[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 7 شماره 1 صفحات 44-35 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز
مریم بخشنده باورساد*، اشرف السادات حکیم، نسرین عظیمی، سید محمود لطیفی، حسین قالوندی
گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد، ایران. ، bavarsad.maryam@yahoo.com
واژه‌های کلیدی: تحصیل، انگیزه، دانشجویان پرستاری، عوامل
متن کامل [PDF 228 kb]   (4052 دریافت)     |   چکیده (HTML)  (10648 مشاهده)
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسي تربيتي
متن کامل:   (10214 مشاهده)

مقدمه

انگیزه پدیده­ای است درونی که فرد را از درون به فعالیت واداشته و منبعث از نیازهای فرد است (1). انگیزه نقش بسیار مهمی را در جهت توضیح علت رفتار، پیش بینی اثرات کارها و هـدایت رفتـار در جهت دستیابی بـه هـدف ایــفاء مـی­کند و به یادگیرنده انرژی داده و فعالیت­های او را هدایت می­کـند و سبب پرورش رفتار می­ شود (2). بررسی­ها نشان می­دهند که اغلب نوآوری­ها، تولیدات، اکتشافات و خلاقیت ها ناشی از همت وانگیزه بالا می­باشد (3). یکی از مهم­ترین مسائل تاثیرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان، انگیزه می ­باشد (4). مشخص شده است که میان یادگیری و انگیزه ارتباط وجود دارد بطوری­که دانش قبلی یادگیرندگان بر انگیزه آنان مؤثر است (5). اساتید به این امر واقف هستند، هنگامی­که یادگیرندگان برای یادگیری انگیزه لازم را داشته باشند، فرایند ارتباط تسهیل شده، مطالب روان­تر گشته، اضطراب کاهش یافته و خلاقیت و یادگیری نمود می ­یابند (2). همچنین دانشجویانی با انگیزه اثرات انگیزشی مثبتی بر روی مدرس گذاشته و در نتیجه سبب رضایت بخشی آموزش هم برای مدرس و هم برای دانشجویان می­شوند. همچنین مطالعه بیانگر آن بود که انگیزه دانشجویان بر روی تمامی فعالیت­های کلاسی آنان اثر می­گذارد (5). Kit & Kool در مطالعات خود نشان دادند؛ افرادی که انگیزه تحصیلی بالایی دارند،فعالیت­ های بیشتری را می ­پذیرند، تکالیف بیشتری را انجام می­ دهند و موفقیت بیشتری را کسب می­ کنند (6).

اگر فرد به این نتیجه برسد که، فعالیت تحصیلی یا شغلی او، دستیابی به اهداف و نیازهایش را در پی ندارد، نیروی روانشناختی یاد شده کاهش می­یابد و صدمات انگیزشی رخ می­دهد. تا آن­جا که فرد از نظر شناختی در ادامه فعالیت خود دچار تردید می­شود. اختلال در انگیزش می­تواند در سطح احساسات و رفتار سبب بروز مشکلاتی شده و مقدمات بدبینی، اضطراب، افسردگی و مشکلات روانی و هم چنین افت چشم­گیر در عملکرد فردی، اجتماعی و شغلی را فراهم می ­آورد و بر روی عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز تاثیر منفی می­ گذارد (7).

در مطالعه روحی نشان داد که تنها 23/3 درصد از دانشجویان علوم پزشکی در مقیاس انگیزه درونی نمره بالاتر از میانگین دارند. افراد دارای انگیزه درونی از درون نظم پیدا می­ کنند و اجازه نمی­دهند دیگران و عوامل بیرونی بر عملکردشان تاثیر گذارند. بنابراین کم بودن انگیزه درونی می­تواند یک مشکل اساسی باشد (8). صابریان در تحقیق خود نشان داد که نگرش افراد جامعه از رشته پرستاری و تصور غلط و نامطلوب این حرفه در اذهان عمومی از دلایل دلسردی دانشجویان نسبت به رشته خود بوده که این امر می­تواند بر کیفیت درسی و کاری دانشجویان تاثیر نامطلوبی بگذارد(9). اگر بدانیم که چه عواملی منجر به افزایش با کاهش انگیزه می ­شوند، می ­توانیم تا حدودی زیادی رفتار انسان­ها را پیش بینی کنیم (10). از آنجایی­ که مراکز آموزشی همواره با فراگیرانی مواجه هستند که ظاهراً فاقد انگیزه می­ باشند، درک و شناسایی آنان و عواملی که فراگیران را بر می ­انگیزد، به مدرسان کمک می­ کند تا حیطه پیچیده ­ای را که انگیزه در آن شکل می ­گیرد پیش بینی نمایند (3). به طور کلی مجموعه ­ای از عوامل مرتبط با یکدیگر بر علاقه و انگیزش فراگیران برای یادگیری تاثیر دارند، این مجموعه ممکن است شامل ویژگی­های یادگیرنده، برنامه­ های درسی به لحاظ کمی و کیفی، ویژگی­ های معلمان، شرایط و ویژگی­ های محیط آموزشی، فعالیت ­ها و تکالیف یادگیری و سایر عوامل محیطی باشد (11). شناخت این عوامل معلم را در انتخاب مناسب تدابیر و فعالیت­ های یاددهی و یادگیری و تعامل اثربخش با فراگیران و در نهایت افزایش اثربخشی تدریس یاری می­ نماید. پژوهشگرانی که در این حوزه فعالیت نموده اند ضرورت توجه به انگیزش در تعلیم و تربیت را به دلیل ارتباط موثر آن با یادگیری جدید مهارت­ ها، راهبردها، رفتارها و در نهایت موفقیت تحصیلی متذکر شده ­اند (12).

با توجه به نتایج پژوهش ­های انجام یافته از آن­جا که انگیزه تحصیلی مستقیماً با میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان رابطه دارد، لازم است برای ایجاد یک نظام آموزشی موفق و پویا به این امر مهم توجه بیشتری شود. متأسفانه یکی از مشکلات شایع نظام آموزشی در بسیاری از کشورها، پایین بودن سطح انگیزه تحصیلی در بین یادگیرندگان می باشد که سالانه زیان­های علمی، فرهنگی و اقتصادی زیادی را متوجه دولت­ ها و خانواده­ ها می ­کند و نظام آموزشی کشورها را با افت تحصیلی مواجه می ­سازد بنابراین جهت کم کردن خسارت ناشی از کاهش انگیزه تحصیلی باید تحقیقات گسترده ای در زمینه انگیزه تحصیلی صورت بگیرد. بر همین اساس پژوهشگران بر آن شدند پژوهشی با هدف بررسی عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی از دیدگاه دانشجویان پرستاری را انجام دهند.

روش ­ها  

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی کلیه دانشجویان ترم 3 تا 8  رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامل 220 دانشجو به روش سرشماری انتخاب شدند که در نهایت 155 دانشجو پرسشنامه ها را تکمیل نمودند. این مطالعه در نیمسال دوم 1391-1392 به انجام رسید. علت انتخاب دانشجویان ترم 3 و بالاتر داشتن تجربه کار در بالین بود. به دلیل آن­که در ترم بهمن دانشجو پرستاری گرفته نشد در نتیجه دانشجویان ترم 3 به بالا مورد بررسی قرار گرفتند. معیارهای ورود به مطالعه شامل: دانشجوی رشته پرستاری ترم 3 به بالا و تمایل به شرکت در مطالعه و معیارهای خروج از مطالعه شامل: عدم تکمیل کامل پرسشنامه ­ها بود.

ابزار گردآوری داده ­ها پرسشنامه ­ای محقق ساخته متشکل از دو بخش بود. بخش اطلاعات دموگرافیک حاوی اطلاعاتی در مورد سن، جنس، وضعیت تأهل، مقطع تحصیلی، معدل، سهمیه ورود به دانشگاه، محل سکونت، تحصیلات و شغل والدین بود و بخش دوم این پرسشنامه شامل 27 گزینه در زمینه انگیزه تحصیلی در رشته پرستاری بود که در 4 بعد طراحی گردید. بعد انگیزه های فیزیولوژیک اولیه و ثانویه حاوی 4 سوال (نمره در محدوده 20-5)، بعد انگیزه ­های روانی اجتماعی 11 سوال (نمره در محدوده 55-11)، بعد انگیزه ­های معنوی 3سوال (نمره در محدوده 15-3) و بعد انگیزه های آموزشی حاوی 9 سوال (نمره در محدوده 45-9) بود. بدین صورت که هر یک از گزینه ها بر اساس مقیاس لیکرت به صورت افزایش انگیزه، افزایش نسبی انگیزه، بدون تاثیر بر انگیزه، کاهش نسبی انگیزه، کاهش انگیزه تقسیم ­بندی شدند که به ترتیب امتیاز 5 تا 1 را به خود اختصاص دادند. دامنه نمره کلی انگیزه از 27 تا 135 متغیر که نمرات بالاتر نشان دهنده انگیزه بیشتر بود. به­ منظور روایی ابزار از روایی محتوایی با استفاده از نظر ده تن از اساتید دانشکده پرستاری و مامایی و برای پایایی آن از آزمون مجدد (88/= r) و ثبات درونی آن با آزمون آلفای کرونباخ تایید گردید .

پس از اخذ رضایت از دانشجویان، پرسشنامه محقق ساخته در اختیار 220 نفر از دانشجویان قرار گرفت که 155 نفر از آنان پرسشنامه­ ها را تکمیل نمودند. در نهایت داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS.Ver.16 و آمار توصیفی و جهت بررسی ارتباط میان داده­ های کمی مانند نمره انگیزه و معدل از ضریب همبستگی پیرسون، ارتباط میان نمره انگیزه با دادهای رتبه ای مثل ترم تحصیلی از اسپیرمن و برای بررسی نمره انگیزه در میان دو جنس، تاهل از t مستقل و آزمون آماری multiple response مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

ملاحظات اخلاقی این تحقیق عبارتند از:کسب اجازه از مسئولین ذیربط، معرفی خود به واحدهای پژوهش و کسب رضایت آنان در جهت شرکت در پژوهش، توضیح و تفهیم هدف از انجام پژوهش برای هر یک از واحدهای پژوهش اطمینان دادن به واحدهای پژوهش در مورد محرمانه و محفوظ ماندن کلیه اطلاعات شخصی ثبت شده.

یافته­ ها

در مجموع 155 دانشجو شامل 66 پسر و 89 دختر وارد مطالعه شدند و پرسشنامه‌ها را تکمیل نمودند. میانگین سنی دانشجویان 2/2±21/8 سال و میانگین معدل 1/2±16/25 بود. 81/3 درصد دانشجویان ساکن خوابگاه و 1/7درصد ساکن خانه شخصی بودند. 20درصد واحدهای مورد پژوهش ترم 3، 23درصد ترم 4، 11/6 درصد ترم 5، 16/8 6درصد ترم 6، 15/5درصد ترم 7 و 912/9 درصد ترم 8 بودند، سایر عوامل دموگرافیک واحدهای پژوهش در جدول شماره یک آورده شده است.

AWT IMAGE

میانگین و انحراف معیار نمرات دانشجویان شرکت کننده در مقیاس انگیزه تحصیلی (نمره کل) 19/2±86/34 بود و50/7 درصد از دانشجویان نمرات بالاتر از میانگین داشتند در بعد اجتماعی تنها 49/7 درصد دانشجویان نمرات بالاتر از میانگین داشتند (جدول2).  نتایج بررسی همبستگی نشان داد که میان انگیزه و ترم تحصیلی ارتباط معکوس و معنادار آماری وجود دارد (0/007=P، 0/21- =r) (نمودار1). همچنین میان وضعیت تاهل و نمره انگیزه ارتباط معنی دار دیده شد بطوریکه افراد متاهل از انگیزه تحصیلی بیشتری برخوردار بودند (0/004=P). درحالیکه میان نمره انگیزه و تحصیلات و شغل والدین، وضعیت اسکان، جنسیت، سن و معدل ارتباط معنی­دار آماری مشاهده نشد. بین دو جنس در بعد فیزیولوژیک اولیه و ثانویه و بعد معنوی اختلاف معنی­دار وجود داشت. بطوریکه در بعد معنوی، دختران و در بعد فیزیولوژیک، پسران نمرات بالاتری داشتند. میان معدل و بعد فیزیولوژیک ارتباط معکوس و معنادار آماری مشاهده شد (0/03=P، 0/18- =r). ارتباط معکوس و معنادار آماری میان ترم تحصیلی و نیازهای فیزیولوژیک، معنوی و آموزشی مشاهده شد (0/05>P).


AWT IMAGE

AWT IMAGE

در زمینه عوامل موثر بر انگیزه تحصیلی در جدول شماره دو بیشترین فراوانی عوامل کاهنده و افزاینده انگیزه لیست شده است. که از این میان بیشترین فراوانی عامل افزایش دهنده انگیزه در بعد معنوی بود «نائل شدن به خدمت به همنوع» و بیشترین فراوانی عامل کاهنده انگیزه در بعد آموزشی بود برخی امور محوله به دانشجویان پرستاری در محیط بالین از جمله تخلیه بگ ادراری (جدول3). بیشترین عوامل افزایش دهنده و کاهنده انگیزه به تفکیک ابعاد در جدول شماره چهار خلاصه شده است.

AWT IMAGE

بحث و نتیجه­ گیری


نتایج این تحقیق نشان داد که 50/7 درصد دانشجویان پرستاری انگیزه تحصیلی بالاتر از میانگین داشتند، روحی و همکاران نشان دادند که 53/3 درصد دانشجویان از نظر نمره انگیزه تحصیلی نمره­ای بالاتر از میانگین داشتند که بیانگر انگیزه نسبتاً مطلوب در آنان بودند. با وجود اینکه در مطالعه روحی کلیه رشته­های دانشگاه علوم پزشکی گلستان مورد بررسی قرار گرفته است اما در هر دو مطالعه تقریباً نیمی از دانشجویان نمرات بالاتر از میانگین داشتند (8) که نشان دهنده انگیزه تحصیلی در اکثریت رشته های علوم پزشکی است. در مطالعه اسد زاده و همکاران مشخص گردید که دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود از انگیزه نسبتاٌ خوبی برخوردارند (13)، در مطالعه حاضر نیز مشاهده گردید که دانشجویان ترم­های پائین تر از انگیزه تحصیلی بیشتری برخوردارند. به نظر می­رسد دانشجویان در ابتدا با علاقه این رشته را انتخاب می ­نمایند ولی با گذشت زمان انگیزه آنان کاهش می­یابد. از طرفی مشخص گردید که با افزایش ترم تحصیلی، میزان انگیزه تحصیلی دانشجویان کاهش می­یابد که با مطالعه اسد زاده و همکاران و روحی و همکاران و Gottfried و همکاران همسو می باشد (8, 13, 14). Kosgeroglu علت این کاهش انگیزه بدنبال افزایش ترم های تحصیلی را افزایش آگاهی دانشجویان نسبت به مسائل حرفه خود می­ داند (2). در این مطالعه مشخص گردید ارتباط معکوس و معنی ­دار آماری میان ترم تحصیلی و تمامی ابعاد  به ­غیر از بعد اجتماعی وجود دارد. این مسئله نشان می دهد که حتی جنبه های معنوی در طول سال­های تحصیل برای افراد کم رنگ­تر می شود و از آنجائیکه میان عملکرد مطلوب پرستاری و معنویت رابطه تنگاتنگی وجود دارد در نتیجه نتایج نامطلوب در آینده دور از انتظار نخواهد بود. همچنین در زمینه آموزشی می توان گفت بدلیل تغییرات سریع در سیستم ها و امکانات آموزشی و همچنین افزایش تجربه دانشجویان در برخورد با اساتید مختلف و نحوه تدریس آنان سبب می گردد با افزایش ترم تحصیلی قدرت انگیزشی عوامل آموزشی کاسته شود. از طرفی در این مطالعه نشان داده شد میان بعد فیزیولوژیک و معدل ارتباط معکوس آماری وجود دارد. این مسئله نشان می دهد آنچه دانشجویان را به درس خواندن و مطالعه ترغیب می کند عواملی غیر از عوامل مادی است و عوامل درونی تعیین کننده علاقه دانشجویان به مطالعه می باشد.

نتایج مطالعه حاضر حاکی از آن بود که اختلاف معنی­داری بین انگیزه تحصیلی در دو جنس وجود ندارد. نتایج تحقیق رستگار نشان داد که در بین دختران انگیزش درونی رابطه قوی تری با عملکرد تحصیلی دارد. حال آنکه در بین پسران رابطه ­ی انگیزش بیرونی با پیشرفت تحصیلی شدیدتر است، بدین معنا که انگیزه­ ی تحصیلی برای دختران بیشتر درونی و معطوف به پاداش های ذاتی تحصیل و برای پسران بیشتر بیرونی و معطوف به پاداش های حاصل است(15). از آنجائیکه در رشته پرستاری به هر دو  انگیزه های درونی و بیرونی به خوبی پرداخته شده است یعنی هم جنبه امنیت شغلی و هم خدمت به همنوع در نظر گرفته شده است، به همین دلیل به نظر می­رسد عدم تفاوت میان جنسیت قابل انتظار باشد. لازم به ذکر است در این مطالعه دختران انگیزه بیشتری در بعد معنوی داشتند درحالیکه پسران در بعد فیزیولوژیک انگیزه بیشتری داشتند که با توضیحات داده شده تطابق دارد. از طرفی در این مطالعه دیده شد افراد متاهل انگیزه بیشتری برای تحصیل دارند که با مطالعه مولوی همخوانی دارد (16). در حالیکه در نتایج با مطالعه روشن میلانی مغایرت دارد (17)که می توان علت آن ر ا تعداد کم افراد متاهل 2/2درصد در این مطالعه دانست. افراد متاهل به دلیل داشتن مسئولیت زندگی تمایل بیشتری به تحصیل به منظور دستیابی به یک درآمد مناسب دارند به همین دلیل تاهل می تواند یک عامل انگیزشی به شمار بیاید.

نتایج این تحقیق نشان داد که بیشترین عوامل افزایش دهنده انگیزه را عوامل معنوی از جمله: کمک به همنوع، فراهم شدن موقعیت بیشتر برای کمک به خانواده و دستیابی به یک زندگی شرافتمندانه تشکیل می­دهد. این عوامل جزء انگیزه ­های درونی هستند و معطوف به پاداش­های ذاتی می­ باشند (15) مطالعات نشان داده­اند، دانشجویانی که انگیزه درونی بیشتری دارند از پشتکار بیشتری برای یادگیری برخوردارند (2,13) همین امر را می­توان یکی از نقاط قوت این رشته دانست که با تاکید و تمرکز روی آن می ­توان به بهبود انگیزش تحصیلی کمک نمود به خصوص اگر با جنبه ­های دینی اسلام نیز آمیخته شود. مطالعه روشن میلانی بیانگر داشتن انگیزه خوب در نزدیک نیمی از دانشجویان با برتری عوامل انگیزشی بیرونی نسبت به درونی بود (17) که این تفاوت ناشی از ماهیت رشته­ ها است. در مطالعه میلانی رشته­ های علوم پایه مورد بررسی قرار گرفته­اند که نسبت به پرستاری کمتر در ارتباط تنگاتنگ با بیماران می ­باشند.

از دیگر عوامل افزایش دهنده انگیزه در دانشجویان پرستاری برخورداری از شغل و درآمد حاصل از آن بود که با توجه به وضعیت مناسب استخدامی در این رشته دور از انتظار نمی ­باشد. در مطالعه نوحی و همکاران، به دست آوردن شغل مناسب با موفقیت تحصیلی ارتباط نداشت (18). به نظر می رسد این تفاوت به این دلیل باشد که در مطالعه نوحی بیشتر نمونه­ ها مرد بوده و اکثریت دانشجوی پزشکی بودند. درحالی­که در این مطالعه اکثر نمونه­ها مونث و رشته تحصیلی آنان پرستاری بود. در مردها ترس از درآمد پایین یکی از  مهم­ترین عوامل صدمات انگیزشی بوده لذا همین امر سبب شده است که نتایج این تحقیق با نتایج مطالعه نوحی یکسان نباشد (18). همچنین سطح علمی اساتید و نگرش آنان نسبت به رشته پرستاری از سایر علل افزایش دهنده انگیزه بود که با نتایج عودی و همکاران همسو بود (19). درحالی­ که در مطالعه رمضانی ارتباط معنی­داری میان انگیزه و امور آموزشی مشاهده نگردید (20). علت این اختلاف می­تواند به دلیل تفاوت در دانشگاه­ها و نمونه­های مورد مطالعه باشد بطوری­که در مطالعه رمضانی کلیه دانشجویان علوم پزشکی زابل مورد بررسی قرار گرفته­اند. از آنجائی­که یکی از الگوهای مهم دانشجویان، اساتید و نحوه عملکرد آنان می ­باشد بنابراین انتخاب اساتیدی با انگیزه و علاقمند به رشته پرستاری اثر بسزایی در افزایش انگیزه دانشجویان دارد.

در زمینه عوامل کاهنده انگیزه نتایج نشان داد، محول نمودن امور سطح پائینی همچون تعویض بگ ادراری و امثال آن از مهمترین عوامل کاهش دهنده انگیزه تحصیلی در دانشجویان پرستاری است که با نتایج عودی و همکاران همسو می­ باشد (19). در بیان علت آن عودی و همکاران چنین می­ نویسند که: انجام چنین اعمالی توسط خدمه­ ها و کمک بهیاران که فاقد مدارک دانشگاهی هستند می تواند اثر منفی بر دانشجویان پرستاری داشته باشد و این امر در آموزش عملی دانشجویان باید مد نظر قرار داده شود (19). بیشترین عوامل کاهنده انگیزه در بعد روانی- اجتماعی شامل دیدگاه جامعه، پزشکان نسبت به رشته پرستاری و نحوه برخورد پزشکان بود. در مطالعه Lin دیدگاه منفی نسبت به حرفه پرستاری در بالغ بر 50درصد دانشجویان به جایگاه پایین حرفه پرستاری در جامعه مربوط می­شد (21).  Karaozچنین بیان می­کند که زمینه اجتماعی و انعکاس تصور از رشته پرستاری توسط  رسانه­ها و جامعه می­تواند بر نگرش دانشجویان پرستاری از حرفه خود تاثیر بگذارد (22). در مطالعه کیفی کیانی نیز مشخص گردید، عدم جایگاه اجتماعی مناسب پرستاری و عدم شناخت جامعه از این رشته سبب شده است که انگیزه دانشجویان کاهش یابد (23). همچنین صابریان و همکاران نیز نشان دادند که نگرش منفی افراد جامعه و تصویر نادرست از این حرفه در میان عموم مردم یکی از عوامل مهم کاهش انگیزه در رشته پرستاری است (9).

با توجه به این­که بیشترین عوامل کاهنده انگیزه در دانشجویان پرستاری عوامل روانی- اجتماعی می­باشد و برگرفته از دیدگاه جامعه، پزشکان و نحوه برخورد پزشکان نسبت به رشته پرستاری است به نظر می رسد با حضور دانشجویان در محیط بیمارستانی و افزایش تعاملات آنان با اعضاء تیم درمانی و مشاهده برخوردهای نامناسب در حین انجام واحدهای کارآموزی، انگیزه آنان نیز کاهش یابد. به نظر می رسد با توجه به نتایج این تحقیق و مطالعات مشابه یکی از راهکارهای اساسی جهت جلوگیری از این کاهش انگیزه، اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی از طریق رسانه­ های ارتباطی به عموم مردم و آموزش به پزشکان در زمینه حیطه وظایف پرستاری و جایگاه آنان می­باشد. از طرفی در این مطالعه یک افزایش انگیزه در دانشجویان ترم هفت و مجدداً کاهش انگیزه در دانشجویان ترم هشت دیده شد که به نظر می­رسد با شروع واحدهای کارورزی و به وجود آمدن تجربه جدید کار در بیمارستان بدون حضور دائم مربی و به دست آوردن نسبی استقلال عمل، انگیزه ی دانشجویان افزایش می یابد ولی با گذر زمان و عادی شدن این تجربه و با توجه به اینکه علل کاهنده انگیزه همچنان وجود دارند مجدداً کاهش انگیزه رخ می ­دهد.

نتایج این تحقیق نشان داد که دانشجویان پرستاری اگر چه با انگیزه ای نسبتاً مناسب وارد این رشته می شوند ولی در طول زمان این انگیزه رو به کاهش می­گذارد. همچنین نشان داده شد که عوامل مختلفی در افزایش و کاهش انگیزه تحصیلی دانشجویان موثر می­باشد که باید شناسایی گردند و با تقویت عوامل مثبت و اصلاح و تعدیل عوامل کاهنده انگیزه دانشجویانی راغب و با انگیزه تربیت نمود. از محدودیت­های این پژوهش می­توان به عدم همکاری کلیه دانشجویان در تکمیل پرسشنامه­ ها و وضعیت روحی و مشکلات دانشجویان اشاره نمود که ممکن است بر نحوه پاسخ دهی آنان اثرگذار بوده  باشد که کنترل آن خارج از توان پژوهشگر بود.

قدردانی

بدین وسیله از مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز به خاطر حمایت مالی و دانشجویان پرستاری به خاطر شرکت در این مطالعه تشکر و قدردانی می شود.

      

ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bakhshandeh bavarsad M, Hakim A S, Azimi N, Latifi M, Ghalvandi H. Nursing Students Viewpoints about Educational Motivation and its Related Factors in Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences. RME 2015; 7 (1) :35-44
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-124-fa.html

بخشنده باورساد مریم، حکیم اشرف السادات، عظیمی نسرین، لطیفی سید محمود، قالوندی حسین. بررسی انگیزه تحصیلی و عوامل مرتبط با آن از دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1394; 7 (1) :35-44

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-124-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education