ضرورت آموزش الکترونیک و موانع آن از دیدگاه کارشناسان آموزشی و اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین
|
عباس علامی*، فریبا درخشان، فاطمه صفدری |
دانشگاه علوم پزشکی قزوین ، allami@qums.ac.ir |
|
چکیده: (10408 مشاهده) |
مقدمه: علیرغم گسترش روزافزون ارتباطات و ضرورت استفاده از فنآوریهای نوین از جمله آموزش الکترونیکی هنوز سرعت پیادهسازی آن در دانشگاههای علوم پزشکی کشور قابل قبول نیست. در این بررسی بر آن شدیم دلایل سرعت ناکافی رشد این نوع آموزش را در دانشگاه علوم پزشکی قزوین بررسی نماییم.
روشها: تحقیق کیفی با نظرخواهی از تمامی کارشناسان امور رایانه، دفاتر توسعه آموزش پزشکی و مرکز توسعه آموزش پزشکی دانشگاه و تعدادی از اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی (مجموعا ً 30 نفر) صورت گرفت . برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه حضوری استفاده گردید. از شرکت کنندگان در تحقیق سوالاتی درباره باورها، نگرشها و تجربیات در رابطه با موضوع پرسیده شد.
یافتهها: از نظر افراد مورد بررسی علی رغم ضرورت تسریع در بکارگیری آموزش الکترونیک، فقدان زیرساختهای مخابراتی مناسب، تعداد کم شرکتهای ارائه دهنده خدمات الکترونیکی و نامناسب بودن نحوه ارائه خدمات پشتیبانی آنها، عدم توانمندی واحد انفورماتیک دانشگاههای علوم پزشکی در راهاندازی زیر ساختهای لازم، توانمندی ناکافی اعضای هیات علمی و دانشجویان در استفاده از نرم افزارهای آموزشی و بالا بودن هزینه طراحی دورههای مجازی عمده مشکلات و موانعی هستند که در راهاندازی این نوع آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری: ضروری است همزمان با فراهم کردن زیر ساختها، در حیطه تبیین ضرورت آموزش الکترونیک، تولید محتوای متناسب، توانمند سازی مشارکت کنندگان در دورههای آموزش الکترونیک و گسترش کمی و کیفی موسسات ارائه دهنده خدمات سخت افزاری و نرم افزاری، اقداماتی در دانشگاههای علوم پزشکی انجام شود.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش الکترونیک، اعضای هیات علمی، ضرورت، علوم پزشکی، موانع |
|
متن کامل [PDF 170 kb]
(2271 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|