[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 16-9 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
آمنه محمودزاده*، عباس جوادی، یحیی محمدی
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش خراسان جنوبی، بیرجند، بیرجند، ایران ، javadi56@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: رویکرد سطحی، رویکرد عمقی، رویکرد استراتژیک، عملکرد تحصیلی
متن کامل [PDF 314 kb]   (1706 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (6594 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
متن کامل:   (2134 مشاهده)

مقدمه

امروزه در تعیین اهداف تربیتی و فرآیند آموزش، رویکردهای جدیدی ایجاد شده، که دیگر هدف تعلیم و تربیت را از خواندن و نوشتن به اهداف مهم ­تری چون تفکر خلاق، حل مساله، یادگیری مادام­ العمر و سواد اطلاعاتی و آشنایی با فناوری اطلاعات و ارتباطات سوق می­ دهد در این راستا توجه به نحوه­ ی دریافت و فرآیند پردازش اطلاعات، نیازمند ژرف­ اندیشی فرآیندها، رویـکردهای مطالـعه و زمینه­ هـای دریـافـت و پــردازش اطلاعات است، که نهایتاً به شکل یادگیری، پیشرفت تحصیلی تجلی می­ یابد (1).

هدف اصلی دانشجویان در دانشگاه پیشرفت تحصیلی آن­ها­ست (2). بررسی عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی امری چند بعدی است که تقریباً به رشد اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، شناختی و عاطفی دانشجویان بستگی دارد. بسیاری از محققان بر تاثیر توانایی ­های ذهنی و شناختی بر پیشرفت تحصیلی تاکید دارند اما باید دانست تنها توانایی­ های ذهنی عامل موثر بر پیشرفت تحصیلی نمی­ باشد بلکه عوامل دیگری از جمله رویکردهای مطالعه می­ توانند اثرگذار باشند (3). یکی از بحث­ هایی که ما را به سوی یادگیری مطلوب هدایت می­ کند، بررسی در مورد شیوه­ها و رویکردهای مطالعه و رابطه آن­ها با پیشرفت تحصیلی است (4). رویکردهای مطالعه، یک رفتار عادتی و متمایز برای کسب دانش، مهارت و نگرش از طریق مطالعه می­ باشد که فراگیران به عنوان شیوه­ ای در یادگیری مطالب درسی خود به سایر شیوه ­ها ترجیح می­ دهند و این رویکردها با تسهیل فرایند یادگیری، عملکرد تحصیلی را بهبود می­ بخشند (5).

رویکردهای مطالعه و یادگیری در آموزش علوم پزشکی اهمیت زیادی دارد، زیرا ماموریت اصلی این حوزه تربیت دانش ­آموختگانی توانمند و شایسته است که دانش، نگرش و مهارت لازم را برای حفظ و ارتقای سلامت آحاد جامعه داشته باشند (6). رویکردهای مطالعه و یادگیری ازمقوله­ هایی است که در دانشگاه ­های علوم پزشکی مورد توجه می ­باشد و به این موضوع، که چرا برخی از دانشجویان بهتر از دیگران یاد می­ گیرند، آیا سبک مطالعه و یادگیری آنان متفاوت است می­ پردازند (7). دانشجویان براساس برداشتی که از مفهوم یادگیری دارند، راهبردهای متفاوتی را برای مطالعه و یادگیری مطالب درسی انتخاب می­کنند. مطالعاتی که درباره نحوه برخورد دانشجویان با مطالب درسی انجام شده تحت عنوان «رویکردهای مطالعه» (Studying Approaches) یاد می­گردد که به سه رویکرد یادگیری، «عمیق» (Deep Approach)، «سطحی» (Surface Approach) و «راهبردی» (Strategic Approach)  تقسیم می­ شوند (8).

