[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 64-57 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به برنامه ادغام دروس فارماکولوژی و پاتولوژی اختصاصی
محمدرضا زارع خورمیزی*، مریم دهقان، فاطمه پوررجب، منصور مقیمی، رضا فرهمند راد، عباس وکیلی زارچ
دانشجوی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد، ایران ، mhmdrez.zare@gmail.com
چکیده:   (6501 مشاهده)

مقدمه: در سال­های اخیر، ادغام در برنامه آموزش پزشکی عمومی به عنوان یک صفت برجسته در برنامه ­ریزی آموزشی دانشگاه­ های علوم پزشکی معرفی گردیده ­است. ارائه ­ی بیماری محور دروس پاتولوژی اختصاصی و فارماکولوژی در مقطع فیزیوپاتولوژی که از مصادیق تلفیق افقی به حساب می­ آید، یکی از اهداف آموزشی دانشگاه علوم پزشکی یزد بوده و مطالعه حاضر با هدف توجه به اهمیت دیدگاه و نظرات دانشجویان در خصوص اجرای این طرح، انجام گرفت.

روش ­ها: در این پژوهش توصیفی- مقطعی، نگرش دانشجویان پزشکی مقطع فیزیوپاتولوژی دانشگاه علوم­ پزشکی یزد در  سال1392به روش سرشماری تبیین شد. داده­ ها از طریق پرسشنامه ­ای مشتمل بر دو بخش اطلاعات دموگرافیک و سوالات در چهار حیطه آگاهی و ضرورت فرایند ادغام، حیطه آموزش، وجود امکانات و رضایت از برنامه تلفیق با استفاده از مقیاس لیکرت جمع­ آوری گردید. داده ­ها با روش­های آماری توصیفی و با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شد.

یافته ­ها: از نظر دانشجویان بالاترین میزان امتیازات به حیطه آموزش از طرح ادغام با میانگین و انحراف معیار 0/45±3/36 اختصاص داشت. بعد از آن در جایگاه دوم، حیطه رضایت از سیستم ادغام 0/4±3/26  و کمترین امتیاز به بخش وجود امکانات 0/7±2/92 اختصاص یافت.

نتیجه ­گیری: باتوجه به یافته­ های این پژوهش، دانشجویان مقطع فیزیوپاتولوژی در دانشگاه علوم­پزشکی یزد نسبت به ارائه دروس فارماکولوژی و پاتولوژی به شیوه ادغام نگرش مثبتی داشتند، اما برای بهبود اجرای این شیوه، در جهت ارتقاء امکانات آزمایشگاه­ ها، همکاری سایر گروه­ها به منظور جلوگیری از تکرار مباحث و نیز ارائه کتابچه اهداف و شرح طرح دروس ادغام برای دانشجویان تلاش­ هایی باید صورت گیرد.

واژه‌های کلیدی: دانشجویان، فیزیوپاتولوژی، آموزش، پاتولوژی، فارماکولوژی
متن کامل [PDF 303 kb]   (2034 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1977 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Yamani N, Shater Jalali M.[Curriculum Integration, with Emphasis on Integration in Medical Education] .Iranian Journal of Medical Education 2012; 11(9): 1202-1213. [Persian]
2. Ginzberg E. The reform of medical education: an outsider's reflections Acad Med 1993; 68:518-521.
3. Dent JA, Harden RM. A Practical Guide for medical teachers. 3rd ed. Elsevier: Cherchil Livingston; 2009.
4. Dick ML, King DB, Mitchell GK, Kelly GD, Buckley JF, Garside SJ. Vertical Integration inteachingand learning (VITAL): An approachto medical education in general practice. Med JAust 2007; 187 (2): 133-135.
5. Changiz T. [Design of course evaluation tool through quality improvement medical education (SPICES model) and implementation in medical pharmacology course 2]. [dissertation]. Isfahan: Isfahan University of Medical Science, Educational and Development Center; 2003. [Persian]
6. Hoffman K, Hosokawas M, Blake R, Headrick L, Johnson G. Problem-based learning outcomes: ten yearsof experience at the University of Missouri. Columbia School of Medicine. Acad Med 2006; 81 (7): 617-625.
7. Nikzad M. [Guide to Medical Education in Iran]. Tehran: Ministry of Health and Medical Education; 2003. [Persian]
8. Achike FI, Ogle CW. Information overload in the teaching of pharmacology. J Clin Pharmacol 2000; 40:177-183.
9. Harden R M. The integration ladder: a tool for curriculum planning and Evaluation. Medical Education 2000; 34:551-557.
10. Peile E. Commentary: Integrated learning. BMJ: British Medical Journal 2006; 332 (7536), 278.
11. Adibi I, Abedi Memarzadeh M, Adibi P.Early Clinical Encounter: Report of An Intervention. Iranian J M Educ 2002; 2 (1): 3-9.
12. Dehghan M, Anvari M, Hosseini Sharifabad M, Talebi AR, Nahangi H, Abbasi A, et al. [The View points of Medical Students In Yazd University of Medical Sciences Toward Horizontal Integration Teaching Method in Anatomical Sciences Courses]. Strides in Development of Medical Educatin 2011; 8 (1): 81-87. [Persian]
13. Faingold CL, Dunaway GA. Teaching pharmacology within a multidisciplinary organ system-basedmedical curriculum. Naunyn-Schmiedeberg.s Arch Pharmacol. 2002; 366(1):18-25.
14. Nasiri Asl M, Allami A. [Attitudes of Qazvin medical students to integrate pharmacology in physiopathology course]. EDC journal 2011; 4(6) :31-36. [Persian]
15. Kumar RK, Freeman B, Velan GM, DePermentier PJ. Integrating histology andduring first year of traditional medical course: Perception of students and faculty. BMC MedEduc 2008; 8: 44.
16. Nasri K, Kahbazi M, Norouzi A, Nasri Sh. [The medical education problems and possible Solutions in stagers andintern's view points of Arak University of Medical Sciences, 2006-07] Arak Medical University Journa. 2010; 12 (4): 111-121. [Persian]
17. Mirzaei M, Ahmadipour F, Azizian F. [Viewpoints of students of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences towardse-Learning in teaching clinical biochemistry]. Journal of Medical Education and Development 2012; 7(2): 67-74. [Persian]
18. Mousavi Z, Olapour A. [Horizontal integration in the period in the physiopathology of medicine, Ahwaz Jundi Shapur University of Medical Sciences]. Proceedings of The 10th Congress of National Medical Education: 2009 May 5-7; shiraz, Iran: Sabz journal of medical education 2009:6. [Persian]
19. Khadem N, Khodadadi N, Ebrahimzadeh S. [Openion poll of graduates from Mashhad-School of Medicine, regarding coordination of learnings, during their study with the objectives of education ingiving medical services to society]. Medical Journal of Mashad University of Medical Sciences. 2008; 51(4):233-238. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zare-Khormizi M R, Dehghan M, Pourrajab F, Moghimi M, Farahmand-Rad R, Vakili-Zarch A. medical students Attitudes towards integration of pharmacology and pathology programs in Shahid sadoughi University of Medical Sciences. RME 2016; 8 (1) :57-64
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-236-fa.html

زارع خورمیزی محمدرضا، دهقان مریم، پوررجب فاطمه، مقیمی منصور، فرهمند راد رضا، وکیلی زارچ عباس. دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی یزد نسبت به برنامه ادغام دروس فارماکولوژی و پاتولوژی اختصاصی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1395; 8 (1) :57-64

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-236-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 1 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education