تجربه اعضائ هیات علمی در آموزش تعهدات حرفه ای به دانشجویان علوم پزشکی
|
عباس علامی، نوید محمدی*، ماندانا شیرازی |
گروه پزشکی اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، nvmohammadi@iums.ac.ir |
|
چکیده: (6765 مشاهده) |
مقدمه : رفتار های غیرحرفه ای در حال تبدیل به یک اتفاق معمول در میان دانشجویان پزشکی است. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت آموزش تعهدات حرفهای پزشکی از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین به منظور تعیین پیش شرطها و موانع استقرار آن است.
روش ها: این مطالعه کیفی فنومنولوژیک در سال 1392 در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین با مشارکت 18 عضو هیات علمی که به صورت هدفمند از بین 130 عضو هیات علمی دانشکده پزشکی انتخاب شدند صورت گرفت. شرکت کنندگان در قالب 3 گروه متمرکز به تبیین باورها، ادراکات و انتظارات خود در مورد آموزش تعهدات حرفهای در قالب سوالاتی همچون «فراگیران شما چگونه تعهدات حرفهای را فرا میگیرند؟» و « شما با چه چالشهایی در آموزش تعهدات حرفهای به فراگیرانتان روبرو هستید؟» پرداختند. برای استخراج کدها از روش تحلیل محتوا استفاده شد.
یافته ها: اعضای هیات علمی تجربههای آموزشی قبل از ورود به دانشگاه، آموزشهای ساختارمند در دانشکده و یادگیری نقش حرفهای از الگوها را عوامل اصلی موثر بر یادگیری تعهدات حرفهای برشمردند. شرکت کنندگان مشاهده رفتار اساتید و بازخورد های دریافتی از آنان را تاثیرگذارترین عامل در یادگیری فراگیران معرفی نمودند. آنان معتقد بودند درحال حاضر نقش الگویی اساتید کمرنگ شده است. آنان تعهدات حرفهای را چند بعدی عنوان نموده و عوامل اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را بر آن موثر دانستند. همچنین روش ترکیبی برای آموزش پیشنهاد شد.
نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که برنامهریزی منسجم در دانشکده پزشکی برای التزام بیشتر فراگیران و اساتید به آموزش تعهدات حرفهای ضروری است. برنامههای رسمی فعلی آموزشی در زمینه تعهدات حرفهای کافی نیست و پیشنهاد میشود تمرکز بیشتری بر بهبود این آموزشها از جمله توجه به نقش الگو بودن اساتید در طول دوره آموزشی پزشکی صورت گیرد.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش پزشکی، آموزش تعهد حرفه ای، بحث گروهی متمرکز |
|
متن کامل [PDF 206 kb]
(2292 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (3400 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
حرفه اي گري ، اخلاق پزشكي
|
|
|
|