[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 71-63 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر روش یاددهی- یادگیری ترکیبی بر یادگیری، انگیزش و علاقه به درس آناتومی در دانشجویان علوم پزشکی
فروزان ضرابیان*
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه پیام نور ایران ، fzarabian@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: رو‌ش تدریس، آموزش، یادگیری، انگیزش، دانشجو، پزشکی
متن کامل [PDF 120 kb]   (2350 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (5212 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
متن کامل:   (3363 مشاهده)
مقدمه

امروزه پیشرفت ­های جدید در عرصه فناوری اطلاعات، فرصت مناسبی را برای آموزش به خصوص از طریق اینترنت، فراهم نموده است (1). آموزش از طریق اینترنت، روشی نو ظهور است که به برخی از موانع آموزش سنتی غلبه کرده و دسترسی آسان و قابل انعطاف جهت یادگیری را فراهم می نماید (2). هی­سینگ He Singh (2004) بیان می­ نماید روش­ های آموزشی سنتی یا چهره به چهره باعث تشویق یادگیری انفعالی می ­شوند، تفاوت­ های فردی و نیازهای فراگیران را مورد توجه قرار نمی ­دهند، به مشکل ­گشایی، تفکرخلاق و سایر مهارت ­های شناختی سطح بالا توجه نمی­ کنند و کاملاً اثر بخش هم نیستند. لذا بسیاری ازمتخصصین، ضرورت تغییر یا تکمیل روش­ های آموزش سنتی را یادآور شده ­اند (3). از آنجایی­ که دیگر آموزش مستقیم به تنهایی در موسسات آموزشی جواب­گوی نیازها نیست در کنار آن باید روش­ های دیگری نیز مورد استفاده قرارگیرند (4). مطالعه ضرابیان (1389) نشان داد که بکارگیری یادگیری مبتنی بر وب در یادگیری مهارت املاء­نویسی و مولفه ­های آن نسبت به آموزش سنتی در امر یادگیری موثر­تر است (5). نتایج تحقیقات وانگ جوانگ (2015) رضایت هرچه بیشتر دانشجویان در استفاده از ابزارهای سیار مانند لپ­ تاپ و گوشی تلفن همراه را آشکار ساخت. هم چنین نشان داد استفاده از   فن ­آوری چند رسانه ­ای در آموزش، معلمان را قادر می­ سازد که به نتیجه نهایی شبیه سازی و کمک به فراگیران در بکارگیری دانش آموخته از کتاب ­های درسی بپردازد و انگیزه یادگیری در آنان افزایش یابد. در نتیجه این فناوری­ ها برای جبران کمبود روش تدریس سنتی ضروری است (6).
داشتن انگیزه برای انجام هرکاری توسط انسان لازم است و هیچ­یک از فعالیت ارادی انسان­ها بدون داشتن انگیزه رخ  نمی ­دهد. از جمله این فعالیت­ ها، یادگیری است که شاه­راه اصلی آن داشتن انگیزه می ­باشد. انگیزش عاملی درونی است که هر فرد را از درون به فعالیت واداشته و منبعث از نیازهای اوست. پژوهش ­های مختلف مؤید ارتباط انگیزه تحصیلی با عوامل مختلف است هم­چنان­که"لیندالگراهام(Graham) " بین تئوری انگیزشی انتظار و رضایت و کسب موفقیت دانشجویان به نتایج مثبتی دست یافت (5) در مطالعات متعدد دیگر از جمله نعیمی (1390)، زارع (1390)، دیانی (1393)، امینی (1392) و چیس (2012) در تحقیقات خود تأثیرآموزش تلفیقی (ترکیبی) و تأثیر آن برانگیزه تحصیلی و رضایت­مندی دانشجویان و مهارت حل مسئله خودتنظیمی، تفکرانتقادی و تفکر خلاق دانشجویان را مورد تایید قرار دادند (11-7). روش تدریس ترکیبی به رویکرد آموزشی اطلاق  می­شود که در آن تلفیقی از آموزش حضوری و بر خط (online) ارائه می­شود(6). بدین ترتیب که برنامه درسی بررسی شده و با توجه به اهداف و ماهیت درس در مورد بخش­های حضوری و غیرحضوری برنامه تصمیم­گیری می­شود و از مزایای هر دو نوع سیستم آموزش حضوری و برخط استفاده می گردد. مطالعات نشان داده­ اند که کارآیی سیستم ترکیبی از کارآیی هر دو سیستم به تنهایی بیشتر است و رضایت دانشجویان نیز بیشتر تامین می­ شود. این رویکرد به خصوص در علوم پزشکی با توجه به اهمیت یادگیری مهارت­ ها و ارتباطات بین فردی، موفق تر است( 12).
همچنین استفاده از الگوی یادگیری ترکیبی موجب  غنی شدن آموزش و امکان فراهم آوردن تجربه یادگیری فعال، افزایش دسترسی و انعطاف پذیری، آشنایی دانشجویان سیستم های حضوری با مقوله خودآموزی و یادگیری از طریق وب، بهره ­بری از تعاملات اجتماعی و بین فردی در بخش حضوری می­ گردد (8). نتایج تحقیقات ظریف صنایی در مقایسه دانش و رضایتمندی پزشکان عمومی شرکت ­کننده قبل و بعد از شرکت در دوره بازآموزی دیابت با دو شیوه آموزش الکترونیکی و آموزش سنتی نشان داد که بین نحوه دسترسی نمونه­ های پژوهش به کامپیوتر با نگرش و رضایت سنجی آن­ها نسبت به یادگیری الکترونیکی ارتباط معنی­ داری وجود دارد (12).
از آنجایی­که طبیعت آموزش عالی، ایجاد اطلاعات و مبادله دانش است، معقول است که بپذیریم فن­آوری اطلاعات، دانشکده ­ها و دانشگاه­ ها را متحول خواهد کرد و این مطلب اجتناب ناپذیر به نظر می ­رسد (13). این تغییرات منجر خواهد شد که تعاریف مجددی برای نقش، نیازها و اهداف، روش ­های تدریس و در کل در ساختار و عملکردهای دانشگاه­ ها ایجاد گردد. به­نظر می­رسد دانشگاه­های علوم پزشکی برای توفیق در رقابت با دانشگاه­های دیگر جهان، جواب­گویی به طیف عظیمی از دانشجویان و همچنین برآورده امروزه آموزش پزشکی در هر دو سطح کارشناسی و تحصیلات تکمیلی نیاز به استفاده از این روش­های نوین تدریس دارند (14). حجم اطلاعات در علوم پزشکی با چنان سرعتی در حال افزایش است که بسیاری از متخصصان این حوزه را دچار مشکلات اساسی کرده  است (15).  آموزش­های الکترونیکی، ابزاری برای آموزش مداوم پزشکی و علوم پایه هستند و برای دانشگاه­های علوم پزشکی به ­عنوان یک استراتژی مهم به حساب می­آیند. با توجه به نقش مهم آموزش الکترونیک در آموزش عالی، لازم است دانشگاه ­ها بر نگرش دانشجویان و انتظارات آن­ها از این نوع آموزش تأکید کنند (16). در بکارگیری این سیستم های آموزشی نوین عوامل متعدد انگیزشی نقش دارند که در صورت عدم رعایت آن نه تنها یادگیری تسریع نیافته بلکه موجب کاهش آن می­ گردد چنان­چه مطالعه چراغ ملائی (1392) با عنوان طراحی روش آموزشی مبتنی بر شبکه­ های اجتماعی مجازی و تاثیر آن در یادگیری ساختن گرایانه دانشجویان نشان داد که رویکرد یادگیری در دانشجویانی که با روش آموزشی مبتنی بر شبکه­­ های اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند، تفاوت چندانی با رویکرد یادگیری در دانشجویان گروه کنترل ندارد (17) .
اگرچه مطالعات متعددی در زمینه آموزش مجازی انجام شده است، اما پیرامون تاثیر روش تدریس ترکیبی بر یادگیری و انگیزش یادگیرندگان علوم پزشکی پژوهش­های معدودی صورت گرفته است بر این اساس این پژوهش با هدف بررسی تاثیر روش تدریس ترکیبی بر یادگیری، انگیزش و مولفه­های آن (سطح آرزوی بالا، انگیزه قوی، مقاومت طولانی، تلاش مجدد، ادراک زمان، آینده ­نگری، انتخاب دوست، عملکردخوب، کارخوب و علاقه به درس آناتومی) در دانشجویان مقطع کارشناسی علوم پزشکی دانشگاه آزاد انجام گرفت.
روش‌ها
در این تحقیق روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه گواه و به لحاظ اهداف در زمره طرح های کاربری قرار می­ گیرد. جامعه آماری دانشجویان علوم پزشکی رشته هوشبری دانشگاه آزاد تهران که با روش نمونه ­گیری خوشه ­ای در سال تحصیلی 95-96 انتخاب و به­ صورت تصادفی در 2 گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند دانشجویان تا حد امکان با توجه به سن، وضعیت تحصیلی، معدل ترم قبل به دو گروه 60 نفر در گروه آزمایش و60 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند.
سطح آرزوی بالا (سوال 4-1)، انگیزه قوی (سوال 7-5)، مقاومت طولانی در مواجهه با تکالیف یا سطح دشواری متوسط (سوال 10-8)، تمایل به تلاش مجدد در انجام تکالیف نیمه تمام (سوال 13-11)، ادراک پویا از زمان (سوال 16-14)،آینده­ نگری (سوال 19-17)، توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست، همکار و الگو (سوال22-20)، بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار (سوال 25-21) و کار را به خوبی انجام دادن (سوال 29-26) می­باشد. این گزینه ­ها به حسب اینکه شدت انگیزه پیشرفت از زیاد به کم یا کم به زیاد باشد به آن­ها نمره داده می­ شود. نمره گذاری پرسشنامه با توجه به ویژگی­ های ۹ گانه که سؤالات براساس آن­ها تهیه شده است، انجام می ­گیرد. بعضی از سؤالات به صورت مثبت و بعضی دیگر به صورت منفی ارائه شده است. سؤالات مثبت (1،4،9،10،14،15،16،20،23،27،28،29) نمره الف (1)، ب (2)، ج (۳)، د (4) و سؤالات، 21،22،24،25،26،3،5،6،7،8،11،12،17،18،19نمره به ­صورت معکوس تعلق می­ گیرد و دامنه تغییرات از ۲۹ تا ۱۱۶ می ­باشد. هرمنس (۱۹۷۰) برای محاسبه روایی از روایی محتوا و برای پایایی از ضریب همبستگی هر سؤال با رفتارهای پیشرفت­ گرا استفاده نمود. ضرایب به ترتیب سؤالات پرسشنامه در دامنه­ ای از 30/0 تا 57/0 است. علاوه بر این در یک مطالعه هرمنس بوجود ضریب همبستگی بین این پرسشنامه و آزمون اندریافت موضوع (TAT) اشاره دارد. در پژوهش حاضر روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی (نظر اساتید متخصص) و پایایی آن با روش ضریب کودر ریچاردسون 89/۰ بدست آمد.
پرسشنامه علاقه برگرفته از‌ پرسشنامه‌ غلامی (1393) است این پرسشنامه شامل 14 سوال است که پاسخ سوالات از طیف بسیار زیاد تا بسیار کم را شامل می شود. نمره کل بالا در این آزمون نشان­ دهنده علاقه زیاد و نمره پایین نشان دهنده علاقه کم است (9). در پژوهش حاضر روایی آزمون توسط اساتید متخصص مورد تایید قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از روش کودر ریچاردسون 79/0 بدست آمد. در این پژوهش جهت سنجش یادگیری دانشجویان پرسشنامه محقق ساخته از درس آناتومی از جمله آناتومی اندام، آناتومی تنه، سر و گردن  استخوان شناسی شامل 40 سوال چهارگزینه ­ای طراحی گردید. روایی آن از طریق روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از ضریب کودر ریچاردسون  78/.  بدست آمد که نشان دهنده پایایی بالا بود. نتایج آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده­ های گرداوری شده نشان­دهنده  نمره Z معدل (01/1 در سطح معنی­داری 26/0، انگیزه پیشرفت 655/0 در سطح معنی­داری 78/0، علاقه 592/0 در سطح معنی­داری 85/0 بدست آمد. جهت نرمال بودن داده­ها همگنی واریانس­ها چک گردید که حاکی از برقراری آن بود. با توجه به مقدار سطح معنی ­داری (26/0) آزمون کولموگروف-اسمیرنف فروض نرمال بودن داده­ ها مورد تائید قرار گرفت و با توجه به مقادیر سطوح معنی­ داری آزمون لوین همگن بودن واریانس­ ها بر قرار بود.
دراین پژوهش ابتدا از هردو گروه پیش­ آزمونی به منظور سنجش میزان یادگیری و علاقه و انگیزه پیشرفت گرفته شد، سپس هم­زمان و به­ طور جداگانه افراد گروه گواه به ­طور متداول کلاسی مورد تعلیم قرار گرفتند و برای گروه آزمایش علاوه بر کلاس حضوری از طریق وبلاگ تحت عنوان روش­ های تدریس آناتومی ایجاد گردید. سپس سرفصل ­های درس در هر جلسه در وبلاگ آپلود شد. در این مرحله محقق رئوس مطالب را  به­ صورت فایل صوتی و نوشتاری متن درس، آدرس وب  سایت­ های مرتبط به موضوع درس، سوال­ های پیرامون هدف درس در وبلاگ قرار داده تا یادگیرندگان با مطالعه و مراجعه به محتوای تدوین شده برعمق یادگیری خود بیافزایند. همچنین جهت مشارکت در مباحث هر جلسه یک موضوع تحقیقی به دانشجویان ارائه تا با یکدیگر تبادل اطلاعات داشته باشند. در یک جلسه نحوه­ی ایجاد و ثبت نظرات در وبلاگ آموزش داده شد. دانشجویان بعد از مطالعه ضمن دریافت اهداف درس نظر و پاسخ سوالات را ثبت و یا به ایمیل مدرس ارسال نمودند. در این آموزش به مدت6 هفته مباحث به ­صورت هم­زمان  ارائه و در طول این دوره هیچ­یک از دانشجویان در کلاس­های آناتومی آموزشی خارج از دانشگاه شرکت نداشتند و در انتها از هر دو گروه آموزش سنتی و ترکیبی پس­آزمون از پنج درس آناتومی با  سوالات یکسان از نظر سطح دشواری در پیش ­آزمون و پس ­آزمون گرفته شد. در طراحی برنامه جهت ایجاد انگیزه در یادگیرندگان اصول زیبایی شناختی از جمله انتخاب رنگ متناسب با متن، امکان تغییر در متن از جمله بولدکردن خط­کشی و نت برداری ملاحظات اخلاقی رعایت گردید. آزمون تحلیل کواریانس دارای مفروضه­ هایی است که برای استفاده از آن باید این مفروضه ها برقرار باشد. مهم­ترین این مفروضه ­ها نرمال بودن داده­ ها و همگنی واریانس هاست که با استفاده از آزمون کولموگروف اسمیرنف مورد بررسی قرار گرفت.  در ابتدا این مفروضه­ ها همانند "آیا روش آموزش ترکیبی (موبایل و چهره به چهره) بر پیشرفت تحصیلی، انگیزش و علاقه دانشجویان تاثیر دارد ؟"
یافته ها
در این پژوهش مجموع 120دانشجو (60 نفر در گروه آزمایش و 60 نفر در گروه کنترل) شرکت کردند. دو گروه از نظرویژگی­­ های سنی و جنس و رشته تحصیلی و نوع دانشگاه و سطح تحصیلات والدین با یکدیگر تفاوت آماری معنی­­ داری نداشتند. گروه آموزش ترکیبی از تعداد 60 دانشجو 71 درصد مونت و میانگین سنی1/2±24 و میانگین معدل ترم گذشته 76/16، سطح تحصیلات والدین  لیسانس 38 (3/63 درصد)، دیپلم و فوق­دیپلم 16(7/26 درصد)، فوق­ لیسانس و بالاتر6 (10 درصد) بودند. گروه آموزش سنتی از 60 دانشجو 78 درصد مونث و میانگین سنی3/3±23 و میانگین معدل ترم گذشته 25/16، سطح تحصیلات والدین لیسانس 34  (7/56 درصد)، دیپلم و فوق­دیپلم 17(3/28 درصد) فوق­لیسانس و بالاتر 9(15 درصد) بودند.

در جدول شماره یک شاخص­های توصیفی متغیرهای مورد بررسی در پیش­آزمون به تفکیک گروه را نشان می­ دهد. نتایج نشان می­دهد که میانگین نمره گروه آموزش ترکیبی در آزمون علاقه برابر 73/36 و گروه آموزش سنتی 05/37 است.

جدول شماره دو نتایج آزمون تحلیل کواریانس برای مقایسه پس ­آزمون دو گروه در پیشرفت تحصیلی ، انگیزه پیشرفت و علاقه را نشان می­ دهد. در این آزمون به مقایسه پس ­آزمون دو گروه در آزمون یادگیری و انگیزه پیشرفت و علاقه پرداخته شده است و اثر پیش­آزمون کنترل شده است. مقادیرF و سطوح معنِی­داری گزارش شده حاکی از آن است که علی­ رغم کنترل اثر پیش­آزمون، در پس­آزمون بین دو گروه تفاوت معنی ­داری وجود دارد. شاخص­ های توصیفی حاکی از آن بود که میانگین گروه آموزش ترکیبی بیش از گروه سنتی است.

نتایج  جدول شماره سه نشان می­دهد که با توجه به تفاوت میانگین ­ها در دو گروه، روش ترکیبی در کلیه مولفه ­ها جزء ادراک پویا از زمان، آینده نگری و ملاک شایستگی در انتخاب دوست تاثیر داشته است. در جدول شماره چهار تاثیر­گذاری متغییر مستقل روش تدریس ترکیبی (موبایل و چهره به چهره) بر هر یک از مولفه­ های انگیزش به ­ترتیب بیشترین به کم­ترین مشخص شده است.

جدول شماره چهار تفاوت میان میانگین­ های مولفه­ های انگیزش پیشرفت در گروه آزمایش در پیش ­آزمون و پس ­آزمون را نشان می­ دهد. بر اساس این جدول با توجه به تفاوت میانگین در پیش ­آزمون و پس­ آزمون نشان­دهنده آن است که آموزش ترکیبی بیشترین تاثیر را بر مولفه مقاومت طولانی در انجام تکالیف نیمه تمام، سطح آرزوی بالا، بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار، کار را به خوبی انجام دادن، انگیزه قوی و در آخرین رتبه بر مولفه تلاش مجدد قرار دارد و همچنین نتایج نشان داد که ‌آموزش ترکیبی بر‌آینده نگری (77/0=51/5-28/6)، ادراک زمان (57/0=65/5-22/6) و ملاک شایستگی در انتخاب دوست (5/0=68/5-18/6) تاثیری  ندارد.
بحث و نتیجه‌گیری
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر روش تدریس ترکیبی بر پیشرفت تحصیلی، انگیزش و علاقه به درس آناتومی در دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد تهران انجام شد. نتایج نشان داد که روش ترکیبی در برابر سنتی بر پیشرفت تحصیلی و یادگیری تاثیر دارد. این امر با تحقیقات وانگ جوانگ  Wang (2010)، ضرابیان (1389)، دیانی (1393) هم راستا است (6،5،9). نتایج مقایسه ­ای تاثیر روش ترکیبی (وب لاگ) در برابر سنتی بر انگیزش و علاقه نشان داد که علی­رغم کنترل اثر پیش­ آزمون، در پس­ آزمون بین دو گروه تفاوت معنی­ داری وجود دارد و این موضوع نشان دهنده آن است که استفاده از روش ترکیبی در انگیزش و علاقه دانشجویان تاثیر خواهد داشت. نعیمی (1390)، زارع (1390)، دیانی (1393) و امینی (1392) نیز در تحقیقات خود تأثیر آموزش تلفیقی و تأثیر آن بر انگیزه تحصیلی و رضایت­مندی دانشجویان و رشد مهارت حل مسئله خودتنظیمی، تفکر انتقادی و تفکر خلاق دانشجویان را مورد تایید قرار دادند (7،8،9،10). همچنین نتایج تحقیقات ظریف صنایی نشان داد که بین استفاده از کامپیوتر با نگرش و رضایت سنجی آن­ها نسبت به یادگیری الکترونیکی ارتباط معنی­ داری وجود دارد که با نتایج تحقیق فوق هم­راستا است (12)به­ طور­کل آموزش و یادگیری الکترونیکی پارادیمی جدید و محصول فن­ آوری چند سالی توسط دانشگاه­ ها در قالب طرح­ های آموزشی اجرا شده است. کاربرد یادگیری الکترونیکی در آموزش پزشکی به­ عنوان یکی از مسائل کلیدی توسعه فن­آوری اطلاعات در شرایط فعلی و به­ عنوان یک چالش در آینده مطرح است. بسیاری ازدانشکده ­­های علوم پزشکی در جهان در حال تلاش برای تدوین روش ­­های آموزشی جدید در امر یادگیری دانش آموختگان می­ باشند (12). روش تدریس مبتنی بر فن­آوری،  ابزاری برای آموزش مداوم پزشکی و علوم پایه هستند و برای دانشگاه ­های علوم پزشکی به­ عنوان یک استراتژی مهم به حساب می ­آیند (18). آموزش الکترونیکی در صورت بکارگیری روش های مناسب تدریس، اصول و استانداردها می ­تواند سیستم موفق و کارآمدی باشد و با ارائه یک نظام شخصی­ سازی شده که بتواند با سطح علایق کاربران هماهنگ شود موجب ارتقاء انگیزه یادگیری در آنان گردد. انگیزه در واقع همان نیروی محرک انسان برای انجام رفتارها و اعمال او می­ باشد به گونه ­ای که اگر فردی از انگیزه کافی برای انجام یک فعالیت برخوردار نباشد، آن کار را ترک خواهد کرد. به­ طور کلی زمانی که به دنبال ایجاد تغییرات پایا و مستمر هستیم و زمان کافی برای اعمال برنامه‌ها داریم کار با سیستم انگیزش نتایج مفیدتری خواهد داشت. بنابر این دوره­ های یادگیری الکترونیکی باید از نظر محتوا، هدف، سازماندهی و بکارگیری روش­ های مناسب یاددهی- یادگیری  دارای غنای کافی بوده تا موجب ایجاد علاقه و انگیزه یادگیری در یادگیرندگان گردند در غیر این صورت موجب اتلاف هزینه و زمان می­گردند. مطالعه چراغ ملائی (1392) با عنوان طراحی روش آموزشی مبتنی بر  شبکه های اجتماعی مجازی و تاثیر آن در یادگیری ساختن گرایانه دانشجویان نشان داد که رویکرد یادگیری بین گروه آزمایش تفاوت چندانی با رویکرد یادگیری در دانشجویان گروه کنترل که با روش تدریس سنتی آموزش دیدند، ندارد که با یافته تحقیق حاضر مغایرت دارد (17). یکی از دلایل احتمالی این امر ممکن است به دلیل عدم رعایت اصول و استانداردها و عدم تناسب محتوا با علایق و نیاز­های یادگیرنده در طراحی محتوای برنامه و بکارگیری صحیح از شبکه اجتماعی مورد نظر بوده باشد که خود می­تواند موجب سلب انگیزه در امر یادگیری گردد.
به‌نظر می‌رسد که یادگیری ترکیبی با داشتن مزیت‌های هر دو رویکرد آموزش (سنتی و الکترونیکی) یک رویکرد موثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، ایجاد انگیزه و علاقه در دانشجویان می­باشد از آن­جایی ­که آموزش عالی و از جمله آموزش پزشکی، موظف به ارائه حجم وسیعی از دانش، نگرش و مهارت هاست و دانشجویان برای کسب صلاحیت­ های شغلی، باید به اهداف آموزشی بسیاری دست یابند (19)، با توجه به نتایج این پژوهش و اهمیت انگیزه و علاقه در دانشجویان علوم پزشکی می­ توان به اساتید توصیه نمود که در کنار روش سنتی از روش­ های ترکیبی جهت افزایش انگیزه و علاقه یادگیرندگان استفاده نمایند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تفاوت  معنی­ داری بین دو گروه گواه و آزمایش در مولفه ­های انگیزش وجود دارد. بدین ­معنی که دانشجویان گروه روش تدریس ترکیبی در پس آزمون نمره بالاتری کسب کرده ­اند. همچنین از مولفه ­های انگیزش، آموزش ترکیبی به ترتیب بر مقاومت طولانی (38/3)، سطح آرزوی بالا (17/3)، بازشناسی از طریق عملکرد خوب در کار، کار را به خوبی انجام دادن (65/2)، انگیزه قوی و تلاش مجدد (82/1) بیشترین تاثیر را داشت و بر سه ‌مولفه ادراک زمان (63/0)، آینده ­نگری (77/0) و توجه به ملاک شایستگی در انتخاب دوست (5/0) تاثیری نداشته است. این یافته با تحقیقات چیس و هرود (2012) نعیمی (1390) چراغ ملائی (1392) همسو است (7،11،17). از آنجایی­ که آموزش ترکیبی بیشترین تاثیر را به ترتیب بر مولفه­ های ذکر شده دارد لذا توصیه می­ گردد جهت ارتقاء مهارت ­های فوق، اساتید از این نوع آموزش ترکیبی در روش ­های  یاددهی- یادگیری استفاده نمایند.
از­ آنجایی ­که نتایج مطالعه حاضر نشان داد که ‌آموزش ترکیبی شبکه وبلاگ  بر‌آینده ­نگری، ادراک زمان، و ملاک شایستگی در انتخاب دوست تاثیری نداشته است از سایر روش ­های آموزش جهت ارتقاء مهارت­ های فوق استفاده گردد. به­ طور خلاصه یادگیری ترکیبی تغییر و تحول طبیعی آموزش ­های الکترونیک به یک برنامه تکمیل شده چندرسانه ­ای است که برای ایجاد علاقه و انگیزه در یادگیرندگان با یک روش مناسب به کار می ­رود. دراین روش منابع به بهترین وجه اختصاص داده می شوند. سازمان­ها باید از رویکرد و نگرش یادگیری ترکیبی در تدوین استراتژی­های خود استفاده نمایند تا بتوانند محتوای آموزشی مناسب و درست را در چارچوبی بهینه برای افراد شایسته و در زمان مناسب بکار گیرند.
قدردانی
از کلیه­ ی بزرگوارانی که نویسنده را در انجام هرچه بهتر این پژوهش یاری رساندند، کمال تشکر را می ­نمایم.



