ارزشیابی فرآیند برنامه های آموزش مداوم از دیدگاه پزشکان شرکت کننده در برنامه های مدون
|
ساقی موسوی*، هومان هاشمیان، حبیب صابر، مریم کولایی، عاطفه امیرمستوفیان |
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ،رشت،ایران ، Saghi_m80@yahoo.com |
|
چکیده: (10572 مشاهده) |
مقدمه: یادگیری مداوم و به روزکردن اطلاعات و مهارتهای مرتبط با مسایل بهداشتی که با سلامت جامعه سروکار دارد ازجمله محورهای مورد بحث در سازمان جهانی بهداشت است. ارزشیابی و قضاوت پیرامون فرایند آموزش مداوم به عنوان یکی از راهکارهای عملی سنجش میزان دستیابی به اهداف آموزشی همواره مورد تایید میباشد. این مطالعه با هدف ارزشیابی فرآیند برنامههای آموزش مداوم از نگاه پزشکان شرکتکننده در برنامههای مدون انجام گرفته است.
روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است. جامعه آماری شامل 132نفر از پزشکان شرکتکننده در سه برنامه مجزا از مجموعه برنامههای مدون ویژه پزشکان عمومی درسال 89-88 بود. ابزار گردآوری اطلاعات برگرفته از پرسشنامه ارائه شده از سوی اداره کل آموزش مداوم جامعه پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به منظور ارزشیابی برنامههای آموزش مداوم بود. روایی این پرسشنامه با روایی محتوا، و پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (92/0) تایید گردید. اطلاعات پس از جمعآوری از طریق نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: در ارزیابی فرآیند برنامههای مدون 43درصد پزشکان موفقیت برنامهها را از نظر تحکیم اطلاعات، مطلوب و همچنین شرکتکنندگان محتوای مطالب ارائه شده را از نظر استفاده از مطالب جدید علمی، تناسب برنامهها را با نیازهای شغلی و2/46 درصد توالی مناسب و منطقی سخنرانیها و همچنین شرایط و امکانات محیط اجرای برنامهها را متوسط ارزیابی نمودند. پزشکان شرکتکننده در برنامه به ترتیب اولویت مهمترین انگیزه شرکت کننده در برنامه آموزشی را کسب امتیاز، بروزکردن اطلاعات ابراز داشته و مناسبترین روش برگزاری برنامههای آموزش مداوم را بحث گروهی، معرفی بیمار و سخنرانی و از نظر شیوه اجرا خودآموز، سمینار؛ مدون و آموزش مجازی می دانستند
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش حاضر و نتایج تحقیقات مشابه و ضرورت انجام برنامه آموزش مداوم جامعه پزشکی با هدف بروز کردن اطلاعات و مهارتهای مرتبط شرکتکنندگان به نظر میرسد بکارگیری شیوههای مطلوب آموزشی، تعیین اولویتهای نیازهای آموزشی مشولین آموزش مداوم جامعه پزشکی و انتخاب موضوعات برنامههای مدون براساس نیازهای آموزشی در یک بستر مناسب آموزشی از نظر فضای فیزیکی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی میتواند سبب افزایش کارآیی و اثر بخشی برنامهها گردند.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش مداوم، ارزشیابی، پزشکان عمومی |
|
متن کامل [PDF 111 kb]
(1926 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش مداوم
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|