[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 3 صفحات 76-71 برگشت به فهرست نسخه ها
مکاتب و نظریه های روانشناسی پرورشی
حسین کریمی مونقی، زهرا مرضیه حسنیان*
گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پرشکی همدان، همدان ،ایران ، hasanianm881@mums.ac.ir
چکیده:   (10089 مشاهده)

موضوع یاددهی و یادگیری از موضوعات اساسی در هر جامعه­ای می­باشد و عناصر اصلی این مطلب معلم و یادگیرنده هستند. در روانشناسی مکتب­ها و روش­های مختلفی وجود دارند که هرکدام به نوبه خود در زمینه­های مختلف رفتار پژوهش­های گسترده و فراوانی را بعمل آورده­اند و واقعیت­ها و نظریه­های یادگیری را از دیدگاه­های خاص مورد بررسی قرار داده­اند. خرد­گرائی بیان می­کند که عقل بالاترین نیرو و استعداد در انسان است، چون به کمک آن می­توان به اندیشه­های مجرد پی برد. تجربه­گرایان بیان می­کنند که از راه تجربه می­توان دنیای پیرامون را مطالعه کرد. عمل­گرایان ایده­ها را در عمل به کار می­گیرد. یادگیری از دیدگاه ساخت­گرایان تغییر در ساخت­شناختی و فرایندهای ذهنی فرد محسوب می­شود. یادگیری گشتالتی، یادگیری از راه کسب بینش را مطرح می­نماید. در یادگیری گشتالتی قوانین یادگیری مانند شباهت مطرح می­شود. نظریه یادگیری کلامی آزوبل معنی­دار کردن یادگیری را وجود رابطه بین یادگیری­های قبلی و یادگیری جدید می­داند.

براساس نظریه یادگیری تجربی، یادگیری به روش­های تجربه عینی، مفهوم­سازی انتزاعی، مشاهده تاملی و نیز آزمایش­گری فعال صورت می­گیرد. از دیدگاه این نظریه یادگیرندگان بطور غالب در جهت یادگیری مشخصات یکی از انواع سبک­های واگرا، جذب کننده یا تحلیل­کننده، تطبیق یابنده و همگرا دارند. یادگیری شناختی اجتماعی بریادگیری از راه مشاهده استوار است. این نظریه شناختی رفتاری است که در آن هم بر تقویت و تنبیه و هم بر فرایندهای شناختی تاکید شده است. هدف این مطالعه معرفی و شناخت مکاتب و نظریه­های روانشناسی پرورشی و راه­های مختلف آموزش و یادگیری می­باشد که بر مبنای آن­ها مدرسین راه­های مناسب آموزشی را جهت مشکلات آموزشی انتخاب کنند و آن­ها را به کار گیرند.

واژه‌های کلیدی: روانشناسی پرورشی
متن کامل [PDF 197 kb]   (9030 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (13186 مشاهده)  
نوع مطالعه: سري مطالب آموزشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
فهرست منابع
1. Parsa M.[ Educational Psychology based on theorist]. Tehran; Elemi Pub.1995. [Persian]
2. Gotec J L. [ Philosophical School and educational opinion]. Pakseresht Jafar. Tehran: Samt;2009. [Persian]
3. Shabani Varaki B, Abedi L, Mosapour N, Javidi T, Shoja Razavi M. [What is your educational philosophy? ] Mashhad: beh Nashre; 2004.201- 214. [Persian]
4. Sammadi M, Mazidi M. [Explore the possibility of logical empiricism and pragmatism schools near findings regarding the role of teacher and learner in the teaching-learning process and its effects on education]. Journal of psychology & Education 2005; 35 (1): 177- 198. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi mooanaghi H, hasanian Z M. Schools and Theories of Educational Psychology. RME 2015; 7 (3) :71-76
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-127-fa.html

کریمی مونقی حسین، حسنیان زهرا مرضیه. مکاتب و نظریه های روانشناسی پرورشی. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (3) :71-76

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-127-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 3 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education