[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 4 صفحات 13-19 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان
سعید خزایی جلیل، بهاره شهبازیان، اکرم السادات منتظری، علی عباسی*
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، شاهرود، ایران ، Abbasi_msn@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: مهارت­های بالینی، نرم­افزار، اتاق عمل
متن کامل [PDF 1246 kb]   (3051 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (6624 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
متن کامل:   (2801 مشاهده)

مقدمه

نفوذ سریع فناوری اطلاعات در میان آحـاد مـردم موجـب تغییـر شـیوه ­ی زندگی آنان شده است. تحولات سریع ناشی از کاربرد فناوری اعـم از فناوری مولـد و فناوری اطلاعاتی در زندگی بشر تغییرات شگرفی را در ساختارهای صنعتی، اقتصادی، سیاسی و مدنی جوامع بـه وجود آورده است و این تغییرات، تأثیرات بسزایی در روند زندگی و کار مردم در سراسر جهان گذاشته و با روش­ های سنتی آمـوزش، یـادگیری و مـدیریت آمـوزش بـه طـور جـدی بـه مقابلـه پرداختـه اسـت (1،2). در فرآیند آموزش الگوها و روش­ های تدریس مستقیم و غیرمستقیم مطرح شده است. یادگیری خودمحور به عنوان یک روش تدریس مستقیم در الگوهای آموزشی از چهار دهه گذشته تاکنون مورد توجه قرار گرفته است. یادگیری خودمحور یک فرآیند ابتکار عمل فردی است که با یا بدون کمک دیگران در تشخیص نیازهای یادگیری و مشخص کردن منابع مادی و انسانی برای یادگیری کاربرد دارد (3). یادگیری الکترونیکی به عنوان یکی از انواع یادگیری خودمحور، یکی از پدیده­های دنیای مدرن اسـت کـه در عصر اطلاعات و در جامعه مبتنی بر دانش پا به عرصه وجود گذاشته اسـت. ویژگـی اصـلی و اساسـی یادگیری الکترونیکی، خاصیت ارتباطی و تعاملی آن است. آنچه در حال حاضر یادگیری الکترونیکی بـه ما ارائه  می­ کند، روش­های بهتر برای پردازش و معنا بخشی به اطلاعات و خلق مجدد آن­هاست (4،5).

کلاس­های آموزش سنتی دیگر دارای اثربخشی چندانی نیستند، زیرا وابسته به زمان و مکان خاص بوده و نمی­توانند بافت واقعی و مناسب را برای یادگیری فراهم آورند. متن­ های چاپی نیز به سبب محدودیت­های خاص خود مشکل آفرینند. نرم­افزارهای آموزشی منابع غنی را فراهم می­آورند که می­تواند فرصتی برای رشد یادگیرندگان باشد و آن ایجاد محیط مشارکتی است که به یادگیرندگان و معلمان اجازه می­ دهد به جستجو پرداخته و انواع مسائل را بررسی کنند (6).

رشته کارشناسی اتاق عمل رشته ­ای نوپا و وابسته به  مهارت­ های عملی و بالینی می­باشد. اولین اشتباه در اعمال جراحی می­تواند آخرین اشتباه باشد و ضایع ه­ای جبران ناپذیر برای بیمار برجای گذارد (7). دانشجویان اتاق عمل پس از گذراندن دوره کارشناسی و اشتغال در اتاق عمل می­توانند در دو نقش اسکراب و سیار انجام وظیفه نمایند (8). در فرهنگ لغت پزشکی، واژه «اسکراب» به معنی «دست شسته» می­ باشد (9). به طور کلی فرد اسکراب در یک وضعیت استریل در طول عمل جراحی فعالیت می­کند. در مقابل فرد سیار بسیاری از وظایف غیر استریل را در طی یک روز کاری انجام می­دهد. ایفای نقش موثر فرد اسکراب و سیار در روند موفقیت­آمیز اعمال جراحی انکارناپذیر است (10). یکی از چالش­ های بزرگ در آموزش دانشجویان اتاق عمل ارائه یک آموزش موثر به منظور تربیت دانشجویان ماهر می ­باشد که بتوانند در محیط بالین به نحو موثری خدمات ارائه دهند. اساتید مربوطه برای رسیدن به چنین هدفی راهکارهای متفاوتی را ارائه می­ دهند که یکی از این راهکارها استفاده از فیلم­ های آموزشی در قالب  نرم ­افزار می ­باشد که به عنوان یک استراتژی آموزشی مورد استفاده قرار می­ گیرد (11). بکارگیری نرم­افزار آموزشی در محیط­ های یادگیری راه مناسب و لازم برای کشف و دسترسی به منابع اطلاعاتی در جهت آماده ­سازی فراگیرندگان برای زندگی آینده است. کیفیت آموزش به بهره ­گیری مناسب و مستمر از نرم­ افزارهای آموزشی در کلاس درس بستگی دارد. کاربردی ­ترین جنبه نرم افزارهای آموزشی، سهولت و دسترسی آسان فراگیر به محتوا است. فراگیرنده با به کارگیری برنامه­ های نرم­ افزار آموزشی در محور یادگیری قرار می ­گیرد و با محیط خود تعامل پیدا می­ کند (12).

با توجه به اینکه آموزش بالینی بخش اساسی و مهم آموزش علوم پزشکی است و در این نوع آموزش است که دانشجو در تعامل با مربی خود و محیط اتاق عمل مفاهیم و اطلاعات تئوری خود را به صورت مهارت­ های عملی به کار می ­بندد و هم چنین بنا به نظر دانشجویان به علت حجم زیاد مطالب آموزشی در طی ترم اول تحصیلی که منجر به فشردگی دروس در مدت زمان اندک شده و زمان کافی را جهت انجام تمرینات مکرر و رفع اشکال در اختیار آن­ها باقی نمی­گذارد؛ بنابراین در این مطالعه بر آن شدیم تا تأثیر نرم ­افزار آموزشی طراحی شده در مورد نحوه عملکرد فرد اسکراب و سیار در اتاق عمل، بر یادگیری مهارت­ های عملی دانشجویان اتاق عمل را بسنجیم.

روش ­ها  

پژوهـش حاضر یـک مطالـعه مداخله­ای بـود کـه بـه روش نیمه­تجربی انجام شد. تعداد 60 دانشجوی کارشناسی اتاق عمل ورودی بهمن سال­های 1391 و1392 دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، در ترم اول تحصیلی به روش سرشماری انتخاب شدند. سپس در طی ترم تحصیلی دانشجویان به روش تصادفی ساده به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند که به طور کلی30 نفر در گروه مداخله و 30 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. افرادی که رضایت آگاهانه جهت شرکت در این پژوهش را داشته و همچنین قبلاً در رشته­های مرتبط با اتاق عمل تحصیل نکرده بودند، وارد مطالعه شدند. معیار خروج این مطالعه نیز عدم تمایل به ادامه همکاری در نظر گرفته شد. در شروع ترم تحصیلی طرح درس و اهداف دوره در اختیار دانشجویان قرار گرفت. با توجه به اینکه دانشجویان در ترم اول تحصیلی قرار داشتند؛ اهداف مطالعه به طور کامل به آن­ها توضیح داده شد و کلیه دانشجویان به صورت داوطلبانه در این مطالعه شرکت نمودند. همچنین به دانشجویان اطمینان خاطر داده شد که کلیه اطلاعات محرمانه باقی می­ماند. در ضمن آنان می­توانستند در هر زمان که مایل بودند از مطالعه خارج شوند. هر گروه از دانشجویان بر اساس اهداف آموزشی ویژه درس اصول و فنون عملکرد فرد اسکراب و سیار به صورت مجزا در طی ترم تحصیلی (گروه مداخله و گروه کنترل) تحت آموزش به روش سنتی (سخنرانی، آموزش عملی بر روی مولاژ و سپس تمرین) قرار گرفتند و در پایان ترم از آن­ها آزمون عملی به ­عمل آمد. در ادامه نرم­افزارآموزشی (قبل از آزمون عملی دوم) در اختیار دانشجویان گروه مداخله قرار گرفت تا پس از مطالعه متن و مشاهده تصاویر و همچنین فیلم­های آموزشی مجدداً به تمرین مهارت­های یاد شده بپردازند. با توجه به اینکه استقلال در نحوه و میزان به کارگیری نرم­افزارها از مزایای نرم­افزارهای آموزشی محسوب می­شود، هیچگونه محدودیت یا حداقلی از نظر تعداد دفعات استفاده از نرم­افزار تعیین نگردید. برای دانشجویان گروه کنترل نیز مجدداً از روش سنتی و روتین جهت آموزش استفاده شد. به منظور ارزیابی تأثیر نرم­افزار آموزشی طراحی شده، مهارت دانشجویان گروه مداخله در پایان نیمسال تحصیلی بعدی از طریق آزمون عملی و با استفاده از چک­لیست مورد بررسی قرار گرفت. همچنین مهارت دانشجویان گروه کنترل نیز از طریق همین آزمون و با استفاده از چک­لیست مشابه ارزیابی شد. چک­لیست براساس سرفصل دروس و آیتم­های مورد آزمون و براساس استانداردهای متناسب با رشته اتاق عمل تـدوین گردید. چک­لیست مـذکـور شامل مراحل گام به گام انجام هر پروسیجر و تقریباً هر خرده مقیاس آن دارای 15 آیتم بود. خرده مقیاس­های چک­لیست عبارت بودند از: اصول باز کردن صحیح پک استریل، اصول پک کردن استریل، تکنیک پرپ و درپ، چیدن میز جراحی، اسکراب (شستن دست­ها)، پوشیدن ماسک، گان و دستکش، اصول گچ­گیری، اصول شمارش گاز و سایر وسایل، تکنیک اندازه­گیری علائم حیاتی، انواع بخیه، پوزیشن­های جراحی، پانسمان و گزارش نویسی. چک­لیست مذکور با استفاده از مقالات، کتب مرتبط و نظر اساتید مربوطه تهیه و روایی محتوای آن توسط 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه مورد تایید قرار گرفت. پایایی آن نیز در یک مطالعه مقدماتی و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون سنجیده و تأیید شد (91/0r>). برای جمع­آوری اطلاعات فردی نیز از پرسشنامه دموگرافیک شامل: سن، جنس، وضعیت تأهل، وضعیت سکونت، میزان آشنایی با رایانه، نحوه آشنایی با رایانه و نوع استفاده از رایانه استفاده شد. لازم به ذکر است که سوالات، نحوه و محل برگزاری آزمون­ها برای دو گروه کنترل و مداخله در مرحله اول و دوم یکسان در نظر گرفته شد. نرم­افزار مورد استفاده در این پژوهش نیز طی یک طرح تحقیقاتی به کد 9157 در کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود طراحی و ثبت شده بود که محتوای آن بر اساس سر فصل دروس و با توجه به محتوای کتب مرجع کل محتوای دروس اصول و فنون عملکرد فرد اسکراب و سیار بوده و دارای تأییدیه علمی از نهادهای مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بود (13). ساختار نرم­افزار بگونه­ای طراحی شد که در رابطه با هر بخش از کتب اصول و فنون عملکرد فرد اسکراب و سیار و متناسب با مهارت آموزشی مدنظر در کنار محتوای نوشتاری، تصاویر، انیمیشن­ ها و فیلم­ هایی که با استفاده از منابع معتبر علمی و نظر اساتید مربوطه ساخته و یا گرفته شده بود، وجود داشت. ضمناً تمامی تصاویر، انیمیشن­ ها و فیلم­ هایی که به صورت آماده از منابع خارجی مورد استفاده قرار گرفته بودند، به زبان فارسی دوبله و یا بومی­سازی شدند. سپس اطلاعات مذکور در قالبی جذاب و آراسته و به وسیله زبان برنامه­نویسی پیشرفته C# (سی شارپ) به شکل یک نرم­افزار آموزشی قابل اجرا در رایانه مورد استفاده قرار گرفت. همچنین ورود به نرم­افزار به صورت منحصر به فرد و با استفاده از نام کاربری و رمز عبور (شماره دانشجویی افراد) صورت ­گرفت تا به این صورت دسترسی گروه کنترل به آن میسر نباشد. در نهایت اطلاعات مربوطه به نمرات آزمون گروه مداخله و گروه کنترل از طریق نرم­افزار آماری SPSS.Ver. 18 و با استفاده از آزمون t و t زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی ­داری آزمون­ های آماری 05/0P˂ در نظر گرفته شد.

یافته­ ها

میانگین و انحراف معیار سن دانشجویان در این مطالعه (1/90±20/74) سال بود. 85 درصد دانشجویان مونث، 96/66 درصد دانشجویان مجرد و38/34 درصد دانشجویان بومی بودند. 93/34درصد دانشجویان رایانه­ی شخصی داشته و بقیه از تجهیزات دانشگاه استفاده می­ کردند. همچنین 78/34 درصد دانشجویان با نحوه استفاده از رایانه و نرم ­افزارهای آموزشی آشنایی خوبی داشتند. جزئیات مربوط به مشخصات دموگرافیک نمونه­ های پژوهش در جدول شماره یک آورده شده است.

AWT IMAGE

مطابق با آزمون t، در آزمون عملی اول میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در گروه مداخله (1/43± 14/79) و در گروه کنترل (1/27± 14/85) از 20 نمره بود که تفاوت آماری معنی­داری بین دو گروه مداخله و کنترل مشاهده نشد 

(0/127=P).

در آزمون عملی دوم، میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در گروه مداخله (2/64±17/35) بود که تفاوت معنی­داری در مقایسه با آزمون عملی اول مشاهده شد (002/0P≤).

همچنین در آزمون عملی دوم، تفاوت آماری معنی­داری بین گروه کنترل و مداخله مشاهده شد (0/003P≤). با این وجود میانگین و انحراف معیار آزمون عملی دوم در گروه کنترل 1/95±15/90 بدست آمد که تفاوت معنی­ داری را بین دانشجویان گروه کنترل در مقایسه بین آزمون عملی اول و دوم نشان نداد (0/05P>) (جدول 2).

AWT IMAGE

بحث و نتیجه­ گیری

این پژوهش با هدف تعیین تأثیر نرم ­افزار آموزشی طراحی شده بر یادگیری مهارت ­های بالینی دانشجویان اتاق عمل انجام گرفت، نتایج مطالعه بیانگر این بود که اختلاف معنی­ داری در نتایج آزمون­ ها در دو گروه مداخله و کنترل وجود دارد.

استفاده از شیوه ­های نوین آموزشی از جمله نرم­ افزارها و فیلم ­های آموزشی می­ تواند در ارتقاء مهارت­ های شناختی، ارتباطی و عملی دانشجویان موثر باشد. مطالعه خاتونی و همکاران در سال 93 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین نشان داد که عملکرد دانشجویان در گروه مداخله به طور معنی­ داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بوده است (14) که با نتایج پژوهش حاضر مطابقت دارد.

در مطالعه Maldonado R در سال 2011 در کشور آمریکا که بر روی دستیاران پزشکی انجام شد، نتایج حاکی از آن بود که استفاده از نرم­افزار آموزش مهارت­های بالینی، باعث افزایش انگیزه یادگیری در گروه مداخله شده و مدت زمان یادگیری را در این گروه کاهش داده است (15). هم چنین در پژوهشی که توسط لاکدشتی  و همکاران در سال 1390 در دانشگاه­های غیرانتفاعی شهرستان ساری و بر روی دانشجویان رشته­های فنی انجام شد، نتایج بیانگر این بود که آموزش با استفاده از نرم­افزارهای شبیه­سازی شده در مقایسه با آموزش به شیوه سنتی تأثیر مثبتی بر یادگیری دانشجویان رشته­های فنی داشته است (16). مطالعه بقایی و همکاران در سال 1392 در دانشگاه علوم پزشکی ارومیه بر روی کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری نشان داد که استفاده از روش  آموزش مبتنی بر وب نیز به عنوان یک روش آموزشی باعث ارتقای سطح یادگیری دانشجویان شده است (17). نتایج مطالعات مذکور با یافته­ های مطالعه حاضر همخوانی دارد. در زمینه اثربخشی فیلم­های آموزشی بر یادگیری و مهارت­های دانشجویان نیز مطالعات گوناگونی انجام شده است؛ در پژوهشی که توسط Kelly M و همکاران در سال 2009 در کشور ایرلند بر روی دانشجویان پرستاری صورت گرفت، استفاده از فیلم­های آموزشی به صورت آموزش مکمل پیشنهاد گردید (18). مطالعه­ی Yoo MSو همکاران در سال 2009 که در کشور کره بر روی دانشجویان پرستاری، استفاده از فیلم­های آموزشی به عنوان شیوه مناسبی جهت تقویت یادگیری دانشجویان بیان نمود (19). نتایج مطالعه­ی تجربی محجوب در سال 1391 در دانشگاه علوم پزشکی بابل روی دانشجویان پزشکی نشان داد که استفاده از نرم­افزارهای آموزشی می­تواند علاوه بر افزایش میزان یادگیری، جذابیت بیشتری برای دانشجویان ایجاد کند (20). لک و همکاران در سال 1391 در بیمارستان­های سیدالشهدا و طالقانی ارومیه و روی پرستاران 

ICU و CCU انجام شد، نتاج بیانگر آن بود که استفاده از نرم­افزار آموزشی شبیه­ساز آریتمی باعث بهبود بیش از پیش دانش پرستاران در زمینه تفسیر آریتمی گردیده است (21).

 پژوهش Rodrigues Rde C و همکاران در سال 2013 در کشور برزیل نشان داد که استفاده از نرم­افزارهای آموزشی به عنوان یک استراتژی مفید برای کمک به پرستاران و توسعه مهارت­ها و آموزش­های حرفه­ای آنان موثر است (22).

مطالعه  فیدالگو و همکاران در سال 2014 که در کشور برزیل بر روی دانشجویان داروسازی نیز نشان داد که استفاده از فیلم­ها، تصاویر متحرک، طرح و متن در محتوای یکپارچه کمک چشمگیری در بالا بردن درک مفهومی و یادگیری دانشجویان دارد (23). همچنین مطالعه نیمه­تجربی Li S و همکاران در سال 2014 در کشور هلند بر روی دانشجویان پزشکی، نتایج نشان داد که استفاده از فیلم­های آموزشی در گروه مداخله توانسته در ارتقای میزان خودکارآمدی و همچنین بهبـود مهـارت­های بـالینی در ایـن زمینه مـوثر بـاشد (24).

نتایج مطالعات ذکر شده با پژوهش حاضر مطابقت دارد. البته قابل ذکر است که نرم­افزارهای آموزشی و منابع آموزشی الکترونیکی در پیوند با آموزش­های سنتی و به عنوان آموزش مکمل است که می­تواند زمینه مناسبی را جهت یادگیری فراهم آورده و مثمر ثمر باشد. از محدودیت­های این مطالعه نیز باید به تعداد کم دانشجویان نمونه پژوهش اشاره نمود که جهت جبران بخشی از این موضوع دانشجویان را در دو ترم متوالی انتخاب و دنبال نمودیم، همچنین عدم همکاری کافی دانشجویان به علت مشغله درسی و کاری یکی دیگر از محدودیت­های مطالعه حاضر بود. نتایج این پژوهش نشان داد که استفاده از نرم ­افزارهای آموزشی بر یادگیری دانشجویان اثر مثبت دارد. همچنین برخلاف اینکه امکان تمرین­های مکرر به دلیل نبود تجهیزات کافی و در دسترس نبودن مربی پایین بود، هیچ گونه محدودیتی از نظر تعداد دفعات استفاده از نرم­افزار وجود نداشته و این خود ویژگی قابل توجهی جهت فرآیند یادگیری است. با توجه به اینکه مطالعات اندکی در خصوص تأثیر نرم­افزارهای آموزشی بر یادگیری مهارت­های بالینی دانشجویان انجام گرفته است، پیشنهاد می­ گردد مطالعات بیشتری در خصوص مقایسه استفاده از این روش با سایر روش ­های آموزش خودمحور و فعال و با حجم نمونه بالاتری انجام گیرد.

قدردانی

پژوهش حاضر حاصل طرح تحقیقاتی به شماره 9203 در دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بود. بدینوسیله از معاونت محترم پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، جهت حمایت­ های مالی در انجام این پژوهش و هم چنین دانشجویانی که در این مطالعه شرکت نمودند، تشکر و قدردانی به عمل می ­آید.

فهرست منابع
1. Kim SJ, Choi SH, Lee SW, Hong YS, Cho H. The analysis of self and tutor assessment in the skill of basic life support (BLS) and endotracheal intubation: focused on the discrepancy in assessment. Resuscitation 2011; 82(6):743-8.
2. Heydari GH, Modanlou Y, Niaz Azari M, Jafari A. [Comparing the Effect of English Language Teaching by Instructional Softwares and Classical Method on Students Academic Achievement]. Information and communication Technology in Educational Science 2010; 1(1): 103-118. [Persian]
3. Zhang Q, Zeng T, Chen Y, Li X. Assisting undergraduate nursing students to learn evidence based practice through self-directed learning and workshop strategies during clinical practicum. Nurse education today 2012; 32(5):570-5.
4. Koch J, Andrew S, Salamonson Y, Everett B, Davidson PM. Nursing students perception of a web-based intervention to support learning. Nurse Education Today 2010; 30(6):584-90.
5. Zarei A. [E-learning in the 21st century]. 2th ed. Tehran: Science and Technology; 2004. [Persian]
6. Bastable S. Nurse educator principles of teaching and learning for nursing practice. 2003; Boston: Jones and Bartlett publishers.
7. Khazaei Jalil S, Zarouj hosseini R, Abbasi A. [Evaluation of Clinical Education Status from the Viewpoints of Operation Room Students and educators in Universities of Medical Sciences in Semnan]. Electronic learning and nursing education 2015; 3(3):46-39 [Persian]
8. MUMS. [The introduction of operating room]. [Cited 2011 March 3]. Available from http://www.mums.ac.ir/ornanesn/fa/historyor. [Persian]
9. Ahmad Z, Cole RP. Impressing the scrub nurse. Ann R Coll Surg Engl 2010; 92(4):355-6.
10. Mitchell L, Flin R. Non‐technical skills of the operating theatre scrub nurse: literature review. Journal of advanced nursing 2008; 63(1): 15-24.
11. Abell CH, Wright DG, Jones MS. The effects of an educational program on faculty stages of concern regarding the use of interactive video services (IVS) in undergraduate nursing education. Kentucky Nursing. 2010; 58(2):7.
12. Mpotos N, Lemoyne S, Calle PA, Deschepper E, Valcke M, Monsieurs KG. Combining video instruction followed by voice feedback in a self-learning station for acquisition of Basic Life Support skills: A randomised non-inferiority trial. Resuscitation 2011; 82(7):896-901.
13. Khazaei Jalil S, Montazeri AS, Bagheri H. [Educational software design of equipment and clinical skills in operation room]. [Cited 2011 March 3]. Available from http://ris.shmu.ac.ir/research/research/detailes.action?research_code=16000723. [Persian]
14. Khatooni M, Alimoradi Z, Samiei-Seiboni F, Shafiei Z, Atashi V. [The impact of an educational software designed about fundamental of nursing skills on nursing students' learning of practical skills]. Journal of Clinical Nursing and Midwifery 2014; 3 (1):9-16 [Persian]
15. Maldonado R. The use of multimedia clinical case scenario software in a problem-based learning course: impact on faculty workload and student learning outcomes. J Physician Assist Educ 2011; 22(3):51-5.
16. Lakdashti A YR, Khatir KH. [The effect of educational simulator software’s on learning and remembering in university students and comparing it with traditional teaching methods]. Inform Commu Technol Edu Sci 2012; 1(3):21-5. [Persian]
17. Baghaie R RD, Rahmani AR, Mohammadpour Y, Jafarizade H. [Effect of webbased education on cardiac disrhythmia learning in nursing student of Urmia University of Medical Sciences]. Iranian J Med Edu 2013; 12(4):240-8. [Persian]
18. Kelly M, Lyng C, McGrath M, Cannon G. A multi-method study to determine the effectiveness of, and student attitudes to, online instructional videos for teaching clinical nursing skills. Nurse Education Today 2009; 29 (3):292-300.
19. Yoo MS, Son YJ, Kim YS, Park JH. Video-based self-assessment: Implementation and evaluation in an undergraduate nursing course. Nurse Education Today 2009; 29(6):585-9.
20. Mahjub S, Shahvey MR. [The design and evaluation of educational software enzyme biochemistry for medical students]. [Cited 2012 Mar 5]. Available from: URL: http://congress.mums.ac.ir// erepository/ archive/ 116/ papers/ 55007 [Persian]
21. Lak K, Zareie F, Habibzadeh H, Mohammadpour Y, Rahnemoon K, Zare H. [Comparison study of the effect of two conference and educational software methods of dysrhythmia stimulator on the level of knowledge of electrocardiograms interpretation in nurses]. IJCCN 2013; 6(3):173-180. [Persian]
22. Rodrigues Rde C, Peres HH. An educational software development proposal for nursing in neonatal cardiopulmonary resuscitation. Rev Esc Enferm USP 2013; 47(1):235-41.
23. Fidalgo-Neto AA, Alberto AV, Bonavita AG, Bezerra RJ, Bercot FF, Lopes RM, Alves LA. PHARMAVIRTUA: educational software for teaching and learning basic pharmacology. Adv Physiol Educ 2014; 38(4):368-71.
24. Li S, Jin Q, Jiang X, Park JJ, Ma H, Bo W, et al. Video feedback teaching method in teaching of abdominal physical examination. Frontier and future development of information technology in medicine and education. Springer Netherlands 2014; 269: 2707-13.
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khazaei jalil S, Shahbazian B, Montazeri A S, Abbasi A. The Impact of Educational Software Designed on Operating Room Students' Learning of Practical Skills. RME. 2015; 7 (4) :13-19
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-241-fa.html

خزایی جلیل سعید، شهبازیان بهاره، منتظری اکرم السادات، عباسی علی. تأثیر نرم افزار آموزشی بر یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشكي. 1394; 7 (4) :13-19

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-241-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 4 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education