رویکرد عمقی با انگیزش درونی برای یادگیری و علاقه به موضوعات درسی مشخص می ­شود .دانشجویانی که این رویکرد را برگزیده­اند به مطالب درسی علاقمند بوده و با تفکر انتقادی درباره نظریه­ها و درک روابط آن­ها و مرتبط ساختن اندیشه­ های مطرح شده، در جستجوی معنا از منابع مورد مطالعه پیوسته تلاش می­کنند. در نتیجه رویکرد عمقی مطالعه منجر به نتایج بهتری در یادگیری با دوام و انتقال دانش و بهره­برداری مناسب از آن می ­گردد (9). در مقابل رویکرد سطحی به حفظ مطالب به کمک راهبرد یادگیری طوطی وار می­ پردازد و به درک معنای مطالب نمی­ انجامد (8). از طرف دیگر رویکرد راهبردی، ترکیبی از هر دو رویکرد عمقی و سطحی مطالعه می­ باشد که دانشجویان با ساماندهی شرایط به منظور کسب بهترین نتایج اتخاذ می­ نمایند. بنابراین دانشجویانی که رویکرد راهبردی مطالعه و یادگیری را انتخاب می­ نمایند، هدف­شان در درجه اول دستیابی به موفقیت کامل با کسب بالاترین نمرات می­ باشد (10،11).

نتایج مطالعات سیف و دیسس (Diseth ) نشان داد که بین رویکرد عمقی و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنی­ دار مثبت و بین رویکرد سطحی و پیشرفت تحصیلی همبستگی معنی­دار منفی وجود دارد (8 ،12). روشنایی ارتباط آماری مثبت و معنی­دار بین رهیافت عمیق با ترجیح برای درک مطلب و رهیافت سطحی با ترجیح برای ارائه مجدد اطلاعات نشان داد (13) .حقانی و سیف و همکاران گزارش نمودند که مهارت­ها و راهبردهای مطالعه و یادگیری قابل آموزش و یادگیری هستند (14،15). چاین (Chin) نیز گزارش نمود که بعضی از دانشجویان در یادگیری علم از سایرین موفق ­تر هستند این تفاوت به روش یادگیری آن­ها که معنی­ دار یا طوطی­ وار است مربوط می ­گردد (16). نتایج مطالعه شکری و همکاران نشان داد که بین رویکردهای یادگیری و پیشرفت تحصیلی ارتباط وجود دارد و این ارتباط فقط در رویکرد یادگیری سطحی معنی­دار است (17). هم چنین کیم (Kim) و همکاران بیان کردندکه راهبردهای یادگیری در دانشجویان پزشکی با دستیابی به اهداف آن­ها ارتباط دارد (18).

در هر نظام آموزشی میزان «پیشرفت تحصیلی» دانشجویان یکی از شاخصه­ های موفقیت در فعالیت­ های علمی است. سنجش میزان پیشرفت تحصیلی و عوامل مؤثر بر آن از جمله مسائل عمده­ای هستند که توجه محققان را به خود جلب کرده ­اند. بنابراین لازم است جهت افزایش پیشرفت تحصیلی دانشجویان به بهبود وضع یادگیری افزایش دقت، سرعت و کیفیت مطالعه و درک مطلب، به شناسایی و نهادینه ­سازی روش­ های موثر یادگیری و مطالعه پرداخته شود و طبعاً قبل از هر چیز شناخت مهارت و رویکرد­های مطالعه دانشجویان ضروری است. لذا پژوهش حاضر به دنبال بررسی ارتباط رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بود.

روش­ ها  

تحقیق حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 94-93 تشکیل دادند که براساس جدول مورگان 291 نفر برآورد و به روش نمونه­ گیری  طبقه­ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. یعنی ابتدا هر دانشکده به عنوان یک طبقه انتخاب و سپس دانشجویان متناسب با حجم جامعه از هر دانشکده و رشته به صورت کاملاً تصادفی انتخاب شدند. جهت گردآوری داده­ها برای سنجش عملکرد تحصیلی با مراجعه به پرونده دانشجویان میانگین معدل آنان تا نیمسال مربوطه ثبت شد و برای جمع­ آوری داده­ های مربوط به رویکردهای مطالعه، از پرسشنامه رویکردهای مطالعه مارتون و سلجو (1996- 1976) استفاده شد که توسط انتویستل و رامسدن (Ramsden) کامل شده وبرای توصیف منظم شیوه ­های مطالعه و یادگیری به کار می ­رود (19). پرسشنامه رویکردهای مطالعه حاوی 52 گویه و دارای سه رویکرد عمده است که هر رویکرد نیز از مقیاس های فرعی تشکیل شده است.

1. رویکرد عمیق شامل چهار مقیاس فرعی جستجوی معنا سؤالات (4،17، 30 و 43)، ارتباط دادن عقاید و مفاهیم به یکدیگر سؤالات (11، 21، 33و 46) استفاده از مدارک و شواهد سؤالات (9، 23، 36 و 49)، علاقه­ مند بودن به موضوعات سؤالات (13، 26، 39 و 52) است.

 2. رویکرد راهبردی شامل پنج مقیاس فرعی مطالعه سازمان یافته مواد (1، 14، 27 و 40)، مدیریت زمان شامل مواد (5، 13، 18 و 44)، هوشیاری نسبت به ارزیابی تکالیف یادگیری مورد انتظار مواد (2، 15، 28 و 41)، پیشرفت و موفقیت موارد (10، 24، 37 و 50) و نظارت بر اثربخشی مواد (7، 20، 34 و 47) است.

3. رویکرد سطحی شامل چهار مقیاس فرعی نداشتن هدف مواد ( 3، 16، 29 و 42 )، حفظ­ کردن مطالب بی­ معنی و نامربوط مواد (6، 19، 32 و 45) التزام به سرفصل­های برنامه درسی مواد (12، 25، 38 و 51) و ترس از شکست شامل مواد (8، 22، 35 و 48) می­باشد. برای هر آزمودنی 16 نمره قابل محاسبه است که 13 نمره برای 13 مقیاس فرعی و 3 نمره برای سه رویکرد عمده اختصاص دارد. در هر مقیاس فرعی، نمره آزمودنی می ­تواند بین 20 و 4 متغیر باشد که متوسط آن 12 خواهد بود. نمره کلی هر یک از رویکردهای عمده از طریق جمع­کردن نمره­های مقیاس­های فرعی آن رویکرد به دست می­ آید. با توجه به این که به هر یک از رویکردهای عمیق و سطحی سطحی 16 ماده از پرسشنامه اختصاص یافته است، نمره آزمودنی در هر یک از این دو رویکرد می­ تواند بین 80 و 16 باشد که متوسط آن 48 است. از آنجایی ­که رویکرد راهبردی شامل 20 ماده است، لذا نمره آزمودنی می­ تواند بین 20 و 100 باشد که متوسط آن 60 خواهد بود.

روایی صوری پرسشنامه رویکردهای مطالعه به تایید اساتید متخصص رسید. در پژوهش حاضر نیز ‍‍ضریب پایایی با محاسبه آلفای کرونباخ برای رویکردهای عمیق، راهبردی و سطحی به ترتیب (0/78)، (0/82) و (0/76) بدست آمد. قبل از توزیع پرسشنامه­ ها رضایت پاسخ گویان اخذ گردید و نتایج پرسشنامه­ ها کاملاً محرمانه بود.

با توجه به نرمال بودن داده­ ها بر­اساس آزمون کولمگراف و اسمیرنف از آزمون­ های همبستگی پیرسون و آزمون t برای گروه ­های مستقل و آنالیز واریانس و رگرسیون چندگانه در سطح معنی­ داری 0/05>p استفاده شد و داده ­ها از طریق نرم افزار آماری  SPSS.Ver.14 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته­ ها

از 291 دانشجوی شرکت­ کننده 169 نفر (58/1 درصد) دختر و 122 نفر (41/9 درصد) پسر بودند. تعداد 110 نفر (37/8 درصد) پزشکی، 100 نفر پرستاری و مامایی (34/4)، تعداد 58 نفر (19/9) پیراپزشکی و تعداد 23 نفر (7/9) بهداشت بودند. تعداد 32 نفر(11 درصد) دانشجوی سال اولی، 112 نفر(38/5 درصد) دانشجوی سال دومی و 63 نفر(21/6 درصد) دانشجوی سال سومی بودند.

AWT IMAGE

نتایج همبستگی نشان داد که بین عملکرد تحصیلی با مولفه ارتباط دادن عقاید و مفاهیم با یکدیگر رابطه منفی و معنی­داری وجود دارد ( p=0.03 r=-0.13)،اما بین عملکرد تحصیلی با مولفه­ های جستجوی معنا ( p=0.28 r=-0.06)، استفاده از مدارک و شواهد  ( p=0.65 r=-0.02) و علاقه­ مند بودن به موضوعات p=0.63) r=-0.02)  و همچنین متغیر رویکرد عمیق ( p=0.18 r=-0.08) رابطه معنی­داری وجود ندارد.جدول شماره یک بیانگر وجود رابطه معنی­ داری بین عملکرد تحصیلی با رویکرد راهبردی دانشجویان است  (p=0.41 r=-0.05) اما بین رویکرد سطحی با عملکرد تحصیلی آنان رابطه منفی و معنی­ داری   (p=0.001 r=-0.24)                        
AWT IMAGE

میانگین رویکردهای مطالعه در افراد مذکر نسبت به مونث بیشتر بود ولی از نظر آماری تفاوت معنی­ داری بین میانگین رویکردهای مطالعه در افراد مذکر و مونث مورد مطالعه مشاهده نشد (0/05p>).

AWT IMAGE

نتایج نشان داد که میانگین رویکردهای مطالعه در افراد سال اول دانشگاه نسبت به سایر افراد بیشتر بوده و از نظر آماری تفاوت معنی ­داری بین میانگین رویکرد راهبردی (4/38, f=0/0005p=) و رویکرد سطحی(2/55, f=0/05p=) در افراد بر­حسب سال وجود دارد.

بحث و نتیجه­ گیری

در بررسی رابطه بین رویکردهای مطالعه و عملکرد تحصیلی، نتایج نشان داد که بین رویکرد عمیق و  راهبردی یادگیری با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه معنی­ داری وجود نداشت. این نتایج با یافته­های مهدی­نژاد و اسماعیلی (20) همخوانی و با یافته­ های سیف و فتح آبادی و دیسس (8 و 12) مغایرت دارد.

نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که بین رویکرد سطحی یادگیری با عملکرد تحصیلی رابطه منفی معنی­ داری وجود دارد. بدین­ معنی که هر چه دانشجویان از رویکرد یادگیری سطحی استفاده کنند، عملکرد تحصیلی آن­ها کاهش پیدا خواهد کرد. این نتیجه با نتایج پژوهش سیف و خیرکه نشان داد در میان دانشجویان پزشکی، الگوی تعیین­ کننده برای رویکرد سطحی مشتمل بر اضطراب امتحان بالا، خودکارآمدی ضعیف و نقصان در جهت­ گیری هدف است، هم خوانی دارد (21). در این مورد به نظر می­رسد حجم مطالب بیش از حد برنامه­ های درسی باعث  می­ گردد که دانشجویان به رویکرد سطحی تمایل پیدا نموده تا بتوانند ارزیابی­ های انجام شده را پشت سر گذارند.

نتایج مطالعه حاضر بیانگر وجود تفاوت بین میانگین رویکردهای مطالعه در دختران و پسران بود. به ­طوری­که میانگین نمره رویکرد عمیق، راهبردی و سطحی در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر بیشتر بوده اما از نظر آماری اختلاف معنی­ داری وجود نداشت. این نتیجه با یافته­ های پژوهش مهدی نژاد در مورد استفاده از رویکردهای یادگیری به وسیله دانشجویان دختر و پسر (20) و همچنین نتایج مطالعه سیف که بیانگر تفاوت معنی ­داری بین رویکرد­های مطالعه با عملکرد تحصیلی از لحاظ جنسیت بود، هم خوانی دارد (8). لذا می­ توان گفت زمانی که خواسته های محیط تحصیلی از دو جنس یکسان باشد، انتظار می­رود که رویکرد مطالعه دختران و پسران، هم مشابه باشد.

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین میانگین نمره رویکرد راهبردی و رویکرد سطحی برحسب سال ورود در بین دانشجویان از نظر آماری تفاوت معنی­ داری وجود دارد و با نتایج مطالعه سیف و فتح آبادی (8) که نشان دادند میزان استفاده از رویکرد عمقی در دانشجویان قدیمی نسبت به سایر دانشجویان بیشتر بود، ناهمسو و با نتایج مهدی نژاد و اسماعیلی (20) که کمترین میزان استفاده از رویکرد سطحی را در دانشجویان قدیمی نشان دادند، هم خوانی دارد. بنابراین، تصور می­شود هر چه دانشجویان بالغ­تر می­گردند رویکردها به سمت عمقی شدن گرایش بیشتری پیدا می کنند. از آنجایی­که استفاده دانشجویان از رویکرد مطالعه عمقی باعث افزایش عملکرد تحصیلی آنان می شود. لذا لازم است مسئولین حوزه آموزش دانشگاه با انجام مداخلات آموزشی و برنامه ریزی مناسب در جهت هدایت دانشجویان در استفاده بیشتر از این رویکرد گام بردارند. یافته­ های این پژوهش با چند محدودیت رو به روست که بایستی در مطالعات آتی مورد توجه قرار گیرد: اول این ­که تمام رویکردهای یادگیری با ابزارهای خود گزارشی اندازه­ گیری شده ­اند هر چند مبنای استفاده از این ابزارها برای اندازه­ گیری ادراک شناختی دانشجویان بوده و می توان با استفاده از سایر روش­های اندازه­ گیری تکرار و نتایج با هم مقایسه شوند. دوم این­که مقدار زیادی از عملکرد تحصیلی به وسیله متغیرهای دیگری پیش ­بینی می­ شوند که مشخص نمودن سهم آن­ها در عملکرد تحصیلی به شناخت بهتر و بیشتر جنبه­های موثر بر عملکرد تحصیلی کمک خواهد کرد. هم چنین محقق پیشنهاد می ­کندکه انجام این مطالعه در سایر گروه­ های تحصیلی از جمله رشته­های تحصیلی فنی مهندسی و انسانی نیز انجام و نتایج حاصله مورد مقایسه قرار گیرد.

قدردانی

این مطالعه حاصل پایان نامه کارشناسی ارشد بوده لذا محققان از تمامی کسانی که در به سرانجام رسیدن این پژوهش همکاری داشته ­اند به ویژه دانشجویان  شرکت­ کننده در این مطالعه کمال تشکر و قدردانی را دارند.

فهرست منابع
1. Mohammadi Y, Kazemi S, Hajabadi MR, Raisoon MR. The relationship between physiological learning styles, creativity, and academic achievement among students at Birjand University of Medical Sciences during the academic year 2013-2014. Mod Care J 2014; 11 (4): 275-282.
2. Saif AA.[Modern educational psychology: psychology of learning and teaching].7th ed. Tehran: Doran; 2013. [persian]
3. Sternberg Rj, [Sternberg K. Cognitive psychology] Translated by: Kharazi K, Hejazi E. 3 rd ed. Tehran: Samt; 2013. [persian]
4. Eysenck M, Keane MT. Cognitive Psychology: A Student's Handbook. Translated by: Zareh H, Nhrvanyan P, Abdollahzadeh H.1st ed.Tehran: Abyzh; 2013. [persian]
5. Valizadeh L, Fathi Azar E, Zamanzadeh V. [The relationship between Learning Characteristics and Academic Achievement in Nursing and Midwifery Students. Iranian Journal of Medical Education 2008; 7 (2): 443-449. [persian]
6. Mohammadi Y, Kazemi S, Raisoon MR, Hajabadi MR. [Physiological learning styles and its relationship with academic achievement among students of Birjand University of Medical Sciences] J Educ Ethics Nurs, 2015; 3 (4) :1-7. [persian]
7. Byrne M, Flood B, Willis P. An Inter-Institutional Exploration of the Learning Approaches of Students Studying Accounting. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education 2009; 20 (2): 155-167.
8. Seif A, Fathabadi J. Different approaches to lesson study and the relationship of study skills with academic achievement, gender and educational experience of university students. Daneshvar (Raftar) Shahed University 2009; 1 (33): 29-41. [Persian]
9. Shakurnia A, alijani H, Elhampour H, afra M.[Nursing and Midwifery students’ approaches to study and learning in AJUMS]. IJNR 2012; 7 (26): 57-68. [persian]
10. Duff A. Understanding academic performance and progression of first year accounting and business economics undergraduates: The role of approaches to learning and prior academic achievement. Accounting Education: An International Journal 2004; 13 (4): 409-430.
11. Abraham RR, Kamath A, Upadhya S, Ramnarayan K. Learning approaches to physiology of undergraduates in an Indian medical school. Med Educ 2006; 40: 916-23.
12. Diseth A. Approaches to learning, course experience and examination grade among undergraduate psychology students: testing of mediator effects and construct validity. Studies in Higher Education 2007; 32 (3): 373-388.
13. Roshanaei M. [The Relationship between learning approaches and preferences for instructional methods]. Quarterly journal of Research and Planning in Higher Education 2007; 13 (3):109-142. [Persian]
14. Haghani F, Khadivzade T.[The Effect of a learning and study skills workshop on talented students’learning and study strategies in Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2009; 9 (1) : 31-40. [Persian]
15. Saif AA, Shaghaghi F. [Impact of teaching learning strategies and study on student learning University of Payamnoor]. PEYKE NOOR JOURNAL 2005; 3 (2): 4-15. [Persian]
16. Chin C, Brown DE. Learning in science: a comparison of deep and surface approaches. JRST 2000; 37 (2):109-138.
17. Shokri O, Kadivar P. Farzad V. [Thinking Style and Learning Approches in Relation to tudents’ Academic Achievment]. Advences in Cognitive Science 2006; 8 (2): 44-52. [Persian]
18. Kim S, Hur Y, Park H. The correlation between achievement goals, learning Strategies, and motivation in medical students. Korean J Med Educ 2014; 26 (1): 19-24.
19. Ramsden P. Learning to teach in higher education. London: Rutledge; 2003.
20. Mehdinezhad V. Esmaeeli R.[Students’ Approaches to Learning; Superficial, Strategic and Deep]. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences 2015; 8 (2):83-89.
21. Seif D, khayyer M. [The relationship between motivation belifes and learning approaches among students]. Education Journal of ShahidChamran University of Ahvaz, 2007; 3(1): 1-8. [persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahmoodzadeh A, Javadi A, Mohammadi Y. Relationship between Studying Approaches and Academic Performance in Students of Birjand University of Medical Sciences. RME 2016; 8 (3) :9-16
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html

محمودزاده آمنه، جوادی عباس، محمدی یحیی. رابطه ابعاد رویکردهای مطالعه با عملکرد تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (3) :9-16

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education