:: دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 47-39 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی ابزاری برای ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در بخش اطفال
امید یقینی ، آیدین پرنیا ، علیرضا منجمی ، سعیده دریازاده*
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، Daryazadehs@gmail.com
چکیده:   (4886 مشاهده)
مقدمه: برای دستیابی به نتیجه نهایی و مطلوب در برنامه درسی رعایت اصول و استانداردها ضروری است. این مطالعه با هدف ابزاری برای ارزیابی صلاحیت بالینی دانشجویان پزشکی در بخش اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سال تحصیلی 92-1391 انجام شد.
روش ها: این مطالعه به صورت مقطعی و در دو مرحله انجام شد. در مرحله اول حداقل­های آموزشی دوره کارآموزی اطفال رشته پزشکی از لاگ بوک و با نظرخواهی از 15 نفر از اساتید شورای آموزشی گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به روش سرشماری استخراج شد و به صورت چک لیست طراحی شد. در مرحله دوم این چک لیست در اختیار 27 نفر از اعضای هیات علمی گروه اطفال (از سه دانشگاه) قرار گرفت و میزان مواجهات بالینی مورد نیاز در این حداقل­های آموزشی از آن­ها پرسیده شد و میانگین نظرات اساتید، محاسبه شد.
یافته­ ها: گردش­های آموزشی بالینی در 10 گروه شامل: نوزادان، عفونی، گوارش، کلیه، تنفس، خون، اورژانس، عمومی، غدد و درمانگاه و 63 حداقل آموزشی و میزان مواجهات بالینی مورد نیاز برای این حداقل­های آموزشی به صورت چک لیست طراحی شد. روایی صوری و محتوایی چک لیست توسط اعضای هیات علمی گروه اطفال تایید شد. پایایی آن نیز با ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0/82 و با استفاده از نرم­افزار SPSS محاسبه گردید.
نتیجه گیری: با توجه به حجم زیاد دانش در رشته پزشکی و ضرورت یادگیری مهارت یا دانش به عنوان ملاک انتخاب محتوا در برنامه درسی، لازم است این اصول در طراحی برنامه­های درسی اصلی برای بهبود عملکرد افراد نسبت به وظایف شغلی آینده و نیازهای جامعه در نظر گرفته شود.
واژه‌های کلیدی: دانشجو، پزشکی، برنامه درسی، صلاحیت بالینی، بخش اطفال
متن کامل [PDF 457 kb]   (1357 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2207 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. Daryazadeh S, Jafari A, Kuhpayehzadeh J, Shajari J, Hashemzadeh M. [General Dentistry Restorative Curriculum's Adaptation To Restorative Dentistry Service Needs]. J Med Edu Dev 2013; 6 (10): 30- 37. [Persian]
2. Motallebnejad M, Madani Z, Ahmadi E, Hosseini SR. [The Viewpoints Of Dentists Graduated From Babol Dental School About Their Professional Capability]. Iranian Journal Of Medical Education 2005; 5 (2): 139- 45. [Persian]
3. Kuhpayehzadeh J, Daryazadeh S, Soltani Arab Shahi K. [Medical Students' Attitudes To Traditional And Integrated Basic Sciences Curriculums]. Bimonthly Educ Strateg Med Sci 2013; 6 (1): 37- 42. [Persian]
4. Schwarz MR, Wojtczak A. Global Minimum Essential Requirements: A Road Towards Competence- Oriented Medical Education. Med Teach 2002; 24 (2): 125- 9. [DOI:10.1080/01421590220120740]
5. Maleki H. [An Introduction To Curriculum Planning]. 3rd Ed. Tehran: Samt; 2007. [Persian]
6. Dent JA, Harden RM. A Practical Guide For Medical Teachers. 2nd Ed. London: Churchill Livingstone; 2005: 171- 183.
7. Core Curriculum Definition. [Cited 2012 Apr 04]. Available From: Http:// Www. Yourdictionary. Com/ Corecurriculum
8. Oswald NT, Alderson TS. A Core Curriculum in General Practice. Med Educ 1997; 31 (5): 352- 353. [DOI:10.1046/j.1365-2923.1997.00679.x]
9. Salehi Sh, Hassan Zahrayi R, Ghazavi Z, Amini P, Ziaei Sh. [The Characteristics Of Effective Clinical Teachers As Perceived By Nursing Faculty And Students]. Iranian Journal of Medical Education 2004, 4(1): 37-44. [Persian]
10. Shahbazi L, Salimi T. [Clinical Education from The Viewpoints Of Nursing And Midwifery Students]. Journal of Yazd University Medical Sciences 2001; 8 (2): 97- 103. [Persian]
11. Harden RM. Outcome- Based Education- The Ostrich, The Peacock And The Beaver. Med Educ 2007; 29 (7): 666- 671. [DOI:10.1080/01421590701729948]
12. Callahan D, Crosby JR, Davies D, Davis MH, Dollase R, Friedman BDM, Et Al. Outcome- Based Education An Extended Summary Of AMEE Medical Education, Guide No. 14. [Cited 2012 Apr 04]. Available From: Http:// Www. Medev. Ac. Uk/ Static/ Uploads/Resources/ Amee_Summaries /Guide14 Summary.Pdf
13. Smith SR, Dollase R. AMEE Guide No. 14. Outcome- Based Education: Part2-Planning, Implementing And Evaluating A Competency- Based Curriculum.Med Teach1999;21(1):15- 22. [DOI:10.1080/01421599979978]
14. Bax NDS, Godfrey J. Identifying Core Skills For The Medical Curriculum. Med Educ 1997; 31 (5): 347- 351. [DOI:10.1046/j.1365-2923.1997.00676.x]
15. Yaghini O, Parnia A, Monajemi A, Daryazadeh S. Gap Analysis Of Medical Students' Clinical Exposures In ofdiatrics Clerkship With Standard: Providing Interventional Strategies To Improve Clinical Competency. RJMS 2017; 23 (153): 1- 12. [Persian]
16. Mørcke AM, Wichmann- Hansen G, Guldbrand- Nielsen D, Tønnesen E, Eika B. Searching The Core Of Emergency Medicine. Acta Anaesthesiol Scand 2004; 48 (2): 243- 8. [DOI:10.1111/j.0001-5172.2004.00281.x]
17. Ministry of Health and Medical Education. [barname amoozeshe pezeshki va zavabete reshteie pezeshkie varzeshi].69th session.Tehran; 2008. [Cited 2012 Apr 04]. Available from: http://cgme.behdasht.gov.ir/uploads /264_920_CurriculumTakh_SportMedicine.pdf.[Persian]
18. Tarvij Islami S. [barnameye amoozeshi zarooriye carvarziye koodakane danesh amookhtane pezeshki]. Tehran: Tehran University of Medical Sciences; 2007. [Persian]
19. Seceretariat of The Medical Education Council of Educational Deputy.[ketabchehe shomarehe 9 barnamehe amoozeshi zaroorie maghtae karvarzi ravanpezeshki]. Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2008. [persian]
20. Chabavizadeh A, Yousefy A, Changiz T, Shams B. [Compilation Of Standards Of Pediatric Educational Clinic In Esfahan University Of Medical Sciences]. Iranian Journal Of Medical Education 2012; 12 (8): 564- 576. [Persian]
21. Yamani N, Firoozabadi N. [Core Curriculum In Medical Education: Introducing Some Approaches]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (9): 1263- 1273. [Persian]
22. Taban Ha, Kianersi F, Garakyaraghi M, Ebrahimi A, Avizhgan M. [Achieving Minimum Learning Requirements In Ophthalmology Ward: The Viewpoints Of Interns In School Of Medicine]. IJME 2005; 5 (2): 55- 62. [Persian]
23. Dehghani M, Omid A, Ashouriounv, Avizhgan M, Esmaeilee A, Akhlaghi MR, Et Al. [Program Evaluation: A Different Function For Logbook]. IJME 2011; 10 (5): 767- 74. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها