نگرش دانشجویان رشته مامایی در مورد رشته تحصیلیشان
|
شیوا علیزاده*، مژگان سیگارچیان |
گروه آموزشی مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، گیلان، ایران. ، gelayolalizadeh@yahoo.com |
|
چکیده: (5952 مشاهده) |
مقدمه: نگرشهای فرد در دوران مختلف زندگی هماهنگ با محیط اطراف دستخوش تغییر میشود. یکی از مراحل زندگی که بیشترین تغییر نگرشها در آن روی میدهد، دوران دانشجویی است. تأثیر عوامل مختلف در این دوران، میتواند باعث نگرش مثبت یا منفی دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود شده که منجر به پیشرفت یا انصراف افراد از آن رشته تحصیلی میشود. این مطالعه با هدف بررسی نگرش دانشجویان مامایی نسبت به رشته تحصیلی خود انجام شد.
روشها: این مطالعه توصیفی- تحلیلی بصورت مقطعی بر روی کلیه دانشجویان مامایی مشغول به تحصیل در مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی رشت، نیمسال اول سال 91-1390 انجام شد. روش گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته در دو بخش مشخصات فردی و سوالات سنجش نگرش نسبت به رشته تحصیلیشان بود. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ (71/0= α )، مورد تایید قرار گرفت. دادهها با نرم افزار SPSS و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها : میانگین نمره نگرش دانشجویان به رشته تحصیلی 18/3 ± 42/16 بود که نمره بدست آمده بالاتر از نمره قابل قبول بود. بین نمره نگرش نسبت به رشته تحصیلی و سن دانشجویان (001/0= p ) و تحصیلات مادر (016/0= p ) ارتباط آماری معنیدار وجود داشت. ولی با سایر متغیرهای پژوهش ارتباط آماری معنیداری وجود نداشت (05/0 p> ).
نتیجهگیری : با توجه به نتایج پژوهش، اکثریت دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود، نگرش مثبت داشتند. شناخت نگرش دانشجویان مامایی از جمله ضرورتهایی است که میتواند در تدوین مقررات، امکانات مناسب، برنامهریزی موفق برای تربیت نیروهای بهداشتی توانمند و ایجاد محیطی پرشور در دانشگاه مؤثر باشد. |
|
واژههای کلیدی: رشته تحصیلی، مامایی، نگرش |
|
متن کامل [PDF 294 kb]
(2724 دریافت)
| | متن کامل (HTML) (11161 مشاهده)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
برنامه درسي, برنامه ریزی آموزشی
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|