:: دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 48-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه‌ی دوره آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
علیرضا شعوری بیدگلی ، غلامرضا ویسی* ، غلامرضا شریفی راد
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، rezavaisi@gmail.com
چکیده:   (996 مشاهده)
مقدمه: تحول جامعه ­ی امروز در گرو متحول شدن نظام ­آموزشی است. دوره آموزشی اصطلاحاتی هم­چون ارزیابی، ارزشیابی، اثربخشی، اندازه ­گیری را به­ دنبال دارد و ارزشیابی با توجه به اهداف و موضوع اعتباربخشی و اثربخشی بیان می ­شود. سرعت زیاد تغییر در آموزشی پزشکی، نگرانی­ هایی را در خصوص کیفیت و اثربخشی آن به ­دنبال دارد. این مطالعه با هدف تبیین عوامل موثر در اثر­بخشی آموزش در مرحله تدوین برنامه ­ی دوره ­ی آموزشی در دانشگاه ­های علوم ­پزشکی طراحی شد.
روش ­ها: این تحقیق یک مطالعه ترکیبی است که مرحله کیفی مطالعه از نوع تحلیل­ محتوی، با 30 نفر از اعضای هیئت علمی از دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور و به روش نمونه­ گیری مبتنی­ بر هدف با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، با سوالات باز، در مدت 60 –45 دقیقه انجام شد. در بعد کیفی جهت ارزیابی اعتبار یافته ­ها از معیار چهارگانه Goba و  Lincolnاستفاده گردید. در مرحله کمی، گویه ­ها در   پرسشنامه­ ای محقق ساخته با محوریت 14 طبقه اصلی مستخرج از متون مصاحبه با استفاده از طیف لیکرت قرار گرفته و توسط 490 نفر از جامعه آماری تعیین با استفاده از نرم افزار لیزرل و از طریق آزمون تحلیل عاملی اول و دوم و برازش مدل و آزمون معنی­ دار ضریب همبستگی تعیین اعتبار شدند.
یافته­ ها: در مرحله کیفی از متون مصاحبه ابتدا 60 کد اولیه استخراج و در نهایت 14 طبقه اصلی در مورد عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه دوره آموزشی مشخص شدند. در مرحله کمی نتایج نشان داد که مولفه­ های نیازسنجی آموزش برای دوره شامل برنامه ­ریزی
(t=21/06 ,p≤0.000)، هدف­ گذاری آموزشی (t=20/75,p≤0.000)، وجود اساتید توانمند و شایسته (t=19/54,p≤0.000) و تأمین منابع مالی مورد نیاز (t=18/50 , p≤0.000) دارای بیشترین اهمیت در تدوین برنامه دوره آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی است.
نتیجه­گیری: تبیین عوامل موثر در اثر­بخشی آموزش در تدوین برنامه­ ی دوره­ ی آموزشی دانشگاه ­های علوم­ پزشکی نشان داد که از 14 مولفه مشخص شده، 11 مولفه قابلیت اعتماد را داشته و به ­عنوان فاکتور­های موثر و قدرتمند می ­توان آن­ها را ملاکی جهت اثر­بخشی بیشتر در طراحی و برنامه­ ریزی آموزشی مورد توجه قرار داد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، اثربخشی، برنامه دوره درسی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 451 kb]   (414 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (576 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. khodaveisi M, pazargadi M, yaghmaei F, alavimajd H.[Requirements for Effective Evaluation in Nursing Education: a Qualitative Study]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6): 648-663. [Persian]
2. Yazdani N, Moradi M.[Evaluation of the Quality of Undergraduate Nursing Education Program in Ahvaz Based on CIPP Evaluation Model]. Sadra Med Sci J 2017; 5 (3): 159-172. [Persian]
3. 3 - Elahi N, Alhani F, Ahmadi F.[Effective Education: Perceptions and Experiences of Nursing Students]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2) :110-119.[Persian]
4. Bakhshandeh H , Ahmadi H.R, Behnam M, Hamidi M. Evaluating the effectiveness of refereeing and coaching courses from students' point of view based on Kirk Patrick model. Sports management 2013; 5 (4): 161 -178 [Persian]
5. Mirzaei Ahranjani H, MusaKhani M, Akbari A.[The Analysis of Staff Training Skills Effectiveness: A Case Study of VPMC]. Development and transformation management 2011; 3 (6): 1 - 9. [Persian]
6. Motamedi M, Movahedi M, Moradi M.[Evaluating the Effectiveness، of Training Programs (Case Study of the Employees of Islamic Azad University, Firoozkouh Branch)].Journal of Development Evolution Management 2013;14(14): 19-29.[Persian]
7. Shoja K, Karami M, Ahanchian M, NAdi M.[Evaluating the Effectiveness of Training Program: Case study, Ferdowsi University of Mashhad staff].Training and development of human resources 2017; 4 (12). 105 - 126. [Persian]
8. Hosseinpour R, Rezayat GH, Sayadniqab G.[Designing a Model for Evaluating the Effectiveness of Training and Teaching Courses in Military Organizations]. Scientific Journal of Islamic Education 2019; 27(44): 25-57.[Persian]
9. Eskandarian GH, Goodarzi Z.[Assessment of amount of effectiveness in in-service courses by using Kirkpatrick model -Case study: Social work and rehabilitation course in Organization]. Education in the humanities 2017; 2 (2) :1- 29. [Persian]
10. Sabbaghian Z, Akbari S.[Comprehensive Organizational education (with adult education approach)]. Tehran. Samt; 2016. [Persian]
11. Fathi Vajargah K ,Vajari D.[Evaluate the effectiveness of training courses].Tehran:Aiij; 2017. [Persian]
12. 12 - Ehsanpour S.[Achieving Minimum Learning Requirements from the Viewpoints of Midwifery Students in Isfahan School of Nursing and Midwifery]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2): 17-25. [Persian]
13. Shouri Bidgoli AR, Vaisi GR, Sharifi Rad GR.[Designing and Validating an Instrument for Measuring the Effectiveness of Education in Medical Universities]. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (4): 272-283. [Persian] [DOI:10.32598/qums.15.4.272]
14. hemmati maslakpak M, khalilzadeh H.[Nursing Students' Perspectives on Effective Clinical Education: A Qualitative Study]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7): 718-727. [Persian]
15. Heidari MR, Norouzzadeh R, Kazemneja A. [Statistical methods in health care research].Tehran. Jamehnegar; 2014.
16. Human HA.[Structural equation modeling using LISREL software (with odifications)].Tehran. Samt; 2019. [Persian]
17. Sadeghi T, Kazemi M.[ Nursing student's View points and experiences about clinical evaluation by 360 degree approach]. journal of qualitative research in health sciences 2020; 5 (3): 273-82. [Persian]
18. Nicholls D. Qualitative research. Part 2: methodologies. International Journal of Therapy and Rehabilitation 2017; 24 (2): 71-7. [DOI:10.12968/ijtr.2017.24.2.71]
19. Abtahi SH, Jafarinia sh.[Desiging a model for measuring the effectiveness of the education system]. Journal of Research in Human Resources Management 2009 ;1 (4 ): 25-46. [Persian]
20. Tarin H, Naderi N, Heidari Sureshjani N.[Evaluating the Effectiveness of In-service Training Courses based on CIPP Model in Kermanshah University of Medical Sciences]. Higher Education Letter 2018; 10 (40): 27-50. [Persian]
21. Izadpanah F, Moazzami M, sakhajoo M, keramat A.[Evaluation the Effectiveness of Continuing Training Courses for pharmacists & Physicians Based on the CIPP Model in Food and Drug Administration, 2018].Teb va tazkiye 2019; 28 (1): 103-113. [Persian]
22. Hamemoradi M, Khorasani A, Fathi vajargah K.[Evaluation of the effectiveness of on-the-job training courses in NIGC based Kirkpatrick, Phillips and CIPP models]. Human Resource Management in Oil Industry 2014; 5 (19): 103-130. [Persian]
23. Mahdavi Z, Fayyaz I.[Identifying the Effective Factors in Effectiveness of the On-the-Job Training Courses for Presenting the Structural Model]. Educational Psychology 2014; 10 (32): 115-137. [Persian]
24. Sadeghi M, Erfanian Khanzadeh H, vahabzadeh H.[Evaluation and assessment of effectiveness of specialized training courses of Iranian railways system based on Kerkpatrick's Model].Iranian Journal of Engineering Education 2018; 20 (79): 43-62. [Persian]



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها