[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 6، شماره 1 - ( 1393 ) ::
جلد 6 شماره 1 صفحات 39-29 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392
فیروز نصیرزاده، آبتین حیدرزاده*، ماندانا شیرازی، ربیع اله فرمانبر، آرزو منفرد
Community medicine dept, School of medicine, Guilan University of Medical Sciences, Rasht,Iran ، abtinh@gmail.com
چکیده:   (7653 مشاهده)

مقدمه: آموزش و یادگیری، همواره به عنوان یک فرایند دو جانبه مطرح بوده است و سبک­های یادگیری، که عادات پردازش اطلاعات دریافتی افراد می ­ باشد، یکی از عوامل مؤثر در یادگیری است. توجه اساتید و برنامه ­ ریزان در سطوح مختلف آموزش به سبک ­ های یادگیری، موجب تسهیل فرایندهای آموزش و یادگیری خواهد شد . این مطالعه با هدف تعیین سبک­های یادگیری دانشجویان علوم پزشکی گیلان در رشته ­ های مختلف تحصیلی انجام شد.

  روش ها: این مطالعه توصیفی - مقطعی، بر روی 407 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در رشته ­ های مختلف تحصیلی به روش نمونه ­ گیری تصادفی طبقه ­ ای انجام گرفت. جهت جمع ­ آوری اطلاعات از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و سیاهه سبک یادگیری کلب استفاده شد، که روایی و پایایی آن در مطالعات مختلف تائید شده بود. پس از جمع ­ آوری اطلاعات با استفاده از نرم ­ افزار Stata و بهرمندی از آمار توصیفی و آمار تحلیلی (آزمون مجذور کای و آنالیز واریانس یکطرفه)، تجزیه و تحلیل شد.

  یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که میانگین سنی دانشجویان 62/3 ± 71/22 سال بود. سبک یادگیری اکثر دانشجویان همگرا (4/50 درصد)، و بعد از آن به ترتیب جذب ­ کننده (9/19 درصد)، انطباق یابنده (4/19 درصد) و واگرا (3/10 درصد) بود. سبک یادگیری همگرا در دانشجویان پزشکی بطور معنی ­ داری بیشتر از سایر رشته ­ ها بود، همچنین بین سبک ­ های یادگیری دانشجویان با مقطع تحصیلی آنان ارتباط معنی ­ داری وجود نداشت (06/ 0 < P ).

  نتیجه ­ گیری : از آنجایی که سبک یادگیری دانشجویان با توجه به شرایط و دوره های مختلف تحصیلی می تواند متغیر باشد، ‌لذا توجه بیشتر به این مسئله و ایجاد تغییر در روشهای آموزش و تدریس این دانشجویان براساس سبک یادگیری آنان می تواند در بهبود هر چه بیشتر یادگیری فراگیران موثر باشد.

واژه‌های کلیدی: سبک یادگیری، ‌ دانشجویان، ‌آموزش
متن کامل [PDF 690 kb]   (4896 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (9045 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: شیوه های آموزش
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasirzadeh F, Heidarzadeh A, Shirazi M, Farmanbar R, Monfared A. Assessing Learning Styles of Students in Guilan University of Medical Sciences, 2013. RME 2014; 6 (1) :29-39
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-199-fa.html

نصیرزاده فیروز، حیدرزاده آبتین، شیرازی ماندانا، فرمانبر ربیع اله، منفرد آرزو. بررسی سبک های یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1392. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1393; 6 (1) :29-39

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-199-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 1 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education