[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 70-61 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر در انتخاب رشته های تخصصی دندانپزشکی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز
عبدالحسین شکورنیا، مرتضی گوران*، پریسا جعفرنژادی
گروه ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران. ، m.gouran_dent@yahoo,com
واژه‌های کلیدی: دندانپزشکی، دستیاری، انتخاب رشته تخصصی، انگیزه
متن کامل [PDF 424 kb]   (1487 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (5350 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
متن کامل:   (3160 مشاهده)

مقدمه

در دهه­ های اخیر بر مسئولیت ­پذیری حرفه­ ای کادر مراقبت­ های بهداشتی به ­ویژه دندانپزشکان و پزشکان، برای حفظ و ارتقای سلامت عمومی مردم تاکید زیادی می­ شود. از آنجایی که انگیزه یکی از عوامل مهم در موفقیت تحصیلی و حرفه ­ای افراد می ­باشد توجه به عوامل موثر بر انگیزه دندانپزشکان به عنوان نیروی تاثیرگذار بر سلامت جامعه اهمیت زیادی پیدا کرده است. یکی از این عوامل تاثیرگذار تغییرات اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است که به صورت غیرمستقیم سیستم بهداشت و درمان را تحت تاثیر قرار می­ دهد و می ­تواند در تربیت کادر پزشکی خبره و متعهد نقش داشته باشد (4-1). فرایند انتخاب رشته تحصیلی و عوامل موثر بر آن در بسیـاری از کشورها مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و نتایج موید آن بوده است که برای انتخاب رشته دندانپزشکی در جوامع مختلف دلایل متنوعی وجود دارد. که از آن جمله می­ توان به مواردی از قبیل خدمت به مردم و جامعه، منزلت اجتماعی و درآمد مناسب، امنیت اقتصادی و علاقه به علم دندانپزشکی اشاره کرد (7-5).

بررسی­های متعددی در این خصوص در ایران انجام گرفته است. که در آن بررسی­ها عواملی همچون اعتبار حرفه­ای، منزلت اجتماعی، درآمد بالا و داشتن یک شغل خصوصی از مهم­ترین دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی بوده­اند (10-8).دستجردی مهم­ترین انگیزه­های دستیاران جهت ورود به رشته­های تخصصی دندانپزشکی را به ترتیب منزلت اجتماعی، اعتبار شغلی، درآمد و استقلال کاری گزارش کرده است (11). دستیاران تخصصی ارتودنسی در آمریکا نیز رضایت شغلی و شیوه زندگی را به عنوان عوامل مهم جهت انتخاب رشته گزارش نموده ­اند (12). هدف از آموزش در دانشگاه ­های علوم پزشکی از جمله آموزش دندانپزشکی تربیت دانش­ آموختگان متعهد و ماهری است که بتوانند در جامعه به نیازهای سیستم سلامت و انتظارات مردم پاسخگو باشند و برای تحقق این مهم توجه به اهداف، انگیزه­ ها و انتظارات دانشجویان از اهمیت شایانی برخوردار بوده و در دانشگاه­ های معتبر این عوامل در برنامه­ ریزی­ها در نظر گرفته می ­شوند (15-13).

با توجه به اینکه انگیزه ­های کادر بهداشت و درمان که در تامین و ارتقای سلامت در هر جامعه ­ای نقش اساسی دارند تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله تغییرات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تغییر می­ کند، شناسایی انگیزه­ های انتخاب رشته می­ تواند ضمن تقویت این انگیزه­ ها، زمینه ­های تربیت نیروی کار بهداشت و درمان موفق و کارآمد را فراهم نماید. نتایج مطالعات پژوهشگران نیز ضمن تایید ارتباط بین انگیزه دانشجویان در انتخاب تخصص دندانپزشکی و آینده حرفه ­ای آنان، ضرورت توجه به نظرات و انتظارات دندانپزشکان در تربیت نیروی کار با انگیزه در جامعه را مورد تاکید قرار داده است (17-16). از آنجایی که علاقه دندانپزشکان نسبت به رشته تحصیلی و آینده حرفه ای خود یکی از عوامل موثر در موفقیت تحصیلی و کیفیت ارائه خدمات بهداشتی توسط آنان می­ باشد، بررسی انگیزه­ های ورود به دوره تخصص دندانپزشکی می­ تواند ضمن کمک به مدیران نظام سلامت در سیاستگذاری و تربیت دندانپزشکان متعهد، در ارتقای سلامت دهان و دندان در جامعه نیز موثر باشد. هم چنین با عنایت به اینکه در ایران مطالعات کمی در برخی دانشگاه ­ها در ارتباط با انگیزه ورود به دوره ­های تخصص دندانپزشکی انجام گرفته است، و قطعاً انجام بررسی ­های بیشتر در مناطق و دانشگاه­ های دیگر با ویژگی­ های جغرافیایی و فرهنگی متفاوت از جمله استان خوزستان می ­تواند برای روشن شدن ابعاد مختلف این مساله کمک کند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی دستیاران دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام گرفت.

روش ­ها  

این مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع تحلیلی بر روی دستیاران دندانپزشکی شاغل به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال تحصیلی 94-1393  انجام شد. در مجموع از 89 پرسشنامه توزیع شده، 75 دستیار پرسشنامه­ها را بطور کامل تکمیل و عودت دادند (درصد پاسخ­دهی 3/84 درصد). نمونه­گیری به روش سرشماری بود و پرسشنامه­ها در اختیار کلیه دستیاران تخصصی شاغل به تحصیل در بخش ­های تخصصی ارتودنسی، درمان ریشه، پریودنتولوژی، پروتز، ترمیمی، کودکان، جراحی و رادیولوژی دانشکده دندانپزشکی قرار گرفت و از آنان خواسته شد در صورت تمایل به همکاری با محققین پرسشنامه­ ها را که بدون نام بودند تکمیل نموده و عودت دهند. دستیارانی که تمایل به همکاری نداشتند و پرسشنامه ها را تکمیل ننمودند از مطالعه حذف شدند. ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه محقق ساخته حاوی 22سوال بود. این پرسشنامه مشتمل بر دو بخش بود، که در بخش اول اطلاعات فردی دستیاران 6 سوال شامل (سن، جنس، وضعیت تاهل، محل سکونت، رشته تحصیلی و اولویت­ های انتخاب رشته) و در بخش دوم 16 سوال مربوط به عوامل موثر در انتخاب رشته تخصصی دندانپزشکی با مقیاس 5 درجه­ای لیکرت با ارزش نمره­ گذاری 1 (خیلی کم) تا 5 (خیلی زیاد) بود. سوالات پرسشنامه بر اساس مطالعات مشابه انجام شده (20-18) طراحی و تنظیم شد. جهت تدوین پرسشنامه در ابتدا برای دستیابی به انگیزه ­های اولیه انتخاب رشته از تعدادی از دستیاران خواسته شد تا عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی را به صورت تشریحی بنویسند. سپس با جمع ­آوری برگه­ ها و بررسی انگیزه ­های انتخاب رشته دستیاران، پرسشنامه بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته طراحی شد. عوامل موثر بر انتخاب رشته در چند گروه اصلی شامل انگیزه­های اجتماعی، علاقه به دانش پزشکی، مزایای شغلی و کسب درآمد دسته­ بندی شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 714/0 محاسبه شد. روایی محتوایی پرسشنامه  توسط اساتید و روایی سازه آن با استفاده از تحلیل عاملی مورد بررسی و تایید گردید.

جهت دسته­بندی سوالات پرسشنامه و تعیین عوامل با روش تحلیل عاملی (Factor Analysis) از آزمون کایزر مایر و به دست آوردن ضریب KMO استفاده شد. برای این کار لازم بود ابتدا معیارهای تحلیل عاملی در مطالعه رعایت شده باشد و سپس بر اساس نتایج تحلیل عاملی سوالات در عوامل مختلف دسته­بندی شوند. در مورد تعداد نمونه برای تحلیل عاملی در صورتی که KMO بیشتر از 0/5 باشد، نشانه کفایت تعداد نمونه است. اگر آزمون بارتلت معنی­دار شود، نشانه وجود همبستگی بین متغیرهاست و امکان تحلیل عاملی وجــود دارد (21).

در این مطالعه KMO  برابر 0/673 و آزمون بارتلت معنی­دار بود (0/0001>p). برای تحلیل عاملی از چرخش واریماکس استفاده شد. با استناد به نتایج آزمون اسکری (نمودار 1) و مقادیر ارزش­های ویژه، وجود چهارعامل که ارزش ویژه آن­ها به ترتیب 3/600، 2/685، 2/052 و 1/004 بود، استنباط گردید. ارزش ­ویژه اندازه­ای است که نشان­دهنده مقدار واریانس در مجموعه متغیرهای اولیه است که توسط یک عامل تبیین می­شود. هر چه این مقدار بیشتر باشد، آن عامل واریانس بیشتری را تبیین می­کند. عامل­ هایی که ارزش آن­ها از یک بیشتر باشد بهترین عامل­ ها هستند (23 -22). مطابق جدول شماره یک نتایج تحلیل عاملی در 4 گروه دسته­بندی شد. این عوامل با توجه به محتوای سوالات به صورت زیر نام­گذاری شد: عامل یک: کمک به مردم و ارتقای سطح بهداشت، عامل دو: راحتی و نداشتن استرس شغلی، عامل سه، منزلت اجتماعی و درآمد بالا و عامل چهار، کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر. این چهار عامل جمعاً 71/854 درصد کل واریانس را پوشش دادند. نتایج نشان داد 3 سوال از پرسشنامه می­بایست حذف گردد، زیرا از ضریب همبستگی پایینی برخوردار بودند و به هیچ دسته­ای تعلق نداشتند. در این حالت داده­ها بطور مناسبی دسته­بندی شدند و ضریب آلفای کرونباخ به 0/714 ارتقاء یافت. ضریب آلفای کرونباخ برای عوامل 1 تا 4 نیز به ترتیب به میزان 0/875، 0/802، 0/699و 0/739 محاسبه شد. پرسشنامه­ها توسط مجریان بین دستیاران توزیع و از آنان جهت تکمیل پرسشنامه و همکاری در اجرای طرح دعوت شد. ورود دستیاران به این مطالعه به صورت داوطلبانه بوده و پرسشنامه­ها بی­نام در اختیار آنان قرار گرفت و از آنان خواسته شد در صورت تمایل به شرکت در مطالعه، پرسشنامه را تکمیل نمایند. داده­های حاصل با استفاده نرم­افزار آماریSPSS.Ver.18  مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و از روش­های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و توزیع فراوانی) و آمار استنباطی (آزمون­های آماری t مستقل و ANOVA)) استفاده شد. در همه آزمون­ها سطح آماری معنی ­داری 0/05> Pدر نظر گرفته شد.

یافته­ ها

از مجموع دستیاران شرکت ­کننده در مطالعه 57/3 درصد زن و 41/3 درصد مرد بودند. از این تعداد 49/3 درصد مجرد و 50/7درصد متاهل؛ 35/6 درصد بومی استان خوزستان و 64/4 درصد از سایر استان­ ها بودند. میانگین سن در مردان4/5±31/9 و در زنان 2/8±29/9 و در کل 3/7±30/8 بود. از تعداد کل دستیاران مورد بررسی 27 درصد سال اول، 30 درصد سال دوم، 28/5 درصد سال سوم و 14/5 درصد سال چهارم بودند. 55/6 درصد در اولین انتخاب خود، 20/8درصد در دومین انتخاب خود، 13/9 درصد در سومین انتخاب خود و 9/7درصد در انتخاب چهارم به بعد پذیرفته شده بودند. 42/5 درصد یک نوبت، 47/9درصد دو نوبت ،6/9 درصد سه نوبت و 2/7 درصد بیش از سه نوبت در آزمون دستیاری شرکت کرده بودند.

AWT IMAGE

دانشگاه ­های انتخابی دستیاران به ترتیب:  40/3 درصد دستیاران اهواز، 26/4درصد تهران، 13/9 درصد اصفهان، 9/7 درصد شیراز، 5/6 درصد شهید بهشتی، 2/8 درصد مشهد و 1/3 درصد دانشگاه آزاد تهران بود. اولین رشته انتخابی دستیاران: ارتودنسی (31/5درصد) ، پروتز (19/2درصد) ، جراحی (11درصد)، کودکان (9/6 درصد) ، پریودنتولوژی (9/6 درصد) ، ریشه (8/2 درصد) ، رادیولوژی (8/2 درصد) و ترمیمی (7/2درصد) بود.

نتایج نشان داد که 3/20 درصد دستیاران از قبولی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز رضایت، 2/62 درصد تا حدودی و 6/17 درصد ناراضی بودند. 5/63 درصد دستیاران از رشته ­ای که در آن قبول شده بودند رضایت داشتند.

کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر با میانگین0/70/± 4/28 و راحتی و نداشتن استرس شغلی با میانگین 1/13±3/13 به ترتیب با اهمیت­ ترین و کم­ اهمیت ترین عوامل موثر در انتخاب رشته تخصصی بودند (نمودار2).

AWT IMAGE

 در جدول شماره دو عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی به تفکیک جنس و تاهل ذکر گردیده است.  مقایسه میانگین­ها نشان داد که بجز در عامل 2 (راحتی و نداشتن استرس شغلی) که بین دستیاران مجرد و متاهل تفاوت معنی­داری وجود دارد (0/028=p). در هیچ یک از عوامل مورد بررسی بین دستیاران زن و مرد و همچنین مجرد و متاهل تفاوت معنی ­دار وجود ندارد.

براساس آزمون ANOVA مقایسه عوامل موثر در انتخاب تخصص بین دستیاران رشته­های مختلف نشان داد که بجز در عامل2 )راحتی و نداشتن استرس شغلی) که بین نظرات دستیاران تفاوت معنی­ دار وجود دارد (001/0=p)،در بقیه عوامل بین میانگین نظرات دستیاران رشته­ های مختلف تفاوت معنی­ دار آماری وجود ندارد. راحتی و نداشتن استرس برای دستیاران رشته­ های رادیولوژی با میانگین 4/31 و ارتودنسی با میانگین 3/66 بطور معنی­داری در مقایسه با دستیاران رشته­ های جراحی با میانگین 1/44 و پروتز با میانگین 2/94 اهمیت بیشتری داشته است (0/001=p).

 مقایسه میانگین نظرات دستیاران به تفکیک سال ورود به دانشگاه نیز نشان داد که بجز در عامل 4 )کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر) که بین نظرات دستیاران تفاوت  معنی­دار وجود دارد و در بقیه عوامل بین میانگین نظرات دستیاران ورودی سال­های مختلف تفاوت معنی­دار آماری وجود نداشت. کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر از نظر دستیاران سال 4 در مقایسه با دستیاران سال 1 از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است (0001/0=p). بر اساس آزمون ANOVA بین عوامل موثر در انتخاب تخصص با متغیر محل سکونت دستیاران و همچنین بین رضایت­مندی از رشته تحصیلی و دانشگاه محل تحصیل بین دستیاران رشته­ های مختلف تفاوت آماری معنی­داری مشاهده نشد.

AWT IMAGE

بحث و نتیجه­ گیری

این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی دستیاران دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز انجام شد. نتایج مطالعه حاضر نشان داد که از نظر دستیاران شرکت­کننده "کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر" در ورود به دوره دستیاری از اولویت بالایی برخوردار است. نتایج مطالعه هاشمی در بررسی دیدگاه­ دانشجویان دندانپزشکی دانشگاه­های تهران به ادامه تحصیل در رشته­های مختلف تخصصی نشان داد که افزایش معلومات و رسیدن به رتبه­های علمی بالاتر مهم­ترین انگیزه دستیاران در ورود به دوره تخصصی دندانپزشکی بوده است (23). مطالعه گالاگر و همکاران (2007) در لندن نیز نشان داد کسب مهارت­های حرفه­ای مهم ­ترین عامل در انتخاب رشته دندانپزشکی است  (24) که این نتایج با یافته مطالعه حاضر همخوانی دارد. داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن ﭘﺲ از ﻓﺎرغ­اﻟﺘﺤﺼﻴﻠﻲ ﻧﺎﮔﺰﻳﺮ ﺑﻪ داﺷﺘﻦ داﻧﺶ روز آﻣﺪ در ﻣﻮرد ﺗﻜﻨﻴﻚﻫﺎی ﺟﺪﻳﺪ و ﻋﻠﻢ و ﻣﻬﺎرت ﻛﺎﻓﻲ در درﻣﺎن ﺑﻴﻤﺎران ﻣﻲﺑﺎﺷﻨﺪ و قطعاً لازمه­ی موفقیت حرفه­ای دندانپزشکان در جامعه منوط به کسب صلاحیت­های بالینی و

ارائه خدمات با کیفیت به بیماران خواهد بود. بنابراین بدیهی است که کسب مهارت­های نظری و عملی از مهم­ترین اهداف دستیاران در طول دوره آموزشی بوده باشد.

از نظر دستیاران دندانپزشکی شرکت­ کننده در این مطالعه "منزلت اجتماعی" و "درآمد بالا" جایگاه بالایی در انتخاب این رشته داشته است. این عامل در بیشتر مطالعات انجام شده مانند مطالعات نعمت الهی،حامدی راد وOrenuga  در بین سه انتخاب اول قرار داشته است(27 -25). دستجردی با بررسی انگیزه ­های دستیاران دندانپزشکی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی "موقعیت اجتماعی" و بعد از آن "درآمد" را مهم­ترین انگیزه در ورود به رشته­ های تخصصی دندانپزشکی گزارش کرده است (11). در مطالعه البیطار (Al-bitar) و همکاران در دانشگاه اردن در عمان نیز منزلت اجتماعی و پرستیژ شغلی مهم­ترین انگیزه ورود به رشته دندانپزشکی بوده است ( 28). نوبل(Nobel) و همکاران در بررسی عوامل موثر در انتخاب رشته ارتودنسی در دستیاران کانادا و امریکا انگیزه ­های مالی را مهم­ترین عامل در انتخاب این تخصص گزارش نموده­اند (29). با توجه به اینکه بسیاری از جوانان با انگیزه یافتن شغل مناسب و درآمد بالا برای ادامه تحصیل به عرصه دانشگاه وارد می­ شوند و با این دیدگاه رشته دندانپزشکی را به عنوان حرفه آینده خویش انتخاب می­کنند. بنابراین کسب شغل آبرومند و موقعیت اجتماعی بالا از علل پذیرش رشته دندانپزشکی در جامعه و مقبولیت آن در بین مردم بوده و عاملی است که با آسودگی خاطر نسل جوان از اشتغال بعد از فراغت از تحصیل باعث گرایش جوانان برای انتخاب این رشته می­شود. بنابراین ضرورت توجه مسئولین جهت برنامه ­ریزی برای اطمینان از آینده شغلی در تمامی رشته­ ها ضرورت دارد.

علیرغم اینکه در بسیاری از مطالعات انگیزه­های مادی و کسب درآمد بالا از مهم­ترین عوامل موثر در انتخاب رشته دندانپزشکی معرفی شده است (19، 26 و 30). با این وجود این عامل در برخی از پژوهش­ها از اولویت بالایی برخوردار نبوده است. هاشمی­پور در پژوهشی درکرمان نشان داد که خدمت به جامعه و موقعیت اجتماعی از موثرترین عوامل در انتخاب رشته دندانپزشکی بوده است (31). در مطالعه رواقی در دانشگاه شهید بهشتی نیز خدمت به جامعه، پس از موقعیت اجتماعی دومین انگیزه انتخاب حرفه دندانپزشکی بود (32). ویور (Weaver) در مطالعه­ای با بررسی انگیزه­های دانشجویان دندانپزشکی تنظیم ساعات کاری و خدمت به جامعه را مهــم­ترین عامل انتخاب رشته دندانپزشکی گزارش کرده است (33). موریس (Morriss) در بریتانیا و کریبه (Karibe) در ژاپن نیز مهم ترین انگیزه دانشجویان دندانپزشکی در انتخاب رشته دندانپزشکی را کار برای مردم و خدمت به جامعه گزارش نمودند (35-34). دستیاران شرکت ­کننده در این مطالعه "کمک به مردم و ارتقای سطح بهداشت" را به عنوان سومین اولویت در انتخاب رشته تخصصی بیان داشتند.  نتایج مطالعه خامی و همکاران نشان داد که انگیزه خدمت به مردم و جامعه در انتخاب رشته دندانپزشکی کمتر مطرح بوده است (8). بررسی­ های متعددی نشان می­دهد که دلایل انتخاب رشته دندانپزشکی به عنوان یک رشته تحصیلی براساس اولویت­ ها تا حدی در مطالعات مختلف، متفاوت بوده، که این امر را می­ توان به تفاوت­های فرهنگی و اجتماعی، مسائل اقتصادی و ارزش علم­آموزی در جوامع مختلف نسبت داد.

نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که پایین­ترین عاملی که در انتخاب رشته دستیاران تاثیر داشت "راحتی و نداشتن استرس شغلی" بود. که با نتایج مطالعات نعمت اللهی و هالیسی (Hallissey) که سبک ­تر بودن بار مسئولیت حرفه دندانپزشکی و شرایط کاری راحت را به عنوان اولویت ­های پایین انتخاب رشته دندانپزشکی بیان داشته بودند (36-35) هم خوانی دارد. این عامل در انتخاب رشته تخصصی برای دستیاران مجرد در مقایسه با دستیاران متاهل اهمیت بالاتری داشت که شاید نشان­دهنده ­ی اثر نقش حمایتی خانواده و ثبات بیشتر در میزان تحمل تنش­ها بوده باشد. دستجردی نیز در دانشگاه شهید بهشتی با بررسی انگیزه­ های دستیاران دندانپزشکی نشان داد که برای دستیاران مجرد شرایط زندگی و کاهش تنش شغلی در ورود به دستیاری اهمیت بیشتری داشته است (11) که تا حدودی با یافته­ های این مطالعه هم خوانی دارد.

نتایج مطالعه حاضر نشان داد که بین انگیزه­های انتخاب رشته تخصصی بین دستیاران زن و مرد تفاوت معنی­داری وجود ندارد. این یافته با نتایج مطالعه خامی و همکاران در ایران، برناب (Bernabe) در پرو و اراموا (Avramova) در بلغارستان که بر اساس آن بین انگیزه­های دختران و پسران در انتخاب رشته دندانپزشکی تفاوت معنی­داری مشاهده نشده مطابقت دارد (36،8،2). اما با نتایج برخی مطالعات که بین انگیزه­های دختران و پسران بویژه در انگیزه­های مادی و درآمد که بطور معنی­داری در پسرها بیشتر بوده، تفاوت معنی­داری گزارش نموده­اند (31،30 و 35) مغایرت دارد. احتمالا تفاوت­های فرهنگی و اجتماعی بین مناطق مورد بررسی و همچنین حجم و نحوه نمونه­ گیری از جامعه مورد بررسی می­ تواند از علل این ناهمخوانی در نتایج این مطالعات بوده باشد.

از محدودیت ­های مطالعه حاضر می­ توان به حجم نمونه مورد بررسی اشاره کرد که فقط نظرات 75 دستیار مورد بررسی قرار گرفته است. ضمنا از آنجایی­ که این مطالعه روی دستیاران شاغل به تحصیل در یک دانشگاه و در یک منطقه جغرافیایی محدود انجام  شده ، بنابراین نمی ­توان نتایج آن را به دانشجویان دندانپزشکی کل کشور تعمیم داد.

بطورکلی نتایج نشان داد که دستیاران مورد مطالعه، دو عامل"کسب دانش بیشتر و توانایی انجام کار بهتر" و "منزلت اجتماعی و درآمد بالا" را به عنوان مهم ­ترین عوامل موثر در انتخاب رشته تخصصی و عواملی نظیر "کمک به مردم و  ارتقای سطح بهداشت" و "راحتی و نداشتن استرس شغلی" را به عنوان عوامل تاثیرگذار بعدی در انتخاب رشته خود می­ شناختند. با توجه به نقش دندانپزشکان در ارتقاء و بهبود سلامت جامعه، شناسایی انگیزه ­ها و عوامل موثر بر انتخاب رشته تخصصی دستیاران می­ تواند برای مسئولین مربوطه در تعیین راهبردهای مناسب جهت ارتقای سطح آموزش و بهداشت در جامعه کمک کند.

قدردانی

بدین وسیله از کلیه دستیاران دندانپزشکی که در این طرح مشارکت داشتند و با تکمیل پرسشنامه ما را در اجرای این مطالعه یاری نمودند صمیمانه تقدیر و تشکر می­ شود.

فهرست منابع
1. Vahid-Dastjerdi M, Mahdian M, Vahid Dastjerdi E, Namdari M. Study motives and career choices of Iranian medical and dental students. Acta Med Iran 2012; 50 (6): 417- 24.
2. Avramova N, Yaneva K, Bonev B. First- year dental students’ motivation and attitudes for choosing the dental profession. Acta Medica Academica 2014; 43 (2): 113- 121
3. Petersen PE. World Health Organization Global, policy for improvement of oral health in the 21st century – implications to oral health research of World Health Assembly 2007International Dental Journal 2008;58(9):115-121
4. Dal Poz MR, Quain EE, O'Neil M, McCaffery J, Elzinga G, Martineau T. Addressing the health workforce crisis: towards a common approach. Hum Resour Health 2006; 4: 21.
5. Hallissey J, Hannigan A, Ray N. Reasons for choosing dentistry as a career: a survey of dental students attending a dental school in Ireland during 1998– 99. Eur J Dent Educ 2000; 4(2):77– 81.
6. Toit JD, Jain S, Montalli V, Govender U. Dental Students’ Motivations for Their Career Choice: An International Investigative Report. Journal of Dental Education 2014; 78 (4): 605- 13.
7. Saeed S, Jimenez M, Howell H, Karimbux N, Sukotjo C. Which Factors Influence Students’ Selection of Advanced Graduate Programs? One Institution’s Experience. Journal of Dental Education 2008; 72 (6): 688- 97.
8. Khami MR, Murtomaa H, Jafarian M, Vehkalahti MM, Virtanen JI. Study motives and career choices of Iranian dental students. Med Princ Pract 2008; 17 (3): 221- 6.
9. Baharvand M, Moghaddam EJ, Pouretemad H, Alavi K. Attitudes of Iranian dental students toward their future careers: an exploratory study. J Dent Educ 2011; 75 (11): 1489- 95.
10. Memarpour M, Bazrafkan L, Mosavi E, Vossoughi M. [Factors Influencing Dental Students’ Choice of Discipline]. Iranian Journal of Medical Education 2013; 13 (4): 260- 9. [Persian]
11. Vahid Dastjerdi E, Mahdian M, nazarali S, Badiee M. [Study motives and career plans of postgraduate students in Dental School, Shahid Beheshti University of Medical Sciences]. J Dent Sch 2011; 29 (1): 36- 42. [Persian]
12. Noble J, Hechter FJ, Karaiskos N, Wiltshire WA: Motivational factors and future life plans of orthodontic residents in the United States. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2010; 137(5): 623- 30.
13. Aggarwal A, Mehta S, Gupta D, Sheikh S, Pallagatti S, Singh R et al. Dental Students’ Motivations and Perceptions of Dental Professional Career in India. Journal of Dental Education 2012; 76 (11): 1532- 39.
14. Karibe H, Suzuki A, Sekimoto T, Srithavaj MLT, Iamaroon A, Warita S, et al. Cross- cultural comparison of the at‌titudes of dental students in three countries. J Dent Educ 2007; 71 (11): 1457– 66.
15. Nwhator SO, Olatosi O, Ashiwaju MO, Isiekwe GI. Emerging trends in dental specialty choice in Nigeria. International Dental Journal 2013; 63(2): 91– 96
16. Rashid HH, Ghotane SG, Abufanas SH, Gallagher JE. Short and long-term career plans of final year dental students in the United Arab Emirates. BMC Oral Health 2013; 13: 39
17. Gallagher JE, Patel R, Wilson NH. The emerging dental workforce: long-term career expectations and influences. A quantitative study of final year dental students’ views on their long- term career from one London Dental School. BMC Oral Health 2009; 9: 35.
18. Shakurnia A, Ahmadi F, Mozaffari F. [The factors influencing the specialty choices of medical residents in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences: a cross sectional study in 2013]. Journal of Medical Council of Iran 2014; 32 (2): 113- 120. .[Persian]
19. Momen AA, Shakurnia A. Factors Influencing Pediatric Specialty Choice among Pediatric Residents of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. Int J Pediatr 2015; 3 (2):701- 6