 
فهرست منابع
1. Mayer T. Education benefit of multi medical skills: linking research and practice to improve Clearning. College Teaching 2012; 3 (99): 393-400
2. Atack L. Web-based continuing education for registered nurses. 4thed.Washangton: Allyn and Sive; 2012.
3. Heising DA Framework for Immersive Virtual Environments. 6 thed. Manhatan: Stone and Dave; 2013.
4. Ruiz JG, Mintzer MJ, Leipzig RM. The Impact of E-Learning in Medical Education. Acad Med 2016; 81(3): 207-12. [DOI:10.1097/00001888-200603000-00002]
5. Zarabian F, Rastegarpour H, Zandi B. Sarmadi M, Farajollahi M. [planning of Persian dictation learning program and validation of experts]. Tehran Payamnoor university; 2010. [Persian]
6. Wang t. education benefit of multi medical skills. College Teaching 2015; 2 (20):70-85.
7. Naimi F, Zare H, Hormozi M . [Compared the self-regulation skills, critical thinking and creative thinking of students to an education combines traditional (face-to-face)] Payamnoor university; 2013. [Persian]
8. ZareH, Naimi F, Hormozi M. [The impact of integrated education and its impact on academic motivation and satisfaction in Payam Noor University: Payamnoor University; 2013. [Persian]
9. Diani, A, Vahdat S. The Effect Of Blog Son Students' Critical Thinking Language: Chamran University; 2014. [Persian]
10. Amini M, Nyly S, M Norouzi. [The effect of educational blog on the concept and streng then students'problem-solving Education]. Alame University; 2014. [Persian]
11. Chase, P, Herod, B. Comparison of Face-to-Face versus Interactive Video Continuing Medical Education Delivery Modalities. Education in the Health Professions 2012; 2 (67): 93- 105.
12. Chodorow S. Educators must take the electronic revolution seriously. Acad Med 2015; 71: 221-6. [DOI:10.1097/00001888-199603000-00009]
13. Davis L, Winstanley R, Duffin R, Griffiths A. Dental education resources on the web. EurJ. Dent Edu 2014; 7(2): 19–24.
14. Brady D, Molzen S, Graham S, O'Neill V. Using the synergy of online education and simulation to inspire a new model for a community critical care course. Crit Care Nurs Q 2013; 29 (3): 231- 6. [DOI:10.1097/00002727-200607000-00007]
15. Clark D. Psychological myths in e-learning. Med Teach 2008; 24: 598–604. [DOI:10.1080/0142159021000063916]
16. Darel p. Mobile learning in the classroom: An empirical assessment of a new tool for students and teachers. TOJET 2016; 3 (99): 33-47.
17. Cheragh Mullahi L, Kadivar P. [developed a training method based on social networks and their impact on student learning, the realistic [PHD thesis Kharazmi university; 2014. [Persian]
18. Okhovati M, Sharifpoor Ghahestani E, Islami Nejad T, Hamzezadeh Marzooni M, Motamed Jahroomi M. [Attitude, Knowledge and Skill of Medical Students toward E-Learning]. Iranian journal of Medical Education 2015; 8 (1): 51-58. [Persian]
19. Al-Doub E, Good win R, Al-Hunaiyyan A. Students' attitudes towards E-learning in Kuwait's higher education institutions. [Cited 2009 Nov 7]. Available from: http:// www. rwjf. org/ reports. htm.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zarabian F. The Study of Blended- Teaching Methods on Learning, Motivation and Interest in learning Anatomy Courses in Medical Students. RME 2018; 10 (1) :63-71
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-519-fa.html

ضرابیان فروزان. تاثیر روش یاددهی- یادگیری ترکیبی بر یادگیری، انگیزش و علاقه به درس آناتومی در دانشجویان علوم پزشکی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1397; 10 (1) :63-71

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-519-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education