بررسی برخی عوامل همراه در عملکرد تحصیلی دانش آموختگان رشته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان
|
زهرا تقربی*، اسماعیل فخاریان، فخرالسادات میرحسینی، سیداصغر رسولی نژاد، حسین اکبری، حسین عاملی |
، tagharrobi _z@ kaums.ac.ir |
|
چکیده: (6676 مشاهده) |
مقدمه: شناسایی عوامل موثر بر وضعیت تحصیلی از اهمیت ویژه برخوردار است. با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با عوامل تاثیرگذار، مطالعه ای با هدف شناسایی عوامل پیشگویی کننده وضعیت تحصیلی بر روی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام شد.
روشها : در این مطالعه توصیفی- مقطعی کلیه دانش آموختگان رشته کارشناسی پیوسته مامایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان از سال 1374 تا انتهای سال 1382 (76 نفر) به صورت سرشماری انتخاب شدند. پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک، معیارهای پذیرش، پیشینه و وضعیت تحصیلی دانش آموخته مورد استفاده قرار گرفت. اطلاعات با استفاده از آزمون من ویتنی یو و آنالیز رگرسیون خطی چند متغیره به روش گام به گام با استفاده از نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافتهها: نتایج نشان داد که عواملی همچون بومی بودن(002/0 p < )، عدم وجود سابقه میهمانی در سایر دانشگاهها (038/0 p < )، سن پایینتر در بدو ورود به دانشگاه (01/0 p < ) و معدل دیپلم بالاتر (0001/0 p < ) بر عملکرد تحصیلی تاثیر مثبت داشتند؛ آنالیز رگرسیون نشان داد 6/43 درصد از واریانس مشاهده شده در وضعیت عملکرد تحصیلی توسط دو متغیر معدل دیپلم و محل سکونت تبیین میشود (242/26 F= و 0001/0 p < )؛ و معدل دیپلم به تنهایی 35 درصد واریانس را توجیه میکند.
نتیجه گیری: باتوجه به نقش پیشگویی کننده پیشینه تحصیلی و محل سکونت در عملکرد تحصیلی، پیشنهاد میشود معدل دیپلم و اصل بومی گزینی در پذیرش دانشجو لحاظ گردد.
|
|
واژههای کلیدی: عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، عوامل پیشگویی کننده، رشته مامایی |
|
متن کامل [PDF 139 kb]
(1435 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|