20. Hadadgar A, Yousefy A, Sabouri M, Richard G. [ Psychometric Properties of a Persian Version of the Specialty Indecision Scale: A Preliminary Study]. Iranian Journal of Medical Education 2008; 8 (2): 229- 37. [Persian]
21. Williams B, Onsman A, Brown T; Exploratory factor analysis: A five- step guide for novices. Journal of Emergency Primary Health Care 2010; 8 (3): 1- 13.
22. Shakurnia A, Fakoor M, Elhampour H, Tahrrzadeh M. [Evaluation of Validity and Reliability of the Questionnaire of Student Evaluation of Teaching]. Sci Med J 2012; 10 (6): 583- 593.[Persian]
23. 23-Mahmood-Hashemi H.[Evaluation of interests of gradute students in postgraduate study in Tehrans faculty of dentistry.Dental Journal].Islamic Dental Association of Iran 2001; 13 (3): 59- 73. [Persian]
24. Gallagher JE, Patel R, Donaldson N, Wilson NH: The emerging dental workforce: why dentistry? A quantitative study of final year dental students' views on their professional career. BMC Oral Health 2007; 7: 7.
25. Neamatollahi H, Mehrabkhani M, Ghafarpour S, Ghasemi A. [Evaluation of Mashhad Dental School Students’ Motives and Viewpoints on Their Career Choices in 2010]. J Mash Dent Sch 2014; 38 (1): 71- 84.[Persian]
26. Hamedi Rad F, Ghaffari T, Hoshyar E. Motivations for Choosing Field of Study among Medical and Dental Students of Tabriz University of Medical Sciences, Tabriz, Iran. Res Dev Med Educ, 2014, 3 (1), 25- 29.
27. Orenuga OO, da Costa OO: Characteristics and study motivation of clinical dental students in Nigerian Universities. J Dent Educ 2006; 70(9): 996- 1003.
28. Al- Bitar ZB, Sonbol HN, Al-Omari IK: Reasons for choosing dentistry as a career by Arab dental students. Eur J Dent Edue 2008; 12(4): 247- 251.
29. Noble J, Karaiskos N, Wiltshire WA: Motivations and future plans of Canadian orthodontic residents. Am J Orthod Dentofacial Orthop 2009; 136(5): 644- 50.
30. Scarbecz M, Ross JA. Gender Differences in First-Year Dental Students’ Motivation to Attend Dental School. Journal of Dental Education 2002; 66 (8): 952-61.
31. Hashemipour M.[Dental student’s motivation for entering dentistry in Kerman school of dentistry]. Iran J Med Educ 2006; 6 (1): 109- 15. [Persian]
32. Ravaghi V, Sadr AR, Borzabadi Farahani N. [The motivation of dental students to enter the dental school, 2003]. Beheshti Univ. Dent. J 2005; 22 (4): 597- 604.[Persian]
33. Weaver RG, Haden NK, Valachovic RW. American Dental Education Association. Annual ADEA survey of dental school seniors; 2001 graduating class. J Dent Educ 2002; 66(10): 1209- 22.
34. Morriss S. What kind of people want to became dentist? General dental council recruitment working party survey of first year undergraduate dental students. Br Dent J 1992; 173 (4):143- 4.
35. Karibe H, Kawakami T, Suzuki A, Waita S, Ogata K, Aoyagi K, et al. Career choice and attitudes towards dental education amongst dental students in Japan and Sweden. Dent Educ 2009; 13 (13): 80- 6.
36. Bernabe E, Icaza JL, Delgado-Angulo EK. Reasons for choosing dentistry as a career: A study involving male and female first- year students in Peru. Eur J Dent Educ 2006; 10 (4): 236- 41.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

shakurnia A, gooran M, jafar-nejadi P. Effective factors in dental residents speciality Choice in Ahvaz Jundishapur University Of Medical Sciences in 2014- 2015. RME 2016; 8 (3) :61-70
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-309-fa.html

شکورنیا عبدالحسین، گوران مرتضی، جعفرنژادی پریسا. عوامل موثر در انتخاب رشته های تخصصی دندانپزشکی در دستیاران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپوراهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (3) :61-70

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-309-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education