:: دوره 6، شماره 2 - ( 1393 ) ::
جلد 6 شماره 2 صفحات 35-28 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی فرآیند ارزشیابی بالینی مبتنی بر Log Book برمیزان یادگیری شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی دانشجویان پرستاری
عاطفه قنبری، آرزو منفرد*
دانشکده پرستاری مامایی شهید بهشتی رشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، a.monfared88@gmail.com
چکیده:   (7444 مشاهده)

  مقدمه: امروزه با رشد سریع و روز افزون اطلاعات شکاف بین تئوری و عمل روز به روز عمیق ­ تر می ­ گردد. یکی از راهکارهای جدید رفع این مشکل نگاهی دیگر به آموزش بالینی می ­ باشد. یکی از راه حل­های اصلی حل مشکلات بالینی، ارزشیابی مداوم و ارزشیابی فرآیند آموزشی دانشجو با استفاده از کتابچه راهنمای یادگیری بالینی ( Log Book ) است. این مطالعه با هدف، تعیین تأثیر استفاده از Log Book بر یادگیری مهارتی و شناختی دانشجویان پرستاری صورت گرفت .

  روش ­ ها: این مطالعه بصورت تحقیق نیمه تجربی بر روی 2 گروه 7 نفره از دانشجویان ترم 4مقطع کارشناسی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در واحد کارآموزی قلب به روش در دسترس در دو نیم­سال تحصیلی صورت گرفت. که در آن دانشجویان با استفاده از Logbook مورد ارزشیابی قرار گرفتند و در پایان نمرات حاصل با نمراتی که دانشجویان از روش سنتی به دست آوردند، با استفاده از آزمون آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) مورد مقایسه قرار گرفت.

  یافته ­ ها: میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان در ارزیابی بالینی مبتنی بر Log Book (58/0 ± 23/18) بیشتر از نمرات دانشجویان به روش سنتی (90/0 ± 46/17) بود. اما از نظر آماری تفاوت معنی­داری بین نمرات دو روش مشاهده نگردید.

  نتیجه ­ گیری: با توجه به تاثیر Log Book در یادگیری و توجه بیشتر آن به جزئیات در فرآیند ارزشیابی دانشجویان و استفاده کم آن در آموزش بالینی، بهتر است به منظور ارتقا آموزش، کارگاه­های آموزشی برای اساتید و دانشجویان درگیر در آموزش بالینی برگزار گردد تا بتواند با افزایش آگاهی و مهارت­های لازم، به طراحی مناسبتر این روش و اجرای عملی ان کمک نمایند.

واژه‌های کلیدی: Logbook، آموزش بالینی، ارزشیابی
متن کامل [PDF 356 kb]   (2795 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (3052 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 2 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها