:: دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 10-1 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی در مورد برگزاری دروس کارآموزی و کارورزی: یک مطالعه کیفی
جعفر صادق تبریزی، صابر اعظمی-آغداش*
مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، تبریز، ایران. ، saberazami@yahoo.com
چکیده:   (8017 مشاهده)

مقدمه: در آموزش رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دروس کارآموزی و کارورزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می­باشند. به دلیل وجود ضعف­های موجود در برگزاری این دروس در سال­های گذشته، مطالعه حاضر با هدف بررسی نحوه برگزاری دروس کارآموزی و کارورزی در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت خدمات بهداشتی درمانی از دیدگاه دانشجویان این رشته انجام گرفته است.

روش­ها: در این مطالعه کیفی با رویکرد پدیدارشناسی، بر اساس نمونه­گیری مبتنی بر هدف، 9 نفر از 7 دانشگاه علوم پزشکی تهران (1 نفر)، تبریز (1 نفر)، اصفهان(1 نفر)، شیراز (1 نفر) و کرمان(1 نفر)، قزوین (2 نفر) و دانشگاه آزاد (2 نفر) که چهار نفر از آن­ها مرد و پنچ نفر زن بودند، انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از بحث گروهی متمرکز و مصاحبه با ارسال سوالات باز از طریق پست الکترونیکی در سال 1391 جمع آوری و با روش تحلیل درون مایه­ای تحلیل گردید.

یافته­ها: حاصل تجزیه و تحلیل داده­ها 4 درون مایه اصلی و 20 درون مایه فرعی بود. درون مایه­های اصلی شامل: نحوه تدریس، ارزیابی، نقاط قوت و نقاط ضعف بود. در تدریس موضوعاتی مانند: جلسات توجیهی، زمان تشکیل، داشتن طرح درس، وظایف و فعالیت­ها مطرح بود. درارزیابی: گزارش نویسی، انجام کارتحقیقاتی، مقاله نویسی و ارزیابی توسط مسئولین بیمارستان­ها بیان شده و از ناعادلانه بودن ارزیابی شکایت داشتند. در نقاط قوت: به دو موضوع تمرکز روی موضوعات کاربردی و پژوهش محور بودن اشاره شده و در نقاط ضعف حجم بالای کار، ضعف نظارت، مشکل هماهنگی با بیمارستان­ها، عدم همراهی اساتید راهنما، عدم آشنایی پرسنل مراکز با رشته و مباحث آن مطرح گردید.

نتیجه­گیری: بر اساس نتایج مطالعه، اصلاح شیوه­های ارزشیابی، بهبود هماهنگی با بیمارستان­ها و آشنایی بیشتر پرسنل با این رشته برای ارتقای کیفیت کارآموزی و کارورزی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ضروری است.

واژه‌های کلیدی: کارآموزی، کارورزی، مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 173 kb]   (2505 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3905 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
فهرست منابع
1. Javadi M, Raeisi A, Golkar M. [Comparison between Health Care Management Students & Instructors' Point of View about Internship lessons in this major, Isfahan University of Medical Sciences 2006]. Strides Dev Med Educ 2008;4(2):84-91. [persian]
2. Tabrizi J, Mardani l, Kalantari h, Hamzehei Z. [ Clerkship from the Perspective of Students of Health Services Management and Family Health in Tabriz University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education 2011;10(4):439-51. [persian]
3. Jaffari F, Valiani M. [ Evaluation of Field Training from the Viewpoints of Management and Informatics Students of Isfahan University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2002; 2(1):19-26. [persian]
4. Adhami A, Fasihi Harandi T, Jalili Z, Fattahi Z, Mohammad Alizadeh S. [ The Attitudes of Kerman University of Medical Sciences Interns toward the Adequacy of Received Trainings in Achieving the Approved Educational Goals in Obstetrics & Gynecology Ward]. Strides Dev Med Educ 2006;2(2):95-101. [persian]
5. Zahiri M, Torabi pour A. [ Assessment of Field Training Programs in Graduates of Health Services Management in Ahwaz Jondishapour University of Medical Sciences]. Iranian Journal of Medical Education 2011;11(2):183-90. [persian]
6. Tabrizi J, Jannati A, Hamzehei Z, Narimani M. [ Improving Summative Evaluation Of Clerkship For Health services Management Student In Tabriz Faculty Of Health and Nutrition, Using OSFE]. jhosp. 2010; 8 (3 and 4) :75-81. [persian]
7. Austin Z, Sutton J. Qualitative research: getting started. Can J Hosp Pharm 2014;67(6):436-40.
8. Sargeant J. Qualitative Research Part II: Participants, Analysis, and Quality Assurance. J Grad Med Educ 2012;4(1):1-3.
9. Nakkeeran N, Zodpey SP. Qualitative research in applied situations: strategies to ensure rigor and validity. Indian J Public Health 2012;56(1):4-11.
10. Fontanella BJ, Luchesi BM, Saidel MG, Ricas J, Turato ER, Melo DG. [Sampling in qualitative research: a proposal for procedures to detect theoretical saturation].Cad Saude Publica. 2011;27(2):388-94. [persian]
11. Palinkas LA, Horwitz SM, Green CA, Wisdom JP, Duan N, Hoagwood K. Purposeful Sampling for Qualitative Data Collection and Analysis in Mixed Method Implementation Research. Adm Policy Ment Health 2013;6:6.
12. Morgan David L. Focus Groups as Qualitative Research. 2 th ed. London: Sage; 1997.
13. Hansen E. Successful qualitative health research: a practical introduction. 1 th ed. Australia: Open University Press; 2006.
14. Streubert HJ, Carpenter DR. Qualitative research in nursing.4 th ed. Philadelphia: Lippincott; 2007.
15. Holloway I, Wheeler S. Qualitative Research in Nursing. 2 th ed. London: Blackwell Publishing; 2002.
16. Tabrizi J. Qualitative research in medical education, Part 2: Qualitative research process. Research in Medical Science Eduaction 2012;3(2):64-8. [persian]
17. Maemandi K.[ Moghayeseye nazarate morabian va daneshjooyane dar mord Avamal moaser bar Artagaea Kaefeat Karamozei] Tahran-Iran: Danashgah Oloomapazashki SHahed Bahashti; 1996. [persian]
18. Remmen R, Denekens J, Scherpbier A, Hermann I, van der Vleuten C, Royen P, et al. An evaluation study of the didactic quality of clerkships. Med Educ 2000;34(6):460-4.
19. Vahidi R, Danesh Khah N, Araks M, Koshavar H, Mohammadpour A. [Nursing students’ and instructors’ viewpoints regarding professional abilities of students in internship program at Tabriz University of Medical Science]. Iranian Journal of Medical Education 2006;6(2):107 - 13. [persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها