:: دوره 4، شماره 2 - ( 1391 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 46-41 برگشت به فهرست نسخه ها
گزارش اجرای فرآیند بازدید دانشجویان مامایی از فیلد داروخانه در واحد درسی بیماری های زنان
فاطمه نجفی*، کبری ابوذری گزافرود، رسول تبری
گروه مامایی، دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی شرق گیلان، دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ایران ، kaboozari@yahoo.com
چکیده:   (9235 مشاهده)

  مقدمه: یکی از دروس تخصصی و کاربردی دانشجویان مامایی، واحد بیماری­های زنان می ­ باشد. تشخیص به موقع بیماری، نسخه نویسی و به کارگیری صحیح ا قدامات دارویی، از کاربرد های تعیین کننده این درس در تأمین سلامت جامعه زنان می­باشد. در نیاز سنجی­های به عمل آمده اکثریت دانشجویان برگزاری کارآموزی به صورت بازدید و روخوانی ازداروهای تخصصی درداروخانه را به عنوان اولین اولویت درتقویت یادگیری درس بیماری­های زنان اعلام نمودند لذا این تحقیق با هدف کلی بررسی رضایت دانشجویان مامایی از بازدید از فیلد داروخانه انجام گردید.

  روش ­ها: این مطالعه از نوع توصیفی در دانشکده پرستاری و مامایی-پیراپزشکی شرق گیلان در نیم­سال اول سال تحصیلی 92-91 انجام گرفته است. نمونه­ها شامل35 نفر، کلیه دانشجویان ترم 6 و8 مقطع کارشناسی، رشته مامایی می­باشد. ابزار، پرسشنامه نیازسنجی-خطای دارویی و رضایتمندی بود. دراین مطالعه قبل از بازدید داروخانه، پرسشنامه های نیاز سنجی-خطای دارویی توسط دانشجویان مامایی تکمیل گردید سپس دانشجویان براساس گروه­بندی کارآموزی به همراه مربی ثابت عضو هیئت علمی از داروخانه بیمارستان بازدید نمودند. پس از بازدید، پرسشنامه­های رضایت­مندی در اختیار واحدهای موردپژوهش قرارگرفته و سپس هریک ازگروه­ها اقدام به ارائه کتبی گزارش کار نمودند. اطلاعا ت جمع­آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS پردازش گردید.

  یافته ­ ها: 6/68 درصد از دانشجویان، میزان واحد ا ختصاص یافته به این درس را کافی نمی­دانستند. 3/54 درصد از دانشجویان اعتقاد داشتند مباحث داروشناسی تخصصی نیاز آنان در زمان کارآموزی را مرتفع نمی نماید. 3/94 درصد از آنان ابراز رضایت­مندی از این روش در تلفیق بهتر مطالب تئوری و بالینی و4/79 درصد دانشجویان از بازدید داروخانه در افزایش کیفیت آموزش بالینی کارآموزی بیماری­های زنان رضایت داشتند . 6/63 درصد معتقد بودند که این روش سبب افزایش ا طمینان و اعتما د به نفس بیشتر دانشجویان در کارآموزی کلینیک تخصصی زنان می­شود.

  نتیجه گیری: نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان مامایی از اجرای واحد درسی بیماری­های زنان همراه با بازدید از فیلد داروخانه رضایتمندی داشتند. لذا پیشنهاد می­گردد در برنامه آموزشی دانشجویان مامایی به منظور ارتقا کیفیت یادگیری واحد درسی بیماری­های زنان،کارآموزی درفیلد داروخانه نیزگنجانده شود.

واژه‌های کلیدی: دارو، بیماری­، زنان، دانشجو، مامایی
متن کامل [PDF 294 kb]   (1406 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1160 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 2 - ( 1391 ) برگشت به فهرست نسخه ها