[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
ثبت شده در

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
سامانه جامع رسانه های کشور

..
:: دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 48-38 برگشت به فهرست نسخه ها
تبیین عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه‌ی دوره آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور
علیرضا شعوری بیدگلی ، غلامرضا ویسی* ، غلامرضا شریفی راد
گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران ، rezavaisi@gmail.com
چکیده:   (991 مشاهده)
مقدمه: تحول جامعه ­ی امروز در گرو متحول شدن نظام ­آموزشی است. دوره آموزشی اصطلاحاتی هم­چون ارزیابی، ارزشیابی، اثربخشی، اندازه ­گیری را به­ دنبال دارد و ارزشیابی با توجه به اهداف و موضوع اعتباربخشی و اثربخشی بیان می ­شود. سرعت زیاد تغییر در آموزشی پزشکی، نگرانی­ هایی را در خصوص کیفیت و اثربخشی آن به ­دنبال دارد. این مطالعه با هدف تبیین عوامل موثر در اثر­بخشی آموزش در مرحله تدوین برنامه ­ی دوره ­ی آموزشی در دانشگاه ­های علوم ­پزشکی طراحی شد.
روش ­ها: این تحقیق یک مطالعه ترکیبی است که مرحله کیفی مطالعه از نوع تحلیل­ محتوی، با 30 نفر از اعضای هیئت علمی از دانشگاه ­های علوم پزشکی کشور و به روش نمونه­ گیری مبتنی­ بر هدف با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته، با سوالات باز، در مدت 60 –45 دقیقه انجام شد. در بعد کیفی جهت ارزیابی اعتبار یافته ­ها از معیار چهارگانه Goba و  Lincolnاستفاده گردید. در مرحله کمی، گویه ­ها در   پرسشنامه­ ای محقق ساخته با محوریت 14 طبقه اصلی مستخرج از متون مصاحبه با استفاده از طیف لیکرت قرار گرفته و توسط 490 نفر از جامعه آماری تعیین با استفاده از نرم افزار لیزرل و از طریق آزمون تحلیل عاملی اول و دوم و برازش مدل و آزمون معنی­ دار ضریب همبستگی تعیین اعتبار شدند.
یافته­ ها: در مرحله کیفی از متون مصاحبه ابتدا 60 کد اولیه استخراج و در نهایت 14 طبقه اصلی در مورد عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه دوره آموزشی مشخص شدند. در مرحله کمی نتایج نشان داد که مولفه­ های نیازسنجی آموزش برای دوره شامل برنامه ­ریزی
(t=21/06 ,p≤0.000)، هدف­ گذاری آموزشی (t=20/75,p≤0.000)، وجود اساتید توانمند و شایسته (t=19/54,p≤0.000) و تأمین منابع مالی مورد نیاز (t=18/50 , p≤0.000) دارای بیشترین اهمیت در تدوین برنامه دوره آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی است.
نتیجه­گیری: تبیین عوامل موثر در اثر­بخشی آموزش در تدوین برنامه­ ی دوره­ ی آموزشی دانشگاه ­های علوم­ پزشکی نشان داد که از 14 مولفه مشخص شده، 11 مولفه قابلیت اعتماد را داشته و به ­عنوان فاکتور­های موثر و قدرتمند می ­توان آن­ها را ملاکی جهت اثر­بخشی بیشتر در طراحی و برنامه­ ریزی آموزشی مورد توجه قرار داد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، اثربخشی، برنامه دوره درسی، دانشگاه علوم پزشکی
متن کامل [PDF 451 kb]   (410 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (570 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سنجش و ارزشيابي
فهرست منابع
1. khodaveisi M, pazargadi M, yaghmaei F, alavimajd H.[Requirements for Effective Evaluation in Nursing Education: a Qualitative Study]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (6): 648-663. [Persian]
2. Yazdani N, Moradi M.[Evaluation of the Quality of Undergraduate Nursing Education Program in Ahvaz Based on CIPP Evaluation Model]. Sadra Med Sci J 2017; 5 (3): 159-172. [Persian]
3. 3 - Elahi N, Alhani F, Ahmadi F.[Effective Education: Perceptions and Experiences of Nursing Students]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 12 (2) :110-119.[Persian]
4. Bakhshandeh H , Ahmadi H.R, Behnam M, Hamidi M. Evaluating the effectiveness of refereeing and coaching courses from students' point of view based on Kirk Patrick model. Sports management 2013; 5 (4): 161 -178 [Persian]
5. Mirzaei Ahranjani H, MusaKhani M, Akbari A.[The Analysis of Staff Training Skills Effectiveness: A Case Study of VPMC]. Development and transformation management 2011; 3 (6): 1 - 9. [Persian]
6. Motamedi M, Movahedi M, Moradi M.[Evaluating the Effectiveness، of Training Programs (Case Study of the Employees of Islamic Azad University, Firoozkouh Branch)].Journal of Development Evolution Management 2013;14(14): 19-29.[Persian]
7. Shoja K, Karami M, Ahanchian M, NAdi M.[Evaluating the Effectiveness of Training Program: Case study, Ferdowsi University of Mashhad staff].Training and development of human resources 2017; 4 (12). 105 - 126. [Persian]
