:: دوره 2، شماره 2 - ( 1389 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 24-32 برگشت به فهرست نسخه ها
آنالیز آزمون های چند گزینه ای دروس تخصصی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388
اکرم ثناگو، لیلا جویباری*، مریم قنبری گرجی
دانشگاه علوم پزشکی گلستان ، lm_jouybari@yahoo.com
چکیده:   (11467 مشاهده)

  مقدمه: آزمون­های چند گزینه ­ای رایج­ترین انواع آزمون­ ها در آموزش علوم پزشکی می­باشند. بسیاری از آزمون­های معلم ساخته با اشکالات متعددی همراه هستند . هدف از این مطالعه ارزیابی کمی و کیفی تعدادی از آزمون­های چند گزینه­ای دانشکده­ پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1388 بوده است .

  روش ­ها: در این مطالعه توصیفی – کاربردی، کلیه سؤالات آزمون­های کتبی چندگزینه­ای نیم­سال دوم سال تحصیلی87- 1388 سه گروه آموزشی پرستاری کودک و خانواده و بهداشت جامعه و روانپرستاری شامل 12 درس و 523 سوال مورد بررسی قرار گرفت. سوالات از نظر تاکسونومی بلوم و رعایت اصول ساختاری بر اساس چک لیست میلمن ارزیابی شدند. برای تعیین قدرت تمیز و دشواری سئوالات آزمون و سایر شاخص­های کمی از نرم افزار آنالیز آزمون استفاده گردید.

  یافته­ها: از 523 سوال مورد بررسی 3/94درصد از نظر ساختاری در حد خوب بودند. بیشترین اشکالات ساختاری مربوط به چیدمان خطی گزینه­ها (4/57 درصد)، قرار نداشتن بخش اعظم اطلاعات در ساقه سؤال (7/32 درصد)، کلمات تکراری در گزینه­ها (1/32 درصد) و همسنگ نبودن گزینه­ها از نظر طول و ساختار لغوی (8/29 درصد) بوده است. 4/96 درصد سوالات در سطح تاکسونومی یک «دانش و فهم» قرار داشتند. 8/79 درصد سوالات از بایدهای یادگیری بودند. میانگین ضریب دشواری کل آزمون­ها از 49/0 تا 8/0 متغیر بود. در مجموع سئوالات، 1/21 درصد مناسب، 7/43 درصد خیلی آسان و 5/14 درصد خیلی سخت بودند. تقریبا ً تمامی آزمون­ها از قدرت تمیز کمی با دامنه قدرت تمیز 14/0 و بیشترین قدرت تمیز 32/0 برخوردار بودند و از 12 درس دو درس قدرت تمیز مطلوب داشتند .

  نتیجه ­گیری: اگرچه آزمون­های چند گزینه­ای مورد مطالعه از نظر ساختاری در وضع نسبتا خوبی قرار داشتند اما از نظر توزیع تاکسونومی، قدرت دشواری و تمیز نیازمند اتخاذ تدابیر اصلاحی می­باشند. که در این راستا برگزاری کارگاه­های آموزشی ویژه اساتید، نظارت و ارزشیابی عملکرد اعضای هیات علمی از سوی مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی دانشگاه می تواند بسیار موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: آزمون چند گزینه­ای، تاکسونومی، اصول میلمن، دروس تخصصی پرستاری، آنالیز آزمون
متن کامل [PDF 170 kb]   (1353 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها