دانش عنصـر استـراتژیـک پیشـرو بـرای افزایش قـدرت رقابـت بیـنالمللی سازمانها در قرن 21 میباشـد و همچنین دانش به عنوان مهمترین منبع برای یک سازمان بهمنظور بقاء و قدرتمندتر شدن مورد تأکید قرار میگیرد
(1). به عقیده باکن (Bachen) دانش بهعنوان منبع قدرت میباشد، اما در محیطهای پویای امروزی، دانش تنها زمانی قدرت محسوب میشود که بتواند بهمنظور افزایش عملکرد سازمانی و فردی در دسترس و مورد استفاده قرار گیرد
(2).
در واقع دانش، تنها منبعی است که استفاده از آن نه تنها از ارزش آن نمیکاهد، بلکه روز بهروز به ارزش آن افزوده می شود و سایر تئوریپردازهای پیشرو در امر سازمان و مدیریت نیز معتقدند که سرمایهگذاری یک سازمان بر روی دانش، نسبت به هر چیز دیگری سودآورتر است
(3). دانش به عنوان منبعی برای بقاء سازمانها ضروری است و شرط موفقیت سازمان ها دستیابی به دانش و فهم عمیق در تمامی سطوح است
(4). بنابراین مدیریت سازمانها باید با تکیه بر دانش برتر امکان اتخاذ تصمیمات معقولتر، موضوعات مهم و بهبود عملکرد مبتنی بر دانش را پیدا کنند
(3). در بسیاری از سازمان ها، بالاخص سازمان های بهداشتی و درمانی فرایند مدونی در رابطه با یافتن، گزینش و سازمان دهی اطلاعات و بهرهوری از آن بهمنظور حل مشکلات و تصمیم گیری وجود ندارد که در نتیجه موجب کاهش کارایی، کاهش سرعت عملکرد، کاهش توانایی پاسخگویی سازمان به تغییرات محیط، کاهش نرخ نوآوری و خلاقیت و از دستدادن داراییهای نهفتهای میگردد که کارکنان دانشمدار با خروج خود از سازمان یا بهدلیل عدم پرورش مهارتها و تواناییهایشان به سازمان تحمیل میکنند. از اینرو مدیریت دانش مقولهای مهمتر از خود دانش محسوب میشود
(3).
بخش بهداشت و درمان بهعنوان سازمانی که نیازمند کارکنان ماهر و با دانش است تحتعنوان سازمان خدماتی حرفهای شناخته میشود
(5) در نتیجه ارائه مراقبت بهداشتی یک فرایند دانش محور است، مدیریت دانش و ظرفیت مدیریت دانش میتواند فرصتی برای بهبود عملکرد فراهم آورد
(6). بهعبارتی مدیریت دانش در مراقبتهای بهداشتی می تواند به عنوان نقطه تلاقی روشها و تکنیکها در جهت تسهیل در ایجاد و شناسایی و کسب و توسعه و انتشار جنبههای مختلف ارائه مراقبت شناسایی شود
(7). از آنجاییکه سازمانهای بهداشت و سلامت به لحاظ گسترهی وسیع آن، تعامل آن با عموم مردم و مسألهی سلامت افراد و تغییرات پیشآمده در نظامهای بهداشتی و سلامتی، افزایش انتظارات عمومی و هزینههای بالا از یکسو و گسترش آلودگیهای غذایی و زیست محیطی، تغییر در الگوی بیماریها، گسترش مقاومت های دارویی و افزایش بیماری های نوپدید و بازپدید از سوی دیگر روبه رو هستند، تحقق سلامت در جامعه نیازمند به افزایش ظرفیتهای حرفهای و تعلم کارکنان متعهد، توانمند و خلاق دارد تا بتوانند خدمات بهداشتی و پزشکی را با کیفیتی مطلوب و استاندارد ارائه نمایند
(8). از این رو کیفیت نیروی کار پرستاری که به منزله بزرگترین بخش از کارکنان بهداشت و درمان میباشد، بهشدت بر بهرهوری نهاد تأثیر می گذارد
(1). بهعبارتی پرستاران کارکنان دانش هستند و مهم است که نقش خود را نه تنها در مدیریت دانش بلکه به عنوان ابزارهای اطلاعرسانی درک کنند
(9).
برای دستیابی به کیفیت بالای خدمات پرستاری، پرستاران باید توانایی انجام مسئولیت های حرفهای خویش را براساس دانش علمی و نیازهای بیماران داشته باشند این تنها زمانی ممکن است که مدیران پرستاری برآوردهای دقیقی از ظرفیت، نگرش، سطح دانش اعضای کادر پرستاری خویش انجام دهند
(1). مطالعه گاش و اسکات 2007 ( Ghosh B,Scott JE) نشان داد که فرایند مدیریت دانش برای یک سازمان پرستاری شامل قابل مشاهده ساختن دانش و نشان دادن نقش دانش در سازمان و تشویق و تجمیع رفتارهایی است که شامل جستجو و ارائه دانش و ساخت زیر ساخت دانشی برای فراهم آوردن امکان تعامل و همکاری اعضای سازمان است
(10). از طرفی گاگنون ( Gagnon) یکی از مسائل نگران کننده در سیستم بهداشت و درمان فقدان سرمایه دانش با بازنشستگی پرستاران با تجربه و آگاه میداند
(11).
با توجه به اینکه مدیریت دانش در سازمان پرستاری، بهترین خدمات پرستاری را با تسهیل در کسب یا ایجاد و به اشتراک گذاری دانش پرستاری فراهم میآورد
(12). وجود همبستگی بین دو مقوله مدیریت دانش و عملکرد پرستاران میتوانند مدیران را در اتخاذ تصمیمات سازمانی یاری کند
(8). بیمارستان در رأس نظام ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی قرار گرفته است. بیمارستانها علاوه بر هدف اصلی خود که ارتقای سلامت و تضمین و تأمین آن است بهنوعی یک سازمان یادگیرنده نیز هستند. از مهمترین بخشهای بیمارستان بخش اورژانس میباشد زیرا بیمارانی که به این بخش مراجعه میکنند از نظر وضعیت جسمانی در حالت بحرانی بهسر میبرند و رسیدگی به وضعیت آنها در اسرع وقت و با بالاترین کیفیت، از جمله وظایف کادر پزشکی و پرستاری شاغل در این بخش می باشد
(13).
اهمیت اورژانس تا آن حد است که این بخش بهصورت مستقل و براساس ضوابط استاندارهای امدادرسانی، درمان و بازتوانی بیماران و حوادث پزشکی مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارزشیابی میشود و چنانچه این ضوابط به دقت رعایت نگردند، بخش اورژانس مجوز راه اندازی را نخواهد شد
(13). بدیهی است وجود پرسنل آموزش دیده و مجرب از ضروریات بخش اورژانس است پرستاران نقش کلیدی را در ارائه خدمات اورژانس ایفاء میکنند؛ ولی متأسفانه مرور برخی پژوهشها حاکی از آن است که پرستاران در بخشهای مختلف بیمارستان خصوصاً در بخش اورژانس آنطور که باید، عملکرد قابل قبولی ندارند، پرستاران اورژانس شرکتکننده در پژوهش رحیمزاده یکی از مشکلات فردی خود را در بخش اورژانس، فاصله بین دانش و کاربرد آن در عمل دانستند و خاطر نشان کردند که این فاصله در عمل برایشان مشکل آفرین بوده و باعث شده است در نحوه ارائه خدمات آنها تأثیر منفی داشته باشد
(14). لذا برای حرکت به سمت مراقبت با کیفیت بالاتر در بخشهای اورژانس و ارتقاء عملکرد پرستاران در این بخشها، نیازمند به استفاده از روشهای کارا در ارائه خدمات جهت بهبود کیفیت و رفع به موقع نیازهای مراجعین است که تنها در سایه استفاده از روش های نوین مدیریت امکانپذیر است
(5) با آنکه بحث مدیریت دانش از دهه 1990 در کسب و کار، علوم، اطلاعات و کتابداری و مدیریت سیستم اطلاعات مطرح شده است
(15). علی رغم مزایای فراوان مدیریت دانش به نظر می رسد که در دانشگاه ها و خصوصاً در دانشگاه های علوم پزشکی و به خصوص در بین پرستاران که با دادهها و اطلاعات کثیری در موقعیتهای مختلف مواجه هستند، مشخص نیست که ارتباط مدیریت دانش با عملکرد پرستاری چیست؟ لذا در این مطالعه محقق در صدد است تصویری روشن از وضعیت مدیریت دانش و ارتباط آن با عملکرد پرستاری فراهم نماید.
روش ها
این پژوهش، مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که جامعه آماری آن را کلیه پرستاران شاغل در بخش اورژانس بیمارستانهای آموزشی درمانی شهرستان رشت (دکتر حشمت، رازی، پورسینا، ولایت، امیرالمومنین، الزهرا، هفده شهریور و شفا) تشکیل می دادند. حداقل حجم نمونه لازم براساس مطالعه لی(Lee) و همکاران (1)، با توجه به ضریب همبستگی بین نمره عملکرد و نمره مدیریت دانش پرستاران که برابر 38/0 گزارش گردید در سطح اطمینان 95 درصد و توان 90 درصد، برابر 64 نفر تعیین گردید. نمونه گیری به روش تدریجی بوده و کلیه پرستاران شاغل در بخش مراقبتهای ویژه با معیار ورود حداقل یک سال سابقه کاری در بخش اورژانس وارد مطالعه شدند. گردآوری داده ها با استفاده از یک ابزار سه بخشی مشتمل بر پرسشنامه دموگرافیک (سن، جنس، وضعیت تأهل، سابقه کاری، سطح تحصیلات، سمت، وضعیت استخدام، شرکت در کلاس های بازآموزی و سمینارها و تعداد دوره های آموزشی گذرانده)، مقیاس اندازهگیری عملکرد مبتنیبر دانش لی و شاخص مدیریت دانش متقی انجام شد.
ابزار اندازهگیری عملکرد مبتنیبر دانش برگرفته و تعدیل شده از پژوهش لی و همکاران با 16 سوال عملکرد پرستاران اورژانس را به صورت اختصاصی در ابعاد شایستگی ( 7 سوال)، اجرا (3 سوال)، تمایل به بهبود (3 سوال) و استفاده از فرایند پرستاری (3 سوال) بود. آنالیز عامل تأییدی برای تعیین روایی ابزار نشان داد که پرسشنامه مذکور از روایی مطلوبی برخوردار است (1). پاسخ هر سوال براساس مقیاس لیکرت 5 گزینهای با امتیاز 1 (خیلی کم) تا 5 (خیلی زیاد) بهمنظور مشخص نمودن سطح عملکرد، نمرهگذاری شده است. نمرات بیشتر بیانگر سطح عملکرد بالاتر بوده است. جهت پایایی ابزار از اطلاعات 10 پرستار در دو مرحله به فاصله 10 روز استـفاده شـد ضریب پـایایی با روش test re test بـهدست آمده برای اندازهگیری عملکرد به طورکلی 2/98 درصد بود که نشان دهنده قابلیت تکرار بسیار بالای این ابزار است. جهت بررسی ثبات درونی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید که 76/0 بدون حذف هیچ منبعی بهدست آمد که نشان از ثبات درونی آزمون بود.
بر اساس مطالعه میرغفوری پرسشنامه شاخص مدیریت دانش متقی (5) با 23 سوال، سطح مدیریت دانش شرکتکنندگان را مورد ارزیابی قرار داده و جهت تعیین روایی، ابزار در اختیار 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت قرار گرفته و شاخص CVR و CVI برای تکتک سوالات محاسبه گردید. نسبت روایی محتوا برای گویههای پرسشنامه 89/0 برآورد و مورد تایید قرار گرفت. میانگین کل شاخص روایی محتوای 91/0 بهدست آمد، بنابراین تمام گویههای پرسشنامه مناسب تشخیص داده شدند. جهت تعیین پایایی درونی ابزار از اطلاعات مطالعه مقدماتی و سنجش ضریب آلفای کرونباخ حجم نمونه 10 نفر استفاده شد ضریب آلفای کرونباخ بهدست آمده با حذف سوال 12 برابر با 90/0 بود که نشاندهنده اعتبار درونی معتبر برای اندازهگیری این متغییر بود. همچنین پایایی ابزار از test re test برابر 97/0 بدست آمد که نشان از قابلیت تکرار بالای این ابزار بوده است .پاسخ به هر سوال براساس مقیاس لیکرت 5 گزینهای (خیلی کم 1، کم 2، متوسط3، زیاد 4، خیلی زیاد 5) است. در تفسیر نتایج نمرات 0-2 ضعیف، 2-3 متوسط، 3-5 قوی میباشد. جهت رعایت اخلاق در پژوهش، پژوهشگر ضمن اخذ مجوز از کمیتهی تحقیقات و مدیریت بیمارستانهای مذکور و معرفی خود و تشریح اهداف پژوهش برای پرستاران ضمن اخذ رضایت کتبی، یادآور نمود که ذکر نام و نام خانوادگی لازم نبوده و شرکت در پژوهش کاملاً اختیاری است و تأثیری بر روند ارزشیابی آنها ندارد. به منظور جمع آوری داده ها، پژوهشگر در ابتدای هر شیفت کاری (صبح- عصر- شب) به مراکز مذکور مراجعه نمود و نمونه های که معیار ورود به مطالعه را دارا بودند انتخاب و پس از معرفی خود و بیان اهداف پژوهش، اقدام به توزیع پرسشنامه نمود و پس از تکمیل جمعآوری کرد. از 254 حجم نمونه 230 نفر وارد مطالعه شدند 24 نفر تمایل به همکاری نداشته و از مطالعه خارج شدند.
پس از جمعآوری دادهها، برای توصیف آنها از شاخصهای میانگین، انحراف معیار، تعداد و درصد استفاده گردید. بنا به آزمون کولموگروف- اسمیرنف نمرات دانش و عملکرد از توزیع نرمالی برخوردار نبودند، از این رو جهت بررسی ارتباط از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. همچنین از مدل رگرسیون لوجستیک برای بررسی ارتباط بین عملکرد پرستاران اورژانس با مدیریت دانش با کنترل متغیرهای فردی و شغلی استفاده گردید. سطح معنیداری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. دادهها از طریق نرمافزار آماری SPSS.Ver.26 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که اکثریت نمونهها زن (9/90 درصد)، میانگین سنی 35/31 سال، متأهل (57 درصد)، دارای تحصیلات کارشناسی (9/93 درصد)، با سمت پرستاری (5/95 درصد) بودند. همچنین (117 نفر) از پرستاران کمتر از 30 سال و 117 نفر (4/90 درصد) در کلاس ها و سمینارها شرکت داشتند. بیشترین نمره عملکرد با میانگین و انحراف معیار 16/1±76/3 متعلق به بیمارستان الزهرا و کمترین نمره مربوط به بیمارستان شفا با میانگین و انحراف معیار 71/0±06/2 بود. همچنین گروه سنی بیشتر از 40 سال با میانگین و انحراف معیار 83/0±45/3 بهترین عملکرد و افراد با سابقه کاری بیش از10 سال با میانگین و انحراف معیار 44/0±20/3 از عملکرد بالاتری برخوردار بودند. افراد متأهل با میانگین و انحراف معیار 61/0±13/3 و با تحصیلات کارشناسی ارشد با میانگین و انحراف معیار 36/0±08/3 با میانه 2/94 و با سمت سرپرستاری 54/0±27/3 از عملکرد بالاتری برخوردار بودند. شرکت در کلاسها و سمینارها با میانگین و انحراف معیار 59/0±3 عملکرد بالاتری نشان دادند و همچنین در افراد با وضعیت استخدامی رسمی با میانگین و انحراف معیار 99/0±10/3 نیز از عملکرد بالاتری برخوردار بودند. نمره مدیریت دانش بیمارستان الزهرا با میانگین و انحراف معیار 09/1±57/2 بالاترین نمره و بیمارستان شفا با میانگین و انحراف معیار 58/0±97/1 کمترین نمره در مدیریت دانش داشتند. همچنین نمره مدیریت دانش در گروه سنی بیشتر از 40 سال با میانگین و انحراف معیار 70/0±41/2 بالاترین نمره بود در افراد با سابقه کاری بیش از 10 سال با میانگین و انحراف معیار 60/0±38/2 بالاترین نمره مدیریت دانش را کسب کردند.
از محدوده 0-4 نمره قابل کسب، نتایج نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمره شایستگی عملکرد برابر 55/0±06/3 با میانه 3 است. همچنین میانگین نمره نگرش 09/1±01/3 با میانه 3 بوده است. میانگین و انحراف معیار نمره تمایل به بهبود 56/0 ±86/2 با میانه 3 بوده است. میانگین و انحراف معیار نمره استفاده از فرایند پرستاری 30/1±91/2 با میانه 3 بوده است. نمره کل عملکرد پرستاران از دیدگاه آنان با میانگین و انحراف معیار 57/0±99/2 با میانه 3 بوده است (جدول 1).
.png)
نمره مدیریت دانش و همچنین وضعیت آن از محدوده 0-4 نمره قابل کسب میانگین و انحراف معیار 54/0±06/2 با میانه 02/2 بود. از لحاظ وضعیت مدیریت دانش درصد وضعیت مدیریت دانش ضعیف برابر با 50 درصد (115 نفر)، متوسط 47درصد (108 نفر) و قوی تنها در 3 درصد (7 نفر) مشاهده شد (نمودار 1).
نتایج نشان داد که نمره مدیریت دانش با نمره شایستگی عملکرد (006/0p= و 181/0= r)، با نمره نگرش (019/0p= و 154/0= r)، با نمره تمایل به بهبود (002/0p= و 199/0= r) و با نمره استفاده از فرایند پرستاری (002/0p= و 151/0= r) و بهطورکلی با نمره کل عملکرد (002/0p= و 198/0= r) همبستگی معنی دار مستقیم دارد (جدول 2).
.png)
نتایج نشان داد که با کنترل متغیرهای جنس، سن، تأهل، بیمارستان، سابقه کاری، سطح تحصیلات، وضعیت استخدام و شرکت در کلاس ها و سمینارها، اثر مدیریت دانش بر عملکرد پرستاران (016/0p<) معنیدار است، بهطوریکه با افزایش یک نمره مدیریت دانش شانس عملکرد مطلوب 97/1 برابر میگردد (oddsRotis=1.968 وcI5% : 1.33- 3.417). علاوه بر نمره مدیریت دانش اثر تأهل (001/0p<) و شرکت در کلاس و سمینار (026/0p<) با عملکرد پرستاران ارتباط معنیداری در آنالیز چندگانه براساس مدل رگرسیون لوجستیک داشته است به طوریکه شانس نسبی عملکرد مطلوب به نامطلوب در متأهل نسبت به مجردها 3/3 برابر بود. همچنین با افرادی که در کلاس ها و سمینارهای بیمارستانی شرکت کردهاند شانس عملکرد مطلوب به نامطلوب 46/4 برابر می گردد (جدول 3).
بحث و نتیجه گیری
این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین مدیریت دانش و عملکرد پرستاران اورژانس انجام گرفت. براساس یافتههای مطالعه حاضر، زیرمقیاس شایستگی عملکرد، بیشترین نمره و تمایل به بهبود کمترین نمره را داراست. در این راستا در مطالعه لی و همکاران نیز شایستگی عملکرد بیشترین میانگین را به خود اختصاص داده بود و بهدنبال آن نگرش و استفاده از فرایند پرستاری و تمایل به بهبود عملکرد بهترتیب نمرات بعدی را کسب کرده بودند
(1). اخیراً علاقه رو به رشد در ارائه خدمات به بیماران، منجر به تغییرات معنیدار در محیط کلی بهداشت و درمان میشود. به این دلیل، سازمانهای پرستاری در تلاشهای همه جانبه برای افزایش کیفیت مراقبت پرستاری داخل شدهاند، این هدفی است که تنها از طریق استفاده از فرایند علمی پرستاری میتوان به آن دست یافت
(16). بنابراین، حقیقت این است که استفاده از فرایند پرستاری دارای پایینترین امتیاز در هر دو مطالعه ( مطالعه لی و مطالعه حاضر) است و نتایج مطالعه لی نشان داد که بهبود در زمینه برای مدیریت دانش، پرستاران باید یک الویت برای افزایش عملکرد کلی و حرفهای آنان باشد. افراد با سطح تحصیلات کارشناسی ارشد از سطح عملکرد بالاتری نسبت به افراد با سطح تحصیلات کارشناسی و کاردانی برخوردار بودند.
از یافتههای دیگر مطالعه حاضر، وجود ارتباط معنی دار بین عملکرد با سابقه کاری پرستاران بود. به طوریکه افراد با سابقه کاری بیش از 10 سال از عملکرد بالاتری برخوردار بودند.
همچنین نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین عملکرد با سن واحدهای پژوهش ارتباط معنیداری وجود دارد. به طوریکه پرستاران با گروه سنی بیش از 40 سال از عملکرد بالاتری نسبت به نمونهها برخوردار بودند. یافتههای مطالعه حاضر و بائی را میتوان به افزایش عملکرد پرستاری با گذشت زمان توضیح داد. براساس این یافته ها، افزایش عملکرد پرستاری در سازمانهای پرستاری ممکن است نیاز به توسعه سیستمهای خاص مانند برنامههای مدیریت نیروی انسانی برای کارمندان بلند مدت داشته باشد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین نمره عملکرد و سمت پرستاران ارتباط معنیداری وجود دارد، بهگونهای که نمونههای با سمت سرپرستاری از عملکرد بالاتری برخوردار بودند. مطالعه لی و همکاران نشان داد که نمونههای با سن بیش از 41 سال از نمره عملکرد بالاتری نسبت به سایر نمونه ها برخوردارند. در همین راستا مطالعه علیزاده و همکاران تحت عنوان بررسی عملکرد پرستاران اورژانس و مقایسه آن با استانداردهای بینالمللی نشان داد که افراد با سابقه کاری در بخش اورژانس عملکرد عالی برخوردار بودند
(17)، که با توسعه دانش پرستاری و مهارت های مربوط به افزایش تجربه کاری قابل توجیه است.
در زمینه ارتباط مدیریت دانش با سابقه کاری واحدهای پژوهش ارتباط معنیدار آماری بین این دو متغیر وجود دارد. بطوریکه افراد با سابقه کاری بیش از 10 سال بالاترین نمره مدیریت دانش را برخوردار بودند. سابقه کاری و سن میتواند با ایجاد درک عمیقتر، افزایش مهارتهای حل مسئله و کشف دانش بر وضعیت مدیریت دانش سازمان موثر باشد. مطالعه حاضر نشان داد که اکثریت پرستاران دارای مدیریت دانش ضعیف (50 درصد)، 47 درصد وضعیت متوسط و فقط 3 درصد از مدیریت دانش قوی برخوردار بودند. در این رابطه نتایج تحقیق متقی و همکاران با عنوان مقایسه کیفیت زندگی کاری و مدیریت دانش نیز نشانگر مدیریت دانش متوسط اکثریت نمونهها بود
(3) از طرفی میر غفوری و همکاران در مطالعهای به کارگیری فرآیند مدیریت دانش، را در بخش بهداشت و درمان کمتر از حد متوسط ارزیابی نمودند
(5). اما صادقی و همکاران در مطالعه ی خود تحتعنوان رابطه بین مولفههای فرهنگی- سازمانی و مدیریت دانش، وضعیت مدیریت دانش کارکنان بیمارستان هاشمینژاد را در حد متوسط یا بالاتر برآورد کرد
(18). وجود فرهنگ مشارکتی قوی در بین پرستاران موجب بهبود وضعیت مدیریت دانش میگردد. نتایج مطالعه حاضر نشانگر سطح مدیریت دانش بالاتر در گروه سنی بیش از 40 سال بود. این یافته با نتایج مطالعات یعقوبی و همکاران با عنوان رابطه بین مولفه های یادگیری سازمانی و مدیریت دانش در کارکنان بیمارستان های منتخب شهر اصفهان هم راستا است. براساس نتایج آنان نیز افراد با سن بالاتر از 50 سال و همچنین با سابقه کاری بالاتر، از سطح مدیریت دانش بالاتری برخوردار بودند (19).
نتایج مطالعه حاضر بیانگر همبستگی عملکرد و مدیریت دانش با متغیرهای کمی مورد مطالعه بودند. ارتباط معنیدار بین نمره عملکرد و سن نمونهها را وجود دارد. بهطوریکه نمونه ها با سن بالاتر دارای نمره عملکرد بالاتری نسبت به نمونه های جوانتر بودند که با یافته لی و همکاران همسو می باشد. همچنین ارتباط معنیدار بین عملکرد و سابقه کاری وجود داشت. به طوریکه افراد با سابقه کاری بیش از 10 سال از عملکرد بالاتری برخوردار بودند. به اعتقاد دهقانی نیز سن و سابقه کاری از عوامل تعیین کننده عملکرد محسوب می شود
(20).
یافته ها مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین عملکرد با تعداد کلاسهای گذرانده ارتباط معنی دار وجود دارد. بهطوریکه افرادی که در کلاس ها و سمینارهای برگزار شده از طرف بیمارستان شرکت بودند از نظر عملکردی نمره بالاتری را کسب کردهاند. به اعتقاد پژوهشگر شرکت در کلاس و سمینار بهوسیله انتشار دانش، ایجاد محیط پویای یادگیری و اشاعه فرهنگ اشتراک دانش سبب بهبود عملکرد اعضاء میشود. در مطالعه حاضر ارتباط معنی داری بین مدیریت دانش با سن و سابقه کاری و تعداد کلاسهای گذرانده شده دیده نشد. مطالعه نادی و همکاران نیز تحت عنوان تحلیل رابطه بین ابعاد مدیریت دانش و سطوح یادگیری سازمانی در بین اعضاء هیئت علمی دانشگاه اصفهان ارتباط معنی داری بین مدیریت دانش با سن و سابقه کاری نشان نداد
(21).
نـتایج مـطالعه حاضر نشان داد که بین نـمرات زیـر مقیاس عملکرد با مدیریت دانش ارتباط وجود دارد. به طوریکه پرستاران با نمره مدیریت دانش بیشتر دارای عملکرد بالاتری نیز بودند. همسو با پژوهش لی و همکاران، نمره کل مدیریت دانش همبستگی مثبت معنیداری با نمره عملکرد پرستاری کل و زیر گروههای شایستگی عملکرد، وضعیت عملکرد، تمایل به بهبود عملکرد و کاربرد فرآیند پرستاری میباشد
(1). فرخی در مطالعه ای نشان داد که رابطه معنیداری بین دو متغیر مدیریت دانش و عملکرد کارکنان بیمارستان وجود دارد (8). در این زمینه نیک بخت نیز معتقد است، مدیریت دانش با تقویت خلاقیت می تواند بستری را برای عملکرد بهتر کادر پرستاری فراهم آورد
(22).
جهت تعیین ارتباط بین مدیریت دانش با عملکرد پرستاران با کنترل متغیرهای دموگرافیک، براساس نتایج مطالعه حاضر، از عوامل مورد بررسی مطالعه مدیریت دانش، متغیرهای تأهل، سابقه کاری و شرکت در کلاس و سمینار از پیش بینی کننده های وضعیت عملکرد پرستاران هستند. در این راستا مطالعه لی و همکاران نشان داد که بین مدیریت دانش و عملکرد پرستاران رابطه معنیداری وجود دارد و سابقه کاری از پیش بینی کنندههای موثر در عملکرد پرستاران شناخته شد.
همچنین سابقه کاری به عنوان پیش بینی کننده با عملکرد پرستاران میباشد. با افزایش یک نمره مدیریت دانش شاخص عملکرد مطلوب 97/1 برابر میشود. لی قویترین عامل موثر بر نتایج عملکرد پرستاری را سابقه کاری می داند
(1). میرغفوری مدیریت دانش را یکی از مهمترین مولفه های موثر بر عملکرد کارکنان میدانست (5). نتاج مطالعه خمارنیا نشان داد که ﻧﺤﻮه اﺳﺘﻔﺎده ﭘﺮﺳﺘﺎران از داﻧﺶ و ﮐﺎرﺑﺮد و ﻣﺪیﺮیﺖ ﻣﻮﺛﺮ آن در ﻓﺮآیﻨﺪ ﭘﺮﺳﺘﺎری، را در اراﺋﻪ ﺧﺪﻣﺎت و کیفیت مراقبت از بیمار موثر است
(4).
پرستاری اثربخش به مهارتهای حرفهای جدی دانش و پیچیده بسیاری نیاز دارد. به منظور افزایش عملکرد کلی پرستاری، دانش و تجربه پرستاران باید در سراسر سازمان شناسایی و به اشتراک گذاشته شود. از این رو، مدیریت دانش را می توان برای مدیریت موثر پرستاری در جهت بهبود عملکرد آنان مورد استفاده قرار داد. نتایج مطالعه حاضر میتواند به توسعه سیستم های کارآمد و موثر مدیریت دانش و استراتژی های مدیریتی سازمان کمک کند که هم بهرهوری و هم رقابت سازمان بهداشت و درمان را بهبود بخشد. اگرچه در مطالعه حاضر یافته های سودمندی فراهم گردید که می تواند در جهت استفاده از مدیریت دانش در سازمان های بهداشت و درمان مورد توجه قرار بگیرد، لیکن محدودیتی که در این مطالعه وجود دارد طرح مقطعی مطالعه می باشد. لذا در تفسیر روابط سببی بین مدیریت دانش و نتایج عملکرد پرستاری لازم است در مطالعات آتی، محققان استفاده از یک طرح مطالعه طولی را برای ارزیابی اثرات مدیریت دانش بر نتایج عملکرد پرستاری در نظر بگیرند.
قدردانی
این مطالعه برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد مصوب دانشگاه علوم پزشکی میباشد. بدینوسیله محققین، نهایت تقدیر و تشکر خود را از حوزه معاونت محترم تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت و همچنین مسئولین، پرستاران کلیه مراکز آموزشی و درمانی رشت که در انجام این تحقیق یاری رساندند، ابراز مینمایند.