8. Hosseinpour R, Rezayat GH, Sayadniqab G.[Designing a Model for Evaluating the Effectiveness of Training and Teaching Courses in Military Organizations]. Scientific Journal of Islamic Education 2019; 27(44): 25-57.[Persian]
9. Eskandarian GH, Goodarzi Z.[Assessment of amount of effectiveness in in-service courses by using Kirkpatrick model -Case study: Social work and rehabilitation course in Organization]. Education in the humanities 2017; 2 (2) :1- 29. [Persian]
10. Sabbaghian Z, Akbari S.[Comprehensive Organizational education (with adult education approach)]. Tehran. Samt; 2016. [Persian]
11. Fathi Vajargah K ,Vajari D.[Evaluate the effectiveness of training courses].Tehran:Aiij; 2017. [Persian]
12. 12 - Ehsanpour S.[Achieving Minimum Learning Requirements from the Viewpoints of Midwifery Students in Isfahan School of Nursing and Midwifery]. Iranian Journal of Medical Education 2006; 6 (2): 17-25. [Persian]
13. Shouri Bidgoli AR, Vaisi GR, Sharifi Rad GR.[Designing and Validating an Instrument for Measuring the Effectiveness of Education in Medical Universities]. Qom Univ Med Sci J 2021; 15 (4): 272-283. [Persian] [DOI:10.32598/qums.15.4.272]
14. hemmati maslakpak M, khalilzadeh H.[Nursing Students' Perspectives on Effective Clinical Education: A Qualitative Study]. Iranian Journal of Medical Education 2012; 11 (7): 718-727. [Persian]
15. Heidari MR, Norouzzadeh R, Kazemneja A. [Statistical methods in health care research].Tehran. Jamehnegar; 2014.
16. Human HA.[Structural equation modeling using LISREL software (with odifications)].Tehran. Samt; 2019. [Persian]
17. Sadeghi T, Kazemi M.[ Nursing student's View points and experiences about clinical evaluation by 360 degree approach]. journal of qualitative research in health sciences 2020; 5 (3): 273-82. [Persian]
18. Nicholls D. Qualitative research. Part 2: methodologies. International Journal of Therapy and Rehabilitation 2017; 24 (2): 71-7. [DOI:10.12968/ijtr.2017.24.2.71]
19. Abtahi SH, Jafarinia sh.[Desiging a model for measuring the effectiveness of the education system]. Journal of Research in Human Resources Management 2009 ;1 (4 ): 25-46. [Persian]
20. Tarin H, Naderi N, Heidari Sureshjani N.[Evaluating the Effectiveness of In-service Training Courses based on CIPP Model in Kermanshah University of Medical Sciences]. Higher Education Letter 2018; 10 (40): 27-50. [Persian]
21. Izadpanah F, Moazzami M, sakhajoo M, keramat A.[Evaluation the Effectiveness of Continuing Training Courses for pharmacists & Physicians Based on the CIPP Model in Food and Drug Administration, 2018].Teb va tazkiye 2019; 28 (1): 103-113. [Persian]
22. Hamemoradi M, Khorasani A, Fathi vajargah K.[Evaluation of the effectiveness of on-the-job training courses in NIGC based Kirkpatrick, Phillips and CIPP models]. Human Resource Management in Oil Industry 2014; 5 (19): 103-130. [Persian]
23. Mahdavi Z, Fayyaz I.[Identifying the Effective Factors in Effectiveness of the On-the-Job Training Courses for Presenting the Structural Model]. Educational Psychology 2014; 10 (32): 115-137. [Persian]
24. Sadeghi M, Erfanian Khanzadeh H, vahabzadeh H.[Evaluation and assessment of effectiveness of specialized training courses of Iranian railways system based on Kerkpatrick's Model].Iranian Journal of Engineering Education 2018; 20 (79): 43-62. [Persian]
ارسال پیام به نویسنده مسئول



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shouri Bidgoli A, Vaisi G, Sharifi Rad G. Explanation of the Factors Involved in the Efficacy of Education in Developing Educational Curricula of Medical Universities. RME 2022; 14 (3) :38-48
URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1198-fa.html

شعوری بیدگلی علیرضا، ویسی غلامرضا، شریفی راد غلامرضا. تبیین عوامل موثر در اثربخشی آموزش در تدوین برنامه‌ی دوره آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور. پژوهش در آموزش علوم پزشکی. 1401; 14 (3) :38-48

URL: http://rme.gums.ac.ir/article-1-1198-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
پژوهش در آموزش علوم پزشکی Research in Medical Education