[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 2-1 برگشت به فهرست نسخه ها
نامه به سردبیر: پاپ کوییز-آزمونی برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان
رضا جفایی دلویی، حسین کریمی مونقی، سمیه علیزاده*
دانشگاه علوم پزشکی ایران. تهران، ایران ، alizadehs2014@gmail.com
واژه‌های کلیدی: آزمون‌های اعلام نشده، پاپ کوییز، ارزشیابی تکوینی
متن کامل [PDF 155 kb]   (1578 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (7050 مشاهده)
نوع مطالعه: نامه به سردبير | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
متن کامل:   (706 مشاهده)

سردبیر محترم مجله پژوهش در آموزش علوم پزشکی

ارﺳﺎل اﻳﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﻋﻠﻤﻲ در ﺟﻬﺖ ﺗﻮﺟﻪ و اراﺋﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﺑﻪ اﺳﺎﺗﻴﺪ محترم علوم پزشکی در خصوص استفاده از فرصت ارزشیابی دانشجو برای آموزش موثر است. همانطور که می­ دانید سنجش، بخش جدایی ناپذیر فرایند آموزش و یادگیری است و تاثیر مهمی بر نحوه مطالعه و آماده شدن برای امتحان دارد (1). ازجمله اهداف و ضرورت­ های ارزشیابی، مشخص کردن سطح توانایی­ها و آمادگی دانشجو برای یادگیری، برنامه ­ریزی برای جبران کاستی‌های مربوط به محتوای از قبل تدریس شده، شروع مناسب فعالیت­ های یاددهی یادگیری، شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجو در جریان تدریس، مشخص کردن و دادن بازخورد از طرف تصحیح کننده به دانشجو و مطلع کردن دانشجو از سطح عملکرد مورد نیاز می ­باشد (2).

پوفام 2002 می‌گوید: «تاثیر سنجش بر آموزش و یادگیری به این دلیل ایجاد می‌شود که آنچه مورد سنجش قرار می‌گیرد تبدیل به چیزی می‌شود که برای آن ارزش قایل می‌شویم و طبیعی است که همان، آموزش داده می شود». تاثیر نوع سنجش بر مطالعه یادگیرندگان و آموزش استاد، به اندازه­ای است که آن را باید جزء وی‍ژگی ­های آزمون به حساب آورد (1). پاپ کوییز (Pop quiz) آزمون تکوینی اعلام نشده ­ای است که برای آموزش و ارزیابی دانشجویان مورد استفاده قرار می­گیرد. در واقع آن­ها آزمون­ های کوتاهی  هستند که بدون اطلاع قبلی دانشجویان و در فواصل زمانی نامنظم در طول ترم و ابتدای کلاس، طی مدت زمانی کوتاه برگزار می­ شوند (3, 4) این آزمـون ­ها می توانند به شکل ­های مختلف مانند چند گزینه­ ای، کوتاه پاسخ، جورکردنی و جای خالی و یا به صورت انشایی، برگزار شوند. پس از برگزاری آزمون بلافاصله، استاد پاسخ­ ها را به صورت کتبی به دانشجویان ارائه می­ دهد (4). براین مبنا، پاپ کوییز بیانگر آن است که دانشجو از محتوای تدریس شده چه چیزی را فراگرفته است (5).

در طی سال­ها ترکیب متفاوتی از این کوییزها طراحی شده است اما نتایج نشان داده است که کوییزهایی که امتیاز آن به عنوان یک نمره اضافی به نمره آزمون پایانی افزوده  می ­شود بیشترین تاثیر مثبت را در یادگیری و افزایش علاقه دانشجو به مطالعه در طول ترم و تشویق به حضور در کلاس را داشته است.

مطالعات به طور آشکار نشان داده است که پاپ کوییز در تشویق دانشجو به مطالعه بیشتر، کاهش حفظ کردن  طوطی وار، آمادگی آن­ها برای امتحان پایانی و مشخص شدن مشکلات دانشجویان در ارتباط با محتوای درس قبل از امتحان پایانی، موثر بوده است (4, 6, 7, 9). در مطالع ه­ای که گراهام (1999) انجام داده است دانشجویان در سطوح بالاتر تحصیلی علاقه مند به استفاده از پاپ کوییز هستند زیرا به آن­ها برای مطالعه بیشتر انگیزه می­دهد. با توجه به این که امروزه دغدغه اساتید استفاده از انواع روش ­های تدریس موثر در کلاس است، پاپ کوییز می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده اساتید قرار گیرد.

فهرست منابع
1. Fattahi B, KarimiYousef SAA, Sharifi HP. Comparison of efficacy assays (functional, anatomical and objective) advice and guidance on the performance of students in research methodology courses,1388,7 (6).
2. Rezaei AA, Akbar SA. Descriptive evaluation of the effects of cognitive, affective and psycho-motor pupils.
3. Soleimani H, Najafi L. The Noticing Function of Classroom Pop Quizzes and Formative Tests in the Uptake of Lexical Items of EFL Intermediate Learners. International Journal of English Linguistics. 2012; 2 (4): p73. [Persian]
4. Kamuche FU. The effects of unannounced quizzes on student performance: further evidence. College Teaching Methods & Styles Journal (CTMS). 2011; 3 (2): 21-6.
5. Kamuche FU. Do Weekly Quizzes Improve Student Performance? Academic Exchange Quarterly. 2005; 9 (3): 188-92.
6. Cicirello VA, editor. On the role and effectiveness of pop quizzes in CS1. ACM SIGCSE Bulletin; 2009: ACM.
7. Azorlosa JL, Renner CH. The Effect of Announced Quizzes on Exam Performance. Journal of Instructional Psychology. 2006; 33 (4): 278-83.
8. Carol A, Nichols PD. Do extra credit pop quizzes improve gross anatomy exam performance? International Association of Medical Science Educators, Medical College of Georgia, Augusta, 2008; 2 (18): 10.
9. Tariq SG, Johnson AM, Thrush CR, Woods MB, Johnson VA, Clardy JA. Pop quizzes: evidence based strategy for medical students. Journal of Medical Science Educator, 2007; 17 (2).
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafaei Dalooei R, Karimi mooanaghi H, alizadeh S. Pop Quiz: a method for teaching and evaluation of students. RME 2015; 7 (1) :1-2
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-205-fa.html

جفایی دلویی رضا، کریمی مونقی حسین، علیزاده سمیه. نامه به سردبیر: پاپ کوییز-آزمونی برای آموزش و ارزشیابی دانشجویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :1-2

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-205-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education