:: دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 4 صفحات 24-16 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی کارایی ارائه راهنمای مطالعه با تلفن همراه هوشمند مبتنی بر برنامه Tritapp (شبکه ی اجتماعی ویژه پزشکی) در درس مبانی اندودانتیکس
سلما پیرموذن ، زهرا رضی کاظمی ، صدیقه السادات هاشمی کمانگر*
گروه دندانپزشکی ترمیمی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، smhk58950@gmail.com
چکیده:   (692 مشاهده)
مقدمه: استفاده از تلفن همراه هوشمند و شبکه­ های اجتماعی در آموزش علوم پزشکی متداول شده است. هدف از مطالعه حاضر تعیین تاثیر ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندودانتیکس با تلفن همراه هوشمند مبتنی برشبکه اجتماعی تخصصی پزشکی (Tritapp)، بررضایت­مندی و خوداظهاری توانمندی دانشجویان دندانپزشکی عمومی در درس مبانی اندودانتیکس عملی بود.
روش­ ها: این مطالعه نیمه تجربی در واحد درسی مبانی اندودانتیکس برروی دانشجویان سال چهارم رشته دندانپزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1400 انجام گرفت. دانشجویان به­ صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند که در گروه شاهد، قوانین و راهنمای درس مبانی اندودانتیکس عملی طبق کوریکولوم به روش رایج مربوطه در اختیار دانشجویان قرار گرفت، درحالی­که در گروه مداخله علاوه برروش معمول بخش اندو، راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو با استفاده از شبکه اجتماعی متخصصان علوم پزشکی (Tritapp) به دانشجویان ارایه شد. سپس به ­منظور ارزیابی رضایت­مندی و خوداظهاری توانمندی، در پایان واحد درسی پرسشنامه­ ی محقق ساخته­ ی روا شده در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در نهایت اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون­ های آماری chi-square، t-test و Mann-Whitney و از طریق نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ­ها: بررسی رضایت­مندی دانشجویان از نرم ­افزار Tritapp نشان داد که آنان در حیطه ­های طراحی 44/5 درصد، کاربرد آسان و کاربری نرم­افزار 55/5 درصد، دریافت پاسخ مناسب و کامل از سوی سیستم پشتیبان 27/8 درصد و کمک­ کننده بودن این نرم ­افزار در دوره­ی پاندمی کرونا 83/4 درصد نظر موافق و کاملاً موافق دارند. علی­ رغم این­که به­ طورکلی در میزان رضایت­مندی از ارائه­ ی راهنمای مطالعه و قوانین بخش در بین گروه مداخله و گروه شاهد تفاوت معنی ­دار آماری مشاهده نشد
(p>0.05)، ولی به لحاظ توصیفی در گروه مداخله رضایت­مندی بالاتری نسبت به گروه شاهد وجود داشت. نتایج نشان داد که کلیه دانشجویان گروه مداخله (100 درصد) معتقدند که استفاده از نرم­ افزار Tritapp به ­عنوان یک برنامه کمک آموزشی برای ارائه راهنمای مطالعه و قوانین بخش اندو، از گمراهی و اتلاف وقت دانشجو جلوگیری می­ کند. همچنین در حیطه­ ی خوداظهاری توانمندی در بین دانشجویان گروه­ های مداخله و شاهد تفاوت معنی­داری از نظر آماری وجود نداشت  (p>0.05).
نتیجه ­گیری: در هر دو گروه مداخله و شاهد رضایت­مندی و خوداظهاری توانمندی مشابه بود. به ­نظر می­ رسد بهتر است که پشتیبانی ­ها هم ­زمان به ­صورت حضوری و مجازی باشد تا دانشجویان برای استفاده از راهنمای مطالعه انگیزه بیشتری یابند و همچنین زیرساخت ­های مناسب برای ارائه این محتواها آماده شود.
واژه‌های کلیدی: دانشجوی دندانپزشکی، نرم افزار Tritapp، شبکه اجتماعی، راهنمای مطالعه
متن کامل [PDF 377 kb]   (197 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (145 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تکنولوژی آموزشی، یادگیری الکترونیکی،آموزش مجازی
فهرست منابع
1. Kanagavel R, Velayutham C. Impact of social networking on college students: a comparative study in India and The Netherlands. International Journal of Virtual Communities and Social Networking (IJVCSN) 2010; 2 (3): 55- 67. [DOI:10.4018/jvcsn.2010070105]
2. Mohammed GS, Wakil K, Nawroly SS. The effectiveness of microlearning to improve students' learning ability. International Journal of Educational Research Review 2018; 3 (3):32- 8. [DOI:10.24331/ijere.415824]
3. Mastromatteo JD. Exploring users' information behavior in social networks [dissertation]. Universitetet i Tallinn; 2010.
4. Heydari GH, Modanlou Y, Niaz AM, Jafari GA.[Comparing the effect of English language teaching by instructional softwares and classical method on students academic achievement]. Information and Communication Technology in Educational Sciences 2010 ;(1): 103- 115.[Persian]
5. McLoughlin C. Learner support in distance and networked learning environments: Ten dimensions for successful design. Distance Education 2002; 23 (2): 149- 62. [DOI:10.1080/0158791022000009178]
6. Bass J, Walters C, Toohill J, Sidebotham M. Promoting retention, enabling success: Discovering the potential of student support circles. Nurse Education in Practice 2016; 20: 109- 16. [DOI:10.1016/j.nepr.2016.07.002]
7. Raiman L, Antbring R, Mahmood A. WhatsApp messenger as a tool to supplement medical education for medical students on clinical attachment. BMC medical education 2017; 17 (1): 1- 9. [DOI:10.1186/s12909-017-0855-x]
8. Manakil J, George R. Mobile learning practices and preferences a way forward in enhancing dental education learning experience. European Journal of General Dentistry. 2017; 6 (1): 22. [DOI:10.4103/2278-9626.198603]
9. Nalwa K, Anand AP. Internet addiction in students: A cause of concern. Cyberpsychology & behavior 2003; 6 (6): 653- 6. [DOI:10.1089/109493103322725441]
10. Alamer A, Al Khateeb A. Effects of using the WhatsApp application on language learners motivation: a controlled investigation using structural equation modelling. Computer Assisted Language Learning 2021: 1- 27. [DOI:10.1080/09588221.2021.1903042]
11. De Oliveira ML, Verner FS, Kamburoğlu K, Silva JN, Junqueira RB. Effectiveness of using a mobile app to improve dental students' ability to identify endodontic complications from periapical radiographs. Journal of dental education 2019; 83 (9): 1092- 9. [DOI:10.21815/JDE.019.099]
12. Berry MC, de M. Neto JM, de Souza MI, Figueredo CM, Reher V, Evans JL. Effectiveness of technology‐ enhanced learning to improve periodontics educational outcomes: A systematic review. Journal of Dental Education 2020; 84 (7): 830- 9. [DOI:10.1002/jdd.12179]
13. Saxena P, Gupta SK, Mehrotra D, Kamthan S, Sabir H, Katiyar P, Prasad SS. Assessment of digital literacy and use of smart phones among Central Indian dental students. Journal of oral biology and craniofacial research 2018; 8 (1): 40- 3. [DOI:10.1016/j.jobcr.2017.10.001]
14. Muhammad H.A. Role of Student Support Services in Enhancing Student Persistence in the Open University Context: Lesson from Indonesia Open University. Turkish Online Journal of Distance Education 2018; 19 (3): 156- 168. [DOI:10.17718/tojde.445116]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 4 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها