[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 4 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 69-61 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظام آموزشی و برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی
میرحسین آقایی ، مصطفی روشن زاده ، علی تاج آبادی*
گروه فوریت پزشکی،‌ دانشکده پیراپزشکی،‌ دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، ‌سبزوار، ایران ، alitaj58@gmail.com
چکیده:   (5752 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری به ­عنوان بخشی از نظام آموزش عالی با سرعت زیادی درحال گسترش است. نادیده انگاشته شدن کیفیت مطالب آموزشی و کارایی دانش آموختگان نگرانی عمده ­ای محسوب می­ شود. با توجه به مطالعات اندک در خصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران با سایر کشورها، این مطالعه با هدف مقایسه برنامه آموزش کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و تورنتو کانادا انجام شد.
روش ها: این مطالعه توصیفی– تطبیقی در سال 1397 انجام گردید. جهت ﻣﻘﺎیسه ﻋﻨﺎﺻﺮ ﺗﺸﮑﯿﻞدﻫﻨﺪه ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ آﻣﻮزﺷﯽ کارشناسی ارشد پرستاری کودکان ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمع ­آوری و با استفاده از الگوی چهار مرحله ­ای جرج اف بردی تطبیق برنامه­ ها انجام شد.
یافته ­ها:نتایج نشان داد که کوریکولوم آموزشی هر دو دانشکده تمام وقت، حضوری و با تاکید بر اصل دانشجو محوری است. در دانشکده پرستاری تورنتو به خلاقیت دانشجویان و مشارکت دانشجویان در آموزش تأکید بیشتری شده و پژوهش و آموزش مبتنی بر شواهد جز ارکان برنامه آموزشی آن­ها محسوب می­ شود. از نظر ساختار دوره و نحوه پذیرش دانشجویان تفاوت ­های فراوانی دارند، اما به ­طور کل شباهت ­هایی نیز در اهداف، نقش­ ها و توانمندی ­ها وجود دارد. همچنین یافته­ ها نشان داد که یکی از مشخصات برجسته برنامه آموزشی تورنتو، نقش رهبری فارغ ­التحصیلان و آموزش فرامرزی حرفه ­ای آن­ها است.
نتیجه­ گیری: برنامه کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران با توجه به نیازهای در حال گسترش این رشته و انتظارات  فارغ­ التحصیلان در مقایسه با دانشگاه تورنتو نیاز به تغییراتی دارد. لذا توصیه می­ شود برنامه کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران در راستای تقویت برنامه آموزشی از استانداردهای به روز دنیا با توجه به بسترهای آموزشی خود استفاده نماید.
 
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، برنامه درسی، کارشناسی ارشد، پرستاری کودکان، کانادا، ایران
متن کامل [PDF 459 kb]   (1141 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1589 مشاهده)  
نوع مطالعه: مروري | موضوع مقاله: مطالعات تطبیقی
فهرست منابع
1. Tamjid Tash E, Moalal Chobgholo MA. [A Comparative Study Of The Process Of Citizenship Education In Primary School Education, Islamic Republic Of Iran, Japan]. Social Science Studies 2014. 11) 40(: 18-32. [Persian]
2. Farajzadeh Z, Rakhsh Khosid M, Izadpanah A, Saadatjoo S. [Factors Affecting Quality Of Education From The Viewpoint Of Graduated Nurses Working In Birjand Hospitals]. Modern Care Journal 2012; 11 )3(: 196-202. [Persian]
3. Young HM, Bakewell-Sachs S, Sarna L. Nursing Practice, Research And Education In The West: The Best Is Yet To Come. Nurs Res 2017; 66 (3): 262-270. [DOI:10.1097/NNR.0000000000000218]
4. Hendrickx L, Winters C. Access To Continuing Education For Critical Care Nurses In Rural Or Remote Settings. Crit Care Nurse 2017; 37 (2): 66-71. [DOI:10.4037/ccn2017999]
5. Yasini P. Comparison Study Of Comparative Education, Iran And Japan (Secondary School), [dissertation].Tehran: Faculty Of Psychology And Social Sciences, Department Of Educational Sciences, Islamic Azad University 2012. [Persian]
6. Jafari Asl M, Chehrzed M, Shafipour S, Et Al. [Quality Of Educational Services From Viewpoint's Of Nursing And Midwifery Students Of Guilan University Based On Servqual Model]. Research In Medical Education 2014; 6 (1): 50-8. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.rme.6.1.50]
7. Naseri N, Salehi Sh. [Accreditation Of Nursing Education In Iran: Documenting The Process]. Iranian Journal Of Nursing And Midwifery Research 2007; 12 (4):136-138. [Persian]
8. Salminen L, Stolt M, Saarikoski M, Suikkala A, Vaartio H, Leino-Kilpi H. [Future Challenges For Nursing Education–A European Perspective]. Nurs Educ Today 2010; 30 (3): 233-8. [Persian] [DOI:10.1016/j.nedt.2009.11.004]
9. Ministry Of Health And Medical Education. [Master's Curriculum Of Pediatric Nursing]. [On Line]. 2012; Available From: Http://Hcmep.Behdasht.Gov.Ir [Persian]
10. Ghorbani F, Rahkar Farshi M, Valizadeh L. [Comparison Of Master's Curriculum Of Pediatric Nursing In Iran And United States]. JNE 2015; 4 (3): 41-47. [Persian]
11. Evans CJ, Francis Shackell E, Jean Kerr-Wilson S, Et Al. A Faculty Created Strategic Plan For Excellence In Nursing Education. Int J Nurs Educ Scholarsh 2014; 11 (1): 1929-36. [DOI:10.1515/ijnes-2013-0066]
12. Mckenna H, Keeny S, Kim MJ, Et Al. Quality Of Doctoral Nursing Education In The United Kingdom: Exploring The Views Of Doctoral Students And Staff Based On A Cross‐Sectional Questionnaire Survey. J Adv Nurs 2014; 70 (7): 1639-52. [DOI:10.1111/jan.12326]
13. Molaeezadeh H, Zekavati A. [Comparative Study of Teacher Education Curriculum in the United Kingdom, Japan, France, Malaysia and Iran]. Journal Of Educational Innovations 2008; 7 (26): 35-62.
14. Aghazade A, The Comparative Education.1st ed Tehran: Payamenoor University Publications. 2006 [Persian]
15. Jalali-Nia SF, Salsali M, Dehghan-Nayeri N, Et Al. [Effect Of Evidence-Based Education, On Iranian Nursing Students' Knowledge And Attitude]. Nurse Health Sci 2011; 13 (2): 221-7. [Persian] [DOI:10.1111/j.1442-2018.2011.00603.x]
16. Habibi S, Rezaei Hachesoo P, Tabaghi R. [Enhancing Information Literacy As A Base Of Developing Evidence-Based Nursing]. Health Information Management 2010; 7 (3): 371-8. [Persian]
17. Cannon S, Boswell C. Evidence- Based Teaching Innursing: A Foundation For Educators. Sudbury. 2 nd ed. Jones & Bartlett Bartlett Publishers; 2011.
18. Story L, Butts JB. Compelling Teaching With The Four Cs: Caring, Comedy, Creativity, And Challenging. J Nurs Educ 2010; 49(5): 291-4. [DOI:10.3928/01484834-20100115-08]
19. Kermanshahi S, Memarian R, Hoseni A, zamzam S, nezamli F. [A Comparison Post- Graduate MS Curriculum Of Nursing Education In Iran And Canada]. J Med Edu Dev 2011; 4 (6): 48-54. [Persian]
20. Freed GL, Dunham KM, Lamarand KE, Loveland-Cherry C, Martyn KK. Pediatric Nurse Practitioners: Roles And Scope Of Practice. Pediatrics 2010; 126 (5): 846-50. [DOI:10.1542/peds.2010-1596]
21. Bolick BN, Haut C, Reuter-Rice K, Leflore J, McComiskey CA, Mikhailov TA, Et Al. The Acute Care Pediatric Nurse Practitioner: Curriculum Overview. Journal Of Pediatr Health Care 2012; 26 (3): 231-7. [DOI:10.1016/j.pedhc.2011.11.001]
22. Curry DM, Samawi Z. Preparing Pediatric Nurses For The 21st Century: Perceptions Of Nurse Managers, Nursing Faculty, And Staff Nurses. SPN NEWS 2011; 5 (2): 599-603. [DOI:10.1016/j.pedn.2011.09.001]
23. Ghorbani F, Rahkar Farshi M, Valizadeh L. [Comparison Of Master's Curriculum Of Pediatric Nursing In Iran And United States]. Journal Of Nursing Education 2015; 4 (3): 142-149.
24. Moercke AM, Eika B. What Are The Clinical Skills Levels Of Newly Graduated Physicians? Self-Assessment Study Of An Intended Curriculum Identified By A Delphi Process. Med Educ 2002; 36 (5): 472-8. [DOI:10.1046/j.1365-2923.2002.01208.x]
25. Assadullahi P, Afshari P. [The comparison of tutors' and students' opinions in respect to present academic condition]. Iranian Journal Of Medical Education 2002; 2 (4): 14-15. [Persian]
26. Mckenzie K, Murraya. E-Learning Benefits Nurse Education And Helps Shape Students' Professional Identity. Nurs Times 2010; 106 (5): 231-239.
27. Dargahi H, Ghazi Saidi M, Ghasemi M. Comparative Study of Electronic Medical Education In Studied Countries. payavard 2010; 3 (3 and 4) :55-69. [Persian]
28. Wyman JF, Henly SJ. Phd Programs in Nursing in the United States: Visibility Of American Association Of Colleges Of Nursing Core Curricular Elements And Emerging Areas Of Science. Nursing Outlook 2015; 63 (4): 390-7. [DOI:10.1016/j.outlook.2014.11.003-]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei M, Roshanzadeh M, tajabadi A. Comparison of the Educational System and Curriculum of Masters of Pediatric Nursing in Iran and Toronto, Canada: A Comparative Study. RME 2018; 10 (4) :61-69
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-708-fa.html

آقایی میرحسین، روشن زاده مصطفی، تاج آبادی علی. مقایسه نظام آموزشی و برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد پرستاری کودکان در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (4) :61-69

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-708-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education