:: دوره 3، شماره 2 - ( 1390 ) ::
جلد 3 شماره 2 صفحات 63-58 برگشت به فهرست نسخه ها
تعیین عوامل ارتقاء بهره‌وری نیروی انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
فردین مهرابیان*، امیر اشکان نصیری پور، ربیع ا. . فرمانبر، سکینه کشاورز محمدیان
دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، mehrabian@gums.ac.ir
چکیده:   (12464 مشاهده)

  مقدمه: شناسایی عوامل موثر و روش­های افزایش بهره­وری نیروی انسانی در دانشگاه­ها، دغدغه اصلی مدیران مراکز آموزش عالی می­باشد. مطالعه حاضر با هدف، تعیین عوامل موثربر بهره­وری نیروی انسانی از دیدگاه اعضای هیات علمی و غیر هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان صورت گرفت.

  روش­ ها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بر روی 321 نفر از اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشکده­های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی گیلان در مهر و آبان سال 1388 انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن از روش Expert Panel و کسب نظرات متخصصان و پایایی آن با محاسبه آلفا کرونباخ (89/0) بدست آمد. پرسشنامه توسط نمونه­های پژوهش تکمیل و جهت تعیین و مشخص کردن عوامل موثر بر بهره­وری نیروی انسانی از آنالیز عاملی اکتشافی (تحلیل مولفه­های اصلی) با چرخش واریماکس استفاده شد.

  یافته­ها: از دیدگاه اعضای هیات علمی، فرهنگ سازمانی با 18 متغیر، شرایط محیطی با 9 متغیر، عوامل انگیزشی با 7 متغیر، شفاف­سازی خدمات با 5 متغیر، توانمندسازی کارکنان با 4متغیر، شیوه رهبری با 1 متغیر و با مجموع واریانس 20/71 به ترتیب مهم­ترین عوامل موثر بر بهره­وری نیروی انسانی بودند. از دیدگاه اعضای غیرهیات علمی دانشگاه، فرهنگ سازمانی با 20 متغیر، تمایل و انگیزش کارکنان با 8 متغیر، شفاف­سازی و مستندسازی خدمات با 5 متغیر، شرایط محیطی با 3 متغیر، توانمندسازی کارکنان با 3 متغیر، شیوه رهبری با 2 متغیر و حمایت سازمانی با 1 متغیر و با واریانس 56/74 تغییرات بهره­وری نیروی انسانی را تبیین نمودند.

  نتیجه­ گیری: فرهنگ سازمانی، با اهمیت­ترین مولفه اثرگذار بر بهبود بهره­وری نیروی انسانی هم از دیدگاه اعضای هیات علمی و غیرهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان شناخته شدند. بنابراین توجه به فرهنگ سازمانی می­تواند زمینه بهبود بهره­وری نیروی انسانی را فراهم نماید.

واژه‌های کلیدی: اعضای هیات علمی، اعضای هیات غیرعلمی، بهره­وری نیروی انسانی
متن کامل [PDF 97 kb]   (2294 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 3، شماره 2 - ( 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها