, Acton K, Patel S. Auditing orthopaedic audit. The Royal College of Surgeons of England 2008;90 (8):675-8. [DOI:10.1308/003588408X318147]
14. Vahidi RG, Tabrizi JS, Iezadi S, Gholipour K, Mojahed F, Rasi V. Organizational facilitators and barriers to implementing effective clinical audit: systematic review. J Pak Med Stud 2013; 3(1): 38-45.
15. Abedini Z, KhoramiRad A, Akhoundzade K, Heidari S. [Internal Evaluation of the Department of Nursing of the School of Nursing and Midwifery. Qom University of Medical Sciences]. Qom Univ Med Sci J 2013; 7(1): 64-71.[persian]
16. Shahabinejad M, Ansari A, Negahban T, Sadeghi T, Halakoi M, Soltani A, et al. Internal Evaluation of Nursing Course in Rafsanjan University of Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Scie 2012; 12(5): 353-64.
17. Yarmohammadian MH, Kalbasi A. [Internal Evaluation of Departments in the School of Management and Medical Informatics, Isfahan University of Medical Science]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (1): 125-33. [persian]
18. Yousefy A, Changiz T, Yamani N, Ehsanpour S, Hassan Zahrai R. [Developing a Holistic Accreditation System for Medical Universities of Iran]. Iranian Journal of Medical Education 2011; 11 (9): 1191-201. [persian]
19. Massy WF, Graham SW, Short PM. Academic Quality Work: A Handbook For Improvement Michigan: Anker Pub. Company, Inc.; 2007.
20. Yaghmaie F. Content validity and its estimation. Journal of Medical Education 2003; 3(1): 25-7.
21. Hajizadeh E, Asghari M. Statistical Methods and Analyses in Health Biosciences. Tehran: Jahad Daneshgahi Publisher; 2010.
22. Parsa Yekta Z, Salmani N, Monjamed Z. [Internal Evaluation in Faculty of Nursing and Midwifery]. Hayat 2005; 11(1-2): 79-88. [persian]
23. Ghane pour MR, Kavari SH, Pour- Mohammadi B, Homami S. Internal evaluation of public health department of Semnan university of medical sciences. Koomesh 2011; 12(2): 104-11.
24. Farzianpour F, Nedjat S, Rahimi A, Malekafzali B. Internal evaluation of the Department of Epidemiology and Biostatistics of the School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences. Scientific Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research 2011; 9 (2): 41-52.
25. Zarrabian M, Farzianpour F, Razmi H, Sharifian M, Khedmat S, Sheykh-rezaee M. Internal Evaluation of the Endodontics Department, School of Dentistry, Tehran University of Medical Sciences. Strides Dev Med Educ 2009; 5(2): 135-42.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها