پیدایش و توسعه سریع رایانه ها، فناوری اطلاعات و ارتباطات و گسترش روزافزون منابع اطلاعاتی الکترونیک، بر همه جنبه های زندگی تاثیر گذاشته است و باعث رشد و توسعه کشورها شده است. توسعه سیستم های اطلاعات رایانه ای در سیستم مراقبت های بهداشتی- درمانی نیز موثر بوده است. امروزه نیاز به ایجاد پرونده الکترونیک سلامت و اجرای پزشکی مبتنی بر شواهد که دسترسی به منابع روزآمد پزشکی در خـصوص تشخیص و درمان بیمـاری ها را فراهم مـی کنـد،مشهود است (1).
فناوری اطلاعات نقش مهمی در ارتقاء کارایی و بهره وری سازمان ها دارد (2). در دنیای امروز با افزایش روزافزون اطلاعات یا به تعبیری انفجار اطلاعات رو برو هستیم و برای اینکه در این اقیانوس عظیم سر در گم نشویم نیازمند مهارت خاصی هستیم که به سواد اطلاعاتی تعبیر شده است (3). اصطلاح فناوری اطلاعات عموماً به عنوان پردازش و توزیع داده ها با استفاده از سخت افزار، نرم افزارهای یارانه ای و فناوری تجهیزات راه دور مطرح می شود و شامل رایانه، تجهیزات ارتباطات راه دور، شبکه اینترنت و وب می باشد (4). در منابع مختلف تعاریف متعددی برای سواد رایانه و اطلاعاتی ذکر شده است. در این بین سواد رایانهای را داشتن دانش پایه رایانه، آشنایی و کار با برنامه های کاربردی و سیستم های عامل ذکر کرده اند (5) و سواد اطلاعاتی را مجموعه ای از مهارت ها، به منظور توانایی شناسایی درست منابع اطلاعاتی، دسترسی و همچنین توانایی استفاده هدفمند از آنها تعریف کرده اند (3). امروزه تلاش هر سازمان آموزشی باید در ارتباط با گسترش فناوری اطلاعات صورت گیرد. همه ساله تعداد زیادی دانشجو وارد دانشگاه ها می شوند که نیازمند استفاده از پایگاه های الکترونیکی، وب سایتها و کتابخانه های دیجیتال هستند، اما دانش چندانی در مورد آن ندارند (3).
یکی از موثرترین دستاوردهای پیشرفت فناوری اطلاعات، یادگیری الکترونیکی و مبتنی بر وب است (6). کمبود فضای آموزشی، گسترش روزافزون اطلاعات و نیاز به دسترسی سریع به آنها در کمترین زمان، تقاضا برای برگزاری دوره های آموزشی را به صورت مجازی افزایش داده است. جهانیان در مطالعه ای نشان داد، دانشجویان شرکت کننده در دورههای آموزش مجازی سودمندی روشهای آموزش مجازی را تایید کرده و از آن رضایت داشتند (7). از طرفی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به عنوان سازمان هایی پویا و رو به رشد، نیازمند تحقیق و پژوهش هستند (3). به عنوان گام نخست برای ایجاد پویایی در نظام آموزش عالی و ایجاد فضای تحقیقاتی در دانشگاه ها باید توانایی دستیابی به اطلاعات و انتخاب منابع مورد نیاز را به دانشجو آموخت. بنابراین باید با ابزارهای الکترونیکی بازیابی اطلاعات آشنا باشد و دانش لازم جهت استفاده از کتابخانه های الکترونیک و بانک های اطلاعاتی و جستجو اطلاعات در آنها را دارا باشند (3). از طرفی با توجه به حجم زیاد اطلاعات موجود در اینترنت، عدم آشنایی با روش های پیشرفته جستجوی اطلاعات، باعث اتلاف وقت و افزایش هزینه و سردرگمی دانشجو می شود (1). این در حالی است که مطالعه انجام شده بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه ارومیه نشان داد که تنها یک سوم دانشجویان با بانک های اطلاعات پزشکی، 18 درصد با بانک های اطلاعاتی مقالات مجلات فارسی و 27/2 درصد با امکانات پیشرفته جستجو آشنا بودند (5). Jadoon نیز نشان داد که تنها 21/7 درصد از دانشجویان با روش جستجو در PubMed آشنایی داشتند (8).
اهمیت استفاده از فناوری اطلاعات در خارج از ایران نیز وجود دارد. تحقیقات انجام شده نشان می دهد که دانشجویان از بانک های اطلاعاتی و مقالات مجلات به میزان کمی استفاده می کردند (9). Gibson هم در ارزیابی خود متوجه شد که دانشجویان در سطوح مختلفی از دانش فناوری اطلاعات از مبتدی تا پیشرفته قرار دارند (10). Flaspohler در مطالعه خود نشان داد گرچه دانشجویان مورد مطالعه از سواد رایانه ای مناسبی برخوردارند ولی می توان با برگزاری دوره های آموزشی، سواد آنها را در این زمینه افزایش داد. او همچنین همکاری کتابخانه و دانشکده را در آموزش سواد اطلاعاتی بسیار اساسی دانست (10).
با توجه به اینکه دانشجویان از ارکان اصلی آموزش عالی محسوب می شوند و می توانند نقش عمده ای در بالا بردن کیفیت آموزش عالی داشته باشند (11)، بررسی توانمندی آنها در خصوص کاربرد رایانه و فناوری اطلاعات می تواند مفید باشد. بنابراین ضروری است که میزان آشنایی و استفاده دانشجویان از مهارت های رایانه و فناوری اطلاعات مشخص شود و با تفکیک و سطحبندی افراد، دورههای آموزشی متناسب با نیازهای آنها برگزار گردد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان استفاده از پایگاه ها و میزان آشنایی با مفاهیم و نرمافزارهای رایانهای در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد طراحی شد.
روش ها
این مطالعه به روش توصیفی - مقطعی اجرا گردید. جامعه آماری این پژوهش 120 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از 4 دانشکده (بهداشت، پزشکی، پیرا پزشکی، پرستاری مامایی) در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-1391 مشغول به تحصیل بودند انتخاب شدند. دانشجویان مهمان در دانشکده ها از مطالعه خارج شدند. با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و محدودیت زمانی و امکانات، نمونه گیری بصورت خوشه ای انجام شد. با توجه به اینکه 4 دانشکده بهداشت، پزشکی، پیراپزشکی و پرستاری و مامایی دارای دانشجوی کارشناسی ارشد بودند، خوشه ها از 4 دانشکده انتخاب شدند. رشته های تحصیلی به تفکیک سال ورودی به عنوان خوشه ها در نظر گرفته شدند و در هر دانشکده متناسب با حجم آن (تخصیص متناسب)، خوشه ها به صورت تصادفی انتخاب و کل جمعیت هر خوشه بررسی شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. پرسشنامه شامل 32 سوال در دو بخش سواد رایانه ای و اطلاعاتی بود. که میزان آشنایی و مهارت افراد را در زمینه مبانی رایانه و اینترنت، ویندوز و نرم افزارهایMicrosoft office مورد بررسی قرار داد. پاسخ سوالات در طیف پنج گزینه لیکرت (اصلاً، کم، متوسط، خوب، عالی و از 0 تا 4 نمره گذاری شد. (اصلاً=0، کم=1، متوسط=2، خوب=3، عالی=4) سطح مهارت نیز در سه طبقه 1- فاقد مهارت (گزینه های اصلاً و کم) 2- متوسط (گزینه متوسط) 3- پیشرفته (گزینه های خوب و عالی) طبقه بندی شد. روایی پرسشنامه بوسیله 4 نفر از کارشناسان حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات بررسی شد و پس از اصلاح و بازبینی مورد تایید قرار گرفت. برای سنجش پایایی نیز تعداد 20 نفر از دانشجویان پرسشنامه را تکمیل نمودند. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و با ضریب 0/76مورد تایید قرار گرفت.
پرسشنامه در کلاس درس و در بین دانشجویان توزیع شد. بطوری که پس از بیان اهداف پژوهش، دانشجویان آگاهانه و با رضایت کامل پرسشنامه را تکمیل نمودند. پس از نمره گذاری پرسشنامه ها ،برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS.Ver.16 و از شاخص های آمار توصیفی (مانند فراوانی و درصد) و آمار استنباطی (آزمون T-test وANOVA) استفاده شد.
یافته ها
از 120 دانشجویی که مورد بررسی قرار گرفتند 76/7درصد زن و 23/3درصد مرد بودند. نتایج در دو بخش سواد رایانهای (توانایی استفاده از رایانه) و سواد اطلاعاتی (توانایی جستجو و دسترسی به اطلاعات) نشان داده شد. با توجه به نتایج بدست آمده میانگین نمره سواد رایانه ای در دانشجویان تحصیلات تکمیلی 0/7±2/28 و میانگین نمره سواد اطلاعاتی 0/6± 2/4 بود.
نتایج مطالعه نشان دادکه 83/3 درصد از دانشجویان، دوره های آموزشی رایانه را گذرانده بودند و 38/3 درصد از آنها دارای مدرک بین المللی رایانه (ICDL) بودند و 10درصد دوره آموزشی را در مراکز فنی و حرفه ای، 21/7 درصد در دانشگاه و 13/3 درصد در مراکز خصوصی گذرانده بودند. همچنین16/7 درصد بیان کرده بودند که رایانه را به صورت تجربی آموخته اند. میزان استفاده از رایانه در 43/3 درصد از دانشجویان 1-2 ساعت در روز، 45درصد بیش از 2 ساعت و 11/7 درصد کمتر از 1 ساعت بود. 40 درصد بین 2-1 ساعت و 35 درصد بیش از 2 ساعت در روز از اینترنت استفاده می کردند. میزان استفاده از رایانه و اینترنت به تفکیک جنس در جدول شماره یک نشان داده شده است.
در پاسخ به سوالات مربوط به مبانی رایانه 78/3درصد با مفهوم نرم افزارهای رایانه، 61/7 درصد با مفهوم سخت افزارهای رایانه و 48/3 درصد از دانشجویان با مفهوم سیستم عامل آشنایی داشتند. همچنین 65 درصد از دانشجویان توانایی مدیریت فایل ها (کپی و چسباندن فایل ها، تغییر نام، شناسایی فایل از طریق پسوند فایل) را دارا بودند. یافته ها نشان داد تنها 46/7 درصد از دانشجویان از گزینه Help در نرم افزارها استفاده می کردند. در میان نرمافزارهای Microsoft Office بیشترین آشنایی مربوط به مهارت power pointبا میانگین نمره 0/8±2/6 و کمترین مهارت مربوط به Outlook با میانگین 0/07± 0/5 و Access با میانگین 0/01±0/8 بود. نتایج نشان داد که سواد رایانه ای دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود ولی این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. (p-value=0.6) درصد میانگین حیطه های سواد رایانه ای بر اساس جنسیت در جدول شماره دو نشان داده شده است .
سواد رایانه ای بین دانشجویان با رشته های مختلف تفاوت آماری معنادار نداشت. (0/28=p-value) توزیع فراوانی برای سطوح آشنایی دانشجویان با حیطه های سواد رایانه ای در جدول شماره سه نشان داده شده است
در زمینه سواد اطلاعاتی نتایج نشان داد میزان آشنایی دانشجویان با موتورهای جستجو در اینترنت 85 درصد و عملگرهای جستجو 7/81 درصد بود و کمترین میزان آشنایی مربوط به استفاده از MeSH در پایگاه Medline بود. 7/ 86درصد از دانشجویان باGoogle scholar ، 60 درصد با پایگاه INLM و 7/31درصد با پایگاه اطلاعاتی Medline آشنایی داشتند. یافتهها نشان داد بیشترین دریافت مقاله ازGoogle scholar (3/38 درصد) و سپس Medline (3/23 درصد) بود. بر طبق نتایج بدست آمده مهارت جستجو در پایگاههای اطلاعاتی و کتابخانههای دیجیتال در 7/66درصد از دانشجویان در سطح مقدماتی و در 30 درصد در سطح پیشرفته بود و 3/3درصد نیز هیچگونه آشنایی با تکنیک های جستجو در بانکهای اطلاعاتی نداشتند. 100درصد دانشجویان دارای پست الکترونیک بودند و 7/41 درصد به صورت روزانه، 50درصد چند روز یکبار و 3/8 درصد چند هفته یکبار آن را چک میکردند. همچنین 7/51 درصد از دانشجویان دارای وبلاگ شخصی بودند. بر طبق یافتههای پژوهش میزان آشنایی با پست الکترونیک در 6/41 درصد از دانشجویان در سطح متوسط و در 4/58 درصد در سطح پیشرفته بود. نتایج همچنین نشان داد سواد اطلاعاتی دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر بود که این اختلاف از نظر آماری معنادار بود. (02/=0 p-value)
بحث و نتیجه گیری
امروزه تسلط به سواد و مهارتهای رایانه و دسترسی سریع به اطلاعات در فضای مجازی جز ضروریات پیشرفت تلقی میشود. ارزیابی مهارتهای مربوط به سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان حاکی از این بود که میانگین بدست آمده از سواد رایانهای و اطلاعاتی دانشجویان بالاتر از حد متوسط بود و در مجموع دانشجویان در حد قابل قبول با مهارتهای رایانه و فناوری اطلاعات آشنایی داشتند. پندپذیر در مطالعه خود که به بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی پرداخته بود نیز به این نتیجه رسید که سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش بالاتر از حد متوسط بود. (12) میری در مطالعه خود با هدف بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر، میانگین را بالاتر از حد متوسط (36/2) دانسته بودند (14). نتایج مطالعه سرباز و همکاران نیز نشان داد 2/54 درصد از دانشجویان دانشکده علوم پیراپزشکی و بهداشت مشهد درحد اپراتوری با رایانه آشنایی داشتند (15). ولی نتایج مطالعه صالحی و همکارش میزان سواد عمومی رایانهای کارکنان را پایینتر از میانگین بدست آورد (16). Wallace و همکارش نیز در مطالعه خود نشان دادند دانشجویان دانش و مهارت لازم در خصوص کار با رایانه را دارا هستند (17). صیفوری و همکارش در مطالعه خود سواد اطلاعاتی دانشجویان کارشناسی سال آخر را کمتر از حد متوسط مطالعه بدست آوردند (3).
به علت اهمیت پژوهش در مقطع تحصیلات تکمیلی نیاز به جستجو در پایگاههای اطلاعاتی، داشتن مهارت در زمینه رایانه و برخورداری از سواد اطلاعاتی لازم و ضروری است. که این امر تا حدودی در مورد دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد محقق گشته است. ولی آشنایی بیشتر با مهارت های فناوری اطلاعات و رایانه می تواند ضعف های روشنی که در این زمینه وجود دارد را مرتفع کند. بنابراین انجام نیازسنجی آموزشی و برگزاری دوره های آموزشی برای دانشجویان، ضروری به نظر میرسد.
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که اکثر دانشجویان، دورههای آموزشی مربوط به مهارت های رایانه و اطلاعات را گذراندهاند. این در حالی است که لطفنژاد در مطالعه خود نشان داد که بیشتر دانشجویان (77 درصد) پیش از ورود به دانشگاه هیچ گونه دورهی آموزشی مربوط به رایانه و اطلاعرسانی را نگذرانده بودند (5). Ameh و همکاران نیز در مطالعه خود نشان دادند تنها 37/5درصد از دانشجویان دوره های رسمی آموزش رایانه را گذرانده بودند. که علت این تفاوت عدم وجود دوره های آموزشی در برنامه های درسی دانشگاه ذکر شده است (18).
یکی از مهارت های لازم برای دانشجویان آشنایی با مهارتهای هفتگانه رایانه است. این مهارت ها مشتمل بر : مبانی فناوری اطلاعات، بکارگیری و مدیریت فایلها (Windows)، اطلاعات و ارتباطات (اینترنت کاربردی)، واژهپرداز (Word)، صفحه گسترده (Access) و ارائه مطالب (Power point) میباشد. مطالعه حاضر نشان داد دانشجویان آشنایی خوبی با برنامه های Power point و Word داشتند. اما در مورد برنامه Access مهارت آنها در سطح خوبی نبود. Ameh و همکاران نیز در مطالعه خود نشان دادند در حدود 60 درصد از دانشجویان نیجریهای مهارت لازم درخصوص کار با نرم افزارWord را داشتند.(18) استفاده از نرمافزارهای کاربردی چون Power point و Word در کنفرانس های کلاسی و پروژه های درسی توجیه گر این تفاوت میباشد که با سایر مطالعات نیز همخوانی دارد (1،2،19). ولی Samuel و همکاران در مطالعه خود نشان دادند که آشنایی دانشجویان پزشکی تانزانیا در خصوص کار با برنامه Word پایین بود. که طبق نظر نویسنده علت این موضوع، ضعف در دانش پایه کامپیوتر در دانشجویان بود.(20). مطالعات مختلف نشاندهنده آشنایی کم دانشجویان با برنامه Access بود (1،2،19). صالحی در مطالعه خود در این خصوص بیان کرد که برنامه Access از قدرت بیشتری در پیشبینی سواد عمومی رایانه ای نسبت به سایر برنامiه های Office برخوردار بود (16).
نتایج مطالعه حاکی از این بود که مهارت دانشجویان در جستجو اطلاعات و استفاده از عملگرهای جستجو در سطح خوبی بود. با توجه به اینکه یکی از اصلیترین وظایف دانشجویان کارشناسی ارشد، انجام تحقیق و پژوهش است، آشنایی آنها با مهارت جستجوی پیشرفته مفید به نظر می رسد. لطف نژاد در مطالعه خود نشان داد اکثر دانشجویان (64/6 درصد) با ابزارهای جستجوی وب آشنا بودند و از آن در جستجوی خود استفاده می کردند. ولی با امکانات پیشرفته برای جستجو (27/7درصد) و عملگرهای جستجو (5/4درصد) آشنایی چندانی نداشتند (5). زارعی نیز در مطالعه خود بر روی دانشجویان پزشکی درصد میانگین امتیاز استفاده از عملگرها را 25 درصد نشان داد (1). برای دسترسی به محتوای تعداد انبوهی از منابع اطلاعاتی، دانشجویان نیازمند آشنایی با بانک های اطلاعاتی هستند. بانک های اطلاعاتی پزشکی معتبر از مهمترین منابع کسب اطلاعات در اینترنت است و آشنایی با آنها نقش مهمی در استفاده از منابع الکترونیک دارد (21). بانک اطلاعاتی Medline به وسیلهی کتابخانه ملی پزشکی آمریکا تولید می شود و به صورت رایگان قابل جستجو است (5). نتایج مطالعه حاضر میزان آشنایی (31/7 درصد) و استفاده (23/3 درصد) دانشجویان از پایگاه اطلاعاتی Medline را در حد متوسط نشان دادند و در نتیجه عدم آشنایی با این پایگاه موجب استفاده کم از آن می گردد. لطفنژاد نیز در مورد استفاده از بانک های اطلاعاتی پزشکی نشان داد که تقریباً یک سوم از دانشجویان با این منابع آشنا بودند و از آنها استفاده می کردند (5). Samuelو همکاران در مطالعه خود نشان دادند تنها 23 درصد از دانشجویان از مجلات الکترونیکی استفاده میکردند و تمام شرکت کنندگان به اتفاق بیان کرده بودند که نیاز به آموزش کامپیوتر در این خصوص دارند (20). Jadoon نیز نشان داد که تنها 21/7 درصد از دانشجویان با روش جستجو در PubMed آشنایی داشتند (8).
پست الکترونیک یکی از ابزارهای اساسی برای ارتباط استاد و دانشجو است. در این مطالعه تمام دانشجویان دارای پست الکترونیک بودند. که با نتایج مطالعه زارعی همخوانی دارد (1) همچنین Samuel و همکاران در مطالعه خود نشان دادند بالاترین عملکرد دانشجویان کار با پست الکترونیک و اینترنت بود (20).
نتایج مطالـعه نـشان دهندهی ضـعف دانشـجویان در بـرخی مهارتها و نرمافزارهای کاربردی در دوران تحصیل مانند نرم افزار SPSS، Endnote وOutlook بود. آشنا نبودن دانشجویان با روشهای صحیح جستجو و همچنین آشنا نبودن با پایگاههای اطلاعاتی معتبر می تواند منجر به کاهش سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان شود. در این راستا نکته حائز اهمیت برگزاری و اجرای برنامههای آموزشی با توجه به نیاز مخاطبان است. شناسایی نیازهای آموزشی، نخستین گام در برنامه ریزی آموزشی اثربخش است. در این راستا تدوین سرفصل های آموزشی و تدریس عملی در زمینه سواد اطلاعاتی و رایانه ای و هماهنگ کردن مطالب آموزشی متناسب با کاربرد آن در عرصه بهداشت و درمان و سهولت در امر تحقیق و پژوهش موثر به نظر میرسد.
قدردانی
از کلیه بهورزانی که با دقت پرسشنامهها را تکمیل و ما را در انجام این تحقیق یاری نمودند، تشکر و قدرانی میشود.
|