:: دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) ::
جلد 9 شماره 1 صفحات 67-71 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی حیطه‌های مرجعیت علمی در دانشگاه علوم پزشکی بابل
یوسف یحیی پور، جمیله آقاتبار رودباری*، نوین نیک بخش، سیمین موعودی
دبیرخانه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی، معاونت آموزشی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، j.aghatabar@yahoo.com
چکیده:   (5321 مشاهده)

مقدمه: کسب مرجعیت علمی، از جمله تأکیدات مقام معظم رهبری در سیاست­ های ابلاغی نظام سلامت می باشد. شناسایی بهره ­مندی از توانمندی دانشگاه ­ها فرصتی برای توسعه­ ی کشور محسوب می­ گردد. لذا، ضرورت دارد برجسته­ترین توانمندی هر دانشگاه به مجامع علمی معرفی گردد. دانشگاه بابل به­عنوان یکی از واحدهای آموزش عالی سلامت، در راستای برنامه تحول و نوآوری در آموزش پزشکی، اقدام به شناسایی توانمندی ­های برجسته خود در کلان منطقه یک آمایشی نموده است.

روش­ ها: این پژوهش توصیفی - اکتشافی با بررسی اسناد و شواهد مربوط به گروه­های آموزشی، ارزیابی گزارش عملکرد، مشاهده و گزارش بازدید مدیران آموزشی و نشست خبرگان در معاونت آموزشی انجام شد.

یافته­ ها: برخی حیطه ­های قابلیت مرجعیت در دانشگاه علوم پزشکی بابل شامل توسعه دانش سرطان، پزشک خانواده، مراقبت ­های نوزادان، تشخیص ژنتیک، جراحی قلب و مداخلات قلب اطفال، پیوند کلیه و مغز استخوان می ­باشند.

نتیجه­ گیری: ضمن تبیین حیطه­ هایی که در آن قابلیت مرجعیت علمی وجود دارد، این دانشگاه باید علاوه بر تدوین برنامه­ های راهبردی و عملیاتی، منابع و امکانات لازم را در این راستا بسیج نماید.

واژه‌های کلیدی: مرجعیت علمی، سرآمدی، تحول و نوآوری، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 123 kb]   (1545 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2668 مشاهده)  
نوع مطالعه: مقاله کوتاه | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Yahyapour Y, Moudi S, Sajjadi P, Aghatabar Rodbari J. [explained the current situation and capabilities of Babol University of Medical Sciences in the areas of excellence and areas of scientific authority]. Babol University of Medical Sciences. 2015. [Persian]
2. Federation of Iran's scientific elite. [Access to global scientific authority]. Tabriz University of Medical Sciences. 2014. [Persian]
3. Taab Mohammad. [Explaining the model of human resource development to achieve scientific authority in Iran Higher Education]. Available from: http://www.smtc.ac.ir. [Persian]
4. Adab H,Shaee-khani M. [Achieving excellence with knowledge management tools]. Tadbir 2007; 18 (182): 96. [Persian]
5. Soltani AM. [What is the scientific authority]. [Cited 2016 May21] Available from: http://isef. ir/paper/3551. [Persian]
6. Newsletter-Analytical site of Age of Culture. [Cited 2015 Jul1] Available from http:// asrfarhang.ir. [Persian]
7. Communicating the general policy of "science and technology".[Cited 2014 Aug 20] . Available from: http://farsi.khamenei.ir/news-content? id=27599 [Persian]
8. Vision of the Islamic Republic of Iran in 1404. [Cited 2012 Oct 09]. Available from: http://farsi.khamenei.ir/speech-content? id=21078. [Persian]
9. Hosseini MH, Akbari M. [Knowledge Management Excellence Model interpretive structural modeling design approach]. School of Management at Tehran Universiy. IT management. 2014; 6 (3). [Persian]
10. Hekmat Afshar M, Kalamtari S, Sanago A, Mahasti Joybari L. [The revival of scientific authority approach in Iran: The Idea of post graduate students of Golestan University of Medical Sciences]. Journal of Research in Health Sciences 2013; 2 (2): 125-133. [Persian]
11. Sheikh-Jabari MM, [The academic community as a scientific authority in the country. Statement branches of physics and mathematics in Academy of Sciences]. [Cited 2017 Feb23 ]. Available from: http://isef.ir/paper/4128 .[Persian]
12. Qomi H. Zadegan AR, Alizadeh V, Khodayari MT and Hemmati MA. [Evaluation of factors to achieve the Scientific Reference from the view point of the faculty of Tabriz University of Medical Sciences]. HMED 2011; 4 (3): 51-53. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 1 - ( 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها