[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 4 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 4 صفحات 60-52 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثر بخشی استفاده از نرم افزار شبیه سازی برونکوسکوپی مبتنی بر وب با روش سنتی بر میزان دانش تراکئوبرونشیال رزیدنتهای بیهوشی
سیروس امیرعلوی، ایده دادگران، منوچهر آقاجانزاده، سید علی علوی، افسانه دهقان، مریم نعمتی، سمانه غضنفر طهران*
گروه بیهوشی، مرکز تحقیقات بیهوشی، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، رشت، ایران ، samanehtehrani88rasht@gmail.com
چکیده:   (5555 مشاهده)

مقدمه: برونکوسکوپی یک ابزار ضروری جهت اداره راه هوایی بیماران جهت اهداف درمانی و تشخیصی می ­باشد. اگرچه کسب مهارت کافی بر بالین بیمار به علت مشکلات اخلاقی و تکنیکی دشوار است. روش­های متعددی جهت آموزش این تکنیک به دستیاران بکار گرفته شده است. این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی استفاده از نرم­ افزار شبیه­ ساز برونکوسکوپی در دانش آناتومیک تراکئوبرونشیال در دستیاران بیهوشی صورت گرفت.

روش­ ها: این مطالعه به روش نیمه تجربی quasi-experimental بر روی 28 نفر از رزیدنت­ های بیهوشی دانشگاه علوم­ پزشکی گیلان انجام شد. رزیدنت­ ها بصورت تصادفی در دو گروه سنتی و گروه شبیه ­ساز برونکوسکوپی قرار گرفتند. ابتدا از هر دو گروه  پیش­ آزمون بصورت 15 تست چهارجوابی الکترونیکی بعمل آمد. سپس باتوجه به گروه­ های مورد مطالعه آموزش ­های لازم ارائه و مجدداً پس آزمون از هر دوگروه گرفته شد. متغیرهای دموگرافیک (سن، جنس، مقطع تحصیلی)، نمره پیش و پس آزمون ثبت شد. در نهایت داده­ های جمع­ آوری شده توسط نرم افزار SPSS  با استفاده از آمون های t زوج و مستقل مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته­ ها: تفاوت آماری معنی ­داری از لحاظ سن، توزیع جنسی، مقطع تحصیلی میان دو گروه وجود نداشت. میانگین و انحراف ­معیار نمره پیش آزمون روش کنترل 17/82±55/83 و در گروه شبیه ­ساز 13/71±66/33 بود (0/280=p). اما در بررسی نمره پس آزمون، میانگین و انحراف­ معیار در گروه کنترل به 10/84±90/83 و در گروه شبیه ­ساز به 43/14±17/119 ارتقاء پیدا کردند (0/0001>p).

نتیجه­ گیری: استفاده از روش شبیه ­سازی سبب افزایش آگاهی دستیاران در دانش آناتومی تراکئوبرونشیال می­شود که این امر خود می­ تواند منجر به افزایش مهارت انجام برونکوسکوپی در این افراد گردد.

واژه‌های کلیدی: شبیه ساز، مبتنی بر وب، برونکوسکوپی، تراکئوبرونشیال
متن کامل [PDF 395 kb]   (1981 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2947 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
فهرست منابع
1. Jolliet P, Chevrolet JC. Bronchoscopy in the intensive care unite. Intensive Care Med 1992; 18:160-169. DOI:10.1007/BF01709240
2. Davoudi M, Colt H. Bronchoscopy simulation: a brief review. Adv in Health Sci Educ. 2009; 14(2): 287-296. DOI: 10.1007/s10459-007-9095-x
3. Mason RA. Education and training in airway management. Br J Anaesth 1998; 81:305-379.
4. Randell T, Hakala P. Fiberoptic intubation and brochofibroscopy in anaesthesia and intensive care. Acta Anaesthesiol Scand 1995; 39(1):3-16.
5. Marsland CP, Robinson BJ, Chitty CH, Guy BJ. Acquisition and maintenance of endoscopic skills: developing an endoscopic dexterity training system for anesthesiologists. J Clin Anesth 2002; 14: 615-619.
6. Bainton CR. Models to facilitate the learning of fiberoptic technique.Int Anesthesiol Clin 1994; 32:47-55.
7. Azizi F,[Medical education in Iran; past, now and future].Journal of Medical Education Fall 2003 4(1); 43-45. [Persian]
8. World Federation for Medical Education (WFME). Basic Medical Education. WFME Global Standards for Quality Improvement. Copenhagen, Denmark: WFME Office; 2003.
9. Ruiz GJ, Mintzer MJ, Leipzig RM. The Impact of E-Learning in Medical Education. Acad Med 2006; 81(3):207-212.
10. Khan BH. People, process and product continuum in e-learning: The e-learning P3 model. Educ Technol 2004; 44:33-40.
11. Kohn L, Corrigan J, Donaldson M. To Err Is Human: Building a Safer Health System.National Academies Press (US); 2000.
12. Strangman N&HT. Virtual Reality/Simulations. National Center on Accessing the General Curriculum 2003.
13. Mario A, Gutiérrez A, Vexo F, Thalmann D. Stepping into Virtual Reality.1st ed Verlag London: Springer: 2008.
14. Seymour NE, Gallagher AG, Roman SA, O›Brien MK, Bansal VK, Andersen DK, et al.Virtual Reality Training Improves Operating Room Performance: Results of a Randomized,Double-Blinded Study. Annals of Surgery 2002; 236 (4): 458 –464
15. Chakravarthy B. Medical simulation in EM training and beyond. Newslett Soc Acad Resid 2006 Jan 1.
16. Kincaid J, Hamilton R, Tarr R, Sangani H. Simulation in education and training. In Obaidat MS, et al (eds) . Applied system simulation: methodologies and applications Kluwer Academic Publishers; 2003. p. 437-56.
17. Salas E, Cannon-Bowers JA. The science of training: a decade of progress. Annu Rev Psychol 2001; 52:471-99.
18. Jacqueline Jeffrey. Medical Simulation: A Growing Medical Teaching Method and Field of Research. Journal of Hospital Librarianship 2007; 7(4):105-111.
19. Department of Computer Science . Stony Brook University. 3D Virtual Colonoscopy - Publications Visualization lab.Available from: https://labs.cs.sunysb.edu/labs/vislab/3d-vir tual-colonoscopy-home/
20. Domenico S, Simonassi C, Chessa L. Inexpensive anatomical trainer for bronchoscopy. Interactive Cardiovascular and Thoracic Surgery 2007;6(4):567-9. DOI:10.1510/icvts.2007.153601
21. Mohajery SM, Mohajery SA. Simulation and virtual reality, a new approach for improvement of educational quality. Horizons of Medical Education Development. 2010; 4(1): 69-74.
22. Colt HG, Crawford SW, Galbraith O. Virtual reality bronchoscopy simulation: A revolution in procedural training. Chest 2001; 120 (4):1333-1339.
23. Swenty CF, Eggleston BM. The Evaluation of Simulation in a Baccalaureate Nursing Program.Clinical Simulation in Nursing 2011; 7 (5): e181-e187. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2010.02.006
24. Hermanns M, Lilly ML, Crawley B. Using Clinical Simulation to Enhance Psychiatric Nursing Training of Baccalaureate Students. Clinical Simulation in Nursing 2011;7(2): e41-e46. DOI:http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2010.05.001
25. DeBourgh GA, Prion SK. Using Simulation to Teach Prelicensure Nursing Students to Minimize Patient Risk and Harm. Clinical Simulation in Nursing 2011; 7 (2): e47–e56. DOI:http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2009.12.009
26. McKeon LM, Norris T, Cardell B, Britt T. Developing patient-centered care competencies among prelicensure nursing students using simulation. J Nurs Educ 2009; 48 (12): 711-5.
27. Sears K, Goldsworthy S, Goodman WM. The relationship between simulation in nursing education and medication safety. J Nurs Educ 2010; 49 (1): 52-5.
28. McNeil J, Pawlowski J. Bronchoscopy Simulation in Anesthesia Resident Education. Open Journal of Anesthesiology 2013; 3(3): 173-175. DOI: 10.4236/ojanes.2013.33041
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amir-Alavi C, Dadgaran I, Aghajanzadeh M, Alavi S, Dehghan A, Nemati M et al . Comparison Of The Effectiveness Of Web Based Bronchoscopy Simulator Versus Traditional Educationon On Knowledge Of Tracheobronchial Anatomy Of Anesthesia Residents. RME 2016; 8 (4) :52-60
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-396-fa.html

امیرعلوی سیروس، دادگران ایده، آقاجانزاده منوچهر، علوی سید علی، دهقان افسانه، نعمتی مریم و همکاران.. مقایسه اثر بخشی استفاده از نرم افزار شبیه سازی برونکوسکوپی مبتنی بر وب با روش سنتی بر میزان دانش تراکئوبرونشیال رزیدنتهای بیهوشی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (4) :52-60

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 4 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education