:: دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 28-21 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین حرفه ای تیم سلامت(AHPQ) در ایران
مریم نجفی، نوشین کهن، مینو نجفی، حمیده محمدزاده اسماعیلی، ماندانا شیرازی*
مرکز مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، Mandana.shirazi@ki.se
چکیده:   (12118 مشاهده)

  مقدمه : با توجه به اهمیت سنجش نگرش افراد تیم سلامت در ارتباط و همکاری میان افراد تیم مراقبت بهداشتی در جهت ارتقاء کیفیت مراقبت از بیمار و لزوم ارزیابی ابزارهایی که در هر مطالعه استفاده می­شوند، این مطالعه برای ارزیابی روایی و پایایی ابزار سنجش نگرش بین­حرفه­ای تیم سلامت (AHPQ) برای اولین بار در ایران، انجام گردید.

  روش­ ها: در یک مطالعه توصیفی- مقطعی ابزار سنجش نگرش مهارت­های بین­حرفه­ای مورد بررسی قرار گرفت. ابتدا برای استفاده از ابزار از مولف آن اجازه گرفته شد . سپس ابزار به زبان فارسی ترجمه شده و جهت بررسی روایی پرسشنامه برای10 نفر متخصص آموزش پزشکی ارسال گردید. سپس پرسشنامه توسط دو مترجم زبان انگلیسی از فارسی به انگلیسی باز ترجمه شد و مغایرتی با پرسشنامه اصلی مشاهده نگردید. برای بررسی پایایی از دوشیوه همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی درون طبقه­ای ( Intra-class correlation coefficient = ICC ) و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. جهت تعیین روایی محتوای کمّی CVR و CVI محاسبه گردید.

  یافته ها: امتیاز CVR هر 20 آیتم از عدد جدول لاوشه (62/0) بزرگتر بود. نتایج محاسبه CVI حاکی از آن بود که 17 آیتم نمره CVI بالاتر از 79/0 داشته و سه آیتم با امتیاز پایین­تر مورد بازبینی قرار گرفت. همسانی درونی سوالات (آلفای کرونباخ 1/94درصد) نشان داد که تمام سوالات ابزار همبستگی بالایی دارند. پایایی آزمون - آزمون مجدد با استفاده از ضریب همبستگی966/0 ICC= و 875/0 r = در سطح 005/ 0 p < معنی­دار بود.

  نتیجه گیری : نتایج این مطالعه نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش نگرش بین حرفه­ای ( AHPQ ) از روایی و پایایی لازم برخوردار بوده و ابزار مناسبی برای سنجش نگرش مهارت­های بین حرفه­ای است.

  کلیدواژه‌ها: پرسشنامه، نگرش، تیم سلامت بین رشته­ای، روایی، پایایی

واژه‌های کلیدی: پرسشنامه، نگرش، تیم سلامت بین رشته­ای، روایی، پایایی
متن کامل [PDF 171 kb]   (3436 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3996 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها