مدل یابی روابط بین هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی: دیدگاه پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه
|
علی رضا رضا قلعه ای، مریم شهودی* |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران ، m_shohoudi@yahoo.com |
|
چکیده: (6439 مشاهده) |
مقدمه: مفهوم حاکمیت بالینی به منزله ایجاد رویکردی نوین در استقرار سیستم بهبود کیفیت در نظام مدیریت سلامت مطرح شده است که شناخت عوامل تأثیرگذار بر آن به منظور اجرای اثربخش آن، ضروری است. در همین راستا، هوش فرهنگی که به عنوان یکی از متغیرهای مرتبط با آن معرفی شده به توانایی برخورد با مردم فرهنگ های مختلف اشاره می کند. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف مدل یابی روابط بین هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی در بین پرستاران بیمارستان های دولتی شهر کرمانشاه انجام شد.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی 137 نفراز پرستاران دو بیمارستان دولتی شهر با استناد به جدول مورگان و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش دو پرسشنامه استاندارد حاکمیت بالینی (Mikamali et al, 2013) و هوش فرهنگی (Lugo, 2007) بودند که روایی و پایایی آنها بررسی و تأیید گردید. در نهایت دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری از طریق نرم افزار آماری LISREL تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاکی از این بود که رابطه معنیداری بین هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی پرستاران با ضریب استاندارد (66/0)، مقدار t (92/5) و با سطح معنیداری (01/0) وجود دارد. همچنین بین متغیرهای دموگرافیک از قبیل جنسیت، سن، سابقه کار و وضعیت تأهل با هوش فرهنگی و حاکمیت بالینی رابطه معنیداری مشاهده نگردید.
نتیجه گیری: با توجه به اینکه هوش فرهنگی به عنوان یکی از متغیرهای تأثیرگذار بر حاکمیت بالینی محسوب میگردد؛ بنابراین، انتظار میرود نظام مدیریت سلامت با توجه به هوش فرهنگی، گامهایی استوار برای استقرار و اثربخشی حاکمیت بالینی بردارد. چراکه، یافتههای پژوهش بیانگر آن بود که پرستاران دارای هوش فرهنگی بالا در اثربخشی هر چه بیشتر فرایند حاکمیت بالینی نقش ارزندهای را ایفا خواهند نمود.
|
|
واژههای کلیدی: فرهنگ، حاکمیت بالینی، پرستاران |
|
متن کامل [PDF 365 kb]
(1758 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (2366 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
مدیریت آموزشی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|