:: دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 77-69 برگشت به فهرست نسخه ها
دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما
حسین ابراهیمی پور، رحیمه ارازی، زهرا شادنام، سمیه نصراللهی، صدیقه ابراهیمی پور، الهه لعل منفرد*
گروه بهداشت و مدیریت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، elm_monfared@yahoo.com
چکیده:   (5986 مشاهده)

  مقدمه: مواجهه با تغییرات قابل توجهی که دانشجویان در محیط دانشگاه نسبت به زندگی قبل از آن دارند، استفاده از اساتید راهنما و مشاور را برای آنان اجتناب ناپذیر نموده است. هدف از این مطالعه بررسی دیدگاه دانشجویان دانشکده بهداشت مشهد در مورد وظایف و عملکرد اساتید راهنما در سال 1392 بود .

  روش ­ها : در این مطالعه توصیفی - مقطعی، نظرات97 نفر از دانشجویان دانشکده بهداشت به روش طبقه ای و تصادفی ساده با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته، مشتمل بر 34 گویه در سه قسمت دموگرافیک، دیدگاه دانشجویان نسبت به وظایف و عملکرد اساتید راهنما بررسی گردید. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون­های t مستقل و آنالیز واریانس، با کمک نرم افزار SPSS در سطح معنی دارد 05/0 تحلیل شدند.

  یافته ­ها: وظایف مهم اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان به ترتیب اولویت شامل: «آشنا کردن دانشجو با مقررات دانشگاه» (4/1 ± 9/3)، «پیگیری وضعیت تحصیلی دانشجو» (4/1 ± 2/3)، «آماده سازی دانشجو برای پذیرش مسئولیت» (4/1 ± 97/2) بوده است و عملکرد اساتید راهنما از دیدگاه دانشجویان 3/10درصد خوب و 7/56 درصد متوسط و 33 درصد ضعیف بر آورد شد.

  نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش دانشجویان نسبت به وظایف اساتید راهنما دیدگاه خوبی داشتند اما عملکرد آنان نتوانسته بود جایگاه رضایت بخشی را بین دانشجویان بدست آورد، بنظر می­رسد در جهت بهبود این مسئله باید مشاوره تحصیلی به عنوان یک موضوع تخصصی در نظر گرفته شده و ضمن آموزش اساتید، ارتباط بین واحدهای مشاوره دانشگاه و اساتید مشاوره تسهیل گردد.

واژه‌های کلیدی: استاد راهنما، دانشکده، دانشجو
متن کامل [PDF 176 kb]   (2078 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1875 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها