:: دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 38-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان
سیما کاظمی، یحیی محمدی*، محمد رضا رئیسون
مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، y_mohammady_29@yahoo.com
چکیده:   (5851 مشاهده)

مقدمه: اساتید محور اصلی تعلیم و تربیت هستند که دلسوزانه فعالیت می‏کنند تا مطلبی را به نحو احسن و قابل فهم به فراگیران منتقل کنند. بدیهی است که در این مسیر مهم‎‎ترین فعالیت، مدیریت و اداره کلاس و ایجاد رفتار مطلوب درسایه ارتباط خوب و مؤثر با دانشجو میباشد. این مطالعه، با هدف بررسی وضعیت مدیریت کلاس اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از دیدگاه دانشجویان انجام گرفت.

روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی- مقطعی و جامعه آن شامل کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند (1100 نفر) بودند، که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 283 نفر با روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته سبک­های مدیریت کلاس دارای 30 سوال پنج گزینه­ای و 3 سه خرده مقیاس(تعاملی، مداخله­گر، و غیرمداخله­گر) بود. روایی پرسشنامه بر اساس نظر متخصصان و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ 86/0 تایید گردید. داده­ها بوسیله نرم­افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون­های t مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی­داری 05/0>p تجزیه و تحلیل شدند.

یافته­ها: بر اساس نتایج 179 نفر 3/63 درصد دانشجوی دختر و 104 نفر 7/36 درصد دانشجوی پسر بودند. نتایج نشان داد که بیشتر اساتید به ترتیب از سبک مدیریت کلاس تعاملی، سبک مداخله­گر و سبک غیر مداخله­گر استفاده می­کردند. بین سبک مدیریت کلاس مداخله­ گر (0001/0=p،48/5=t)، سبک تعاملی (0001/0=p،27/3=t) و سبک غیرمداخله ­گر (0001/0=p،56/4=t) اساتید با جنسیت و بین سبک مدیریت کلاس تعاملی(004/0=p،89/2=f) و غیر مداخله­ گر (048/0=p،99/1=f) با رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت، اما بین سبک مدیریت کلاس مداخله­گر با رشته تحصیلی  تفاوت معنی­داری مشاهده نشد.

نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که سبک مدیریت کلاس غالب اساتید دانشگاه از نوع تعاملی است. بنابراین در جهت افزایش توانمندی اساتید در کلاس­داری، برگزاری کارگاه چگونگی مدیریت کلاس و روابط موثر با دانشجو پیشنهاد  می­گردد.


 

واژه‌های کلیدی: دانشجویان، سبک، مدیریت کلاس، استاد دانشگاه
متن کامل [PDF 407 kb]   (2516 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2862 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: مدیریت آموزشی
فهرست منابع
1. Fontana D.[Classroom control: understanding and quiding classroom behaviour].Translated by Hamzeh S ,Mohammadi M.Tehran:Roshd; 2003. [Persian]
2. Haghani F, Chavoshi E, Valiani A, Yarmohammadian M. Teaching Styles of Teachers in Basic Sciences Classes in Medical School of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 10 (5) :943-949. [Persian]
3. Ray D. [Research in the classroom]. Translated by Sarkararani MR ,Moghadam AR. Tehran: Education Ministry, 2004. [Persian]
4. Fennimore BS.[Student-Centered Classroom Managment]. Translated by Hashemian K, Tehran: Isfahan University Press;2003. [Persian]
5. Colin JS , Laslett R. [Effective Clasroome Managment]. Translated by Sabbaghian Z .Tehran:International Institute and Adults Instruction methods ;2003. [Persian]
6. Safavi A. [Teaching techniques and patterns].Tehran:Samt; 2009. [Persian]
7. Fazli Khani M. [An Active and participatory teaching methods].Tehran: Azmon novin;2005. [Persian]
8. Konti F. Teachers and Students Perceptions towards teachers’ classroom management applications in primary schools. Procedia Social and Behavioral Sciences 2011; 15(0): 4093–4097.
9. Anderson, Lorin W. [increasing teacher cffectiveness]. Translated by Amini M Tehran: madresheh;1998. [Persian]
10. Saif AA. [Educational psychology (psychology of learning and instruction)]. Tehran: agah; 2009. [Persian]
11. Ogaboh AA , Ashibi NI . Teachers’ leadership style, classroom variables and students’ academic performance in Calabar metropolis, Nigeria. Educational Research 2010;1(6): 178-185.
12. Martin NK, Baldwin B. Classroom management teaching. Class size and graduate study, EREC Identifier: ED;1998, 420671.
13. Dyan H,Classroom Leadership Styles Available from: http:// www. baldrigenieducation . net/class/leadership. Html, 2003.
14. Ali A. [Impact of teacher characteristics on classroom management style. Quarterly Education] (Education) ;2007. [Persian]
15. Good Tl , Brophy JE. Teacher student relationship . New York : Holt Rinehart & Winston;1995 .
16. Evrim EA , Gökçe K , Enisa M. Exploring the relationship between teacher beliefs and styles on classroom management in relation to actual teaching practices: a case study. Procedia Social and Behavioral Sciences 2009; 1(1): 612–617.
17. Kunter M , Jürgen Baumert J, Köller O. Effective classroom management and the development of subject-related interest. Learning and Instruction 2007;17(5): 494–509.
18. Kaykci K. The effect of classroom management skills of elementary school teachers on undesirable discipline behaviour of students. Procedia Social and Behavioral Sciences 2009; 1(1): 1215–1225.
19. Djigic G, Stojiljkovic S. Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2011; 29(1): 819 – 828.
20. Bakhshayesh A. Investigating the Relationship between Classroom Management Styles and Personality Traits of Yazd Primary School Teachers. Quarterly Journal of New Approaches in Educational Administration 2013;4(2): 185-198.
21. Rahimi M , sadollahia F. EFL teachers’ classroom management orientations: investigating the role of individual differences and contextual variables. Procedia -Social and Behavioral Scienc 2012; 31: 43 –48.